• Sabriinab

Kbt funkar inte för alla!!!

Jag tycker kbt är så sjukt hyllat och många trådar om mediciner skriver folk mer eller mindre att medicin är skit och kbt är lösningen.
    Klart det kan vara så men inte för alla. Ibland är kbt bäst, ibland en kombination med medicin och ibland enbart medicin.

Jag gick i kbt ett år pga ångest. Jag åt då ingen medicin och hade heller aldrig ätit någon medicin mot min ångest.
    Jag blev inte alls bättre av kbt:n. Fick massor med färdigheter att hantera ångesten i teorin men de funkade inte alls i praktiken.
    Efter 1 år och ett självmordsförsök fick jag zoloft.
    Efter 3 mån med zoloft var jag helt ångestfri och fungerade som en normal människa igen.

Ville bara berätta min erfarenhet av kbt.

• Svar på tråden Kbt funkar inte för alla!!!
  • Anonym (också kritisk)

Jag har inte haft just ångest men jag har gått i väääldigt mycket terapi av olika slag för mina depressioner och kan konstatera att det verkligen inte är den mirakelmetod som folk tror. Särskilt inte när man har svåra problem.

Hurra för mediciner!

• hugskott

Grejen är ju att kbt är en quickfix som är jättebra vid fobier och annat, men för att verkligen gå på djupet och lösa omedvetna knutar behövs det old school terapi.
    Och har man svåra problem kan det ta 25 år att komma tillrätta med det..

• Eisa

Nä min läkare sa samma sak: Terapi kommer inte hjälpa dig lika effektivt som medicin, och jag tror han hade rätt för medicinen var underbar.

12.34
  • NadiaMi

Hade en och samma metod funkat för alla så skulle det inte finnas så många olika alternativ.

Hur effektiv kbt är beror dels på vad problematiken är och dels på hur den hjälp-behövande själv fungerar rent mentalt. Är sättet att arbeta på inte lämpligt för någons specifika problem eller sätt att tänka så kommer det inte att fungera oavsett om det fungerar för "alla andra".

TS, jag hoppas att du hittar en hjälp som fungerar bra för Just Dig.

• Anonym

Man får nog ändå påstå att jag haft svåra problem. Depression sedan barnsben, missbruk, självskadande, ätstörningar, GAD, och borderline. Legat inne bl a pga självmordsförsök.

Har inte blivit ett dugg hjälpt av tabletter, däremot av KBT.

Att påstå att KBT inte hjälper i "svåra fall" är rent j*vla bullshit!

Däremot kan man med all säkerhet säga att det är ytterst individuellt om KBT hjälper eller ej.
    Och precis detsamma kan man säga om tabletterna.

Det ena är inte bättre än det andra. Det är individuellt.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-01 21:57:16 följande:
    Man får nog ändå påstå att jag haft svåra problem. Depression sedan barnsben, missbruk, självskadande, ätstörningar, GAD, och borderline. Legat inne bl a pga självmordsförsök.Har inte blivit ett dugg hjälpt av tabletter, däremot av KBT.Att påstå att KBT inte hjälper i "svåra fall" är rent j*vla bullshit!Däremot kan man med all säkerhet säga att det är ytterst individuellt om KBT hjälper eller ej.Och precis detsamma kan man säga om tabletterna.Det ena är inte bättre än det andra. Det är individuellt.
    Och eftersom det nu är så att jag har blivit hjälpt av KBT, men inte av tabletter, så är det väl ganska uppenbart vilket råd jag skulle ge någon som frågar mig.
    Hyllande? Nja, har det räddat livet på mig så är det väl inte konstigt att jag är positiv till det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-04-01 21:59:54 följande:
    Och eftersom det nu är så att jag har blivit hjälpt av KBT, men inte av tabletter, så är det väl ganska uppenbart vilket råd jag skulle ge någon som frågar mig.Hyllande? Nja, har det räddat livet på mig så är det väl inte konstigt att jag är positiv till det?
    Och sen när vi ändå talar om hyllande, så titta dig omkring, hur mycket hyllas inte tabletterna???
  • Sabriinab

men det är ju det som är grejen att kbt funkar för vissa, tabletter för andra och nåt annat för den tredje. Det jag vänder mig mot är när någon tex startar en tråd om att den ska börja äta tex cipramil och undrar om andras erfarenheter så kommer det alltid nåt svar där nån skriver att medecin är skit så börja med kbt istället för medicinen.
    Sånt råd tycker inte jag man ska ge då det är individuellt om vad som funkar.

Svar på tråden Kbt funkar inte för alla!!!