• Pistou

Flyttstädning - hur gör du?

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

En väninna som just har flyttat beklagade sig över hur trist det är att flyttstäda när man själv inte får njuta av det. Själv har jag flyttat fler gånger än jag kan komma ihåg och har alltid ansträngt mig för att städa ordentligt innan jag lämnar ifrån mig nycklarna för gott. Däremot har det varit mer regel än undantag att den bostad jag flyttat in i varit ostädad. Vad har du att säga om flyttstädning? Städar du eller ej? Hur tänker du?

People don't care how much you know until they know how much you care.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 23:44
    Jag har ingen aning om varför inlägget inleds med en massa underliga koder. Hoppas att det framgår vad jag ville ha sagt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flyttstädning - hur gör du?
  • Taggtroden

Jag städar självklart noga! När man flyttar från lägenhet som man hyrt så är dessutom hyresvärdarna mycket noga med städning, enligt min erfarenhet! Skulle jag flytta ifrån hus så skulle jag också vara noga.
    Har själv dock flyttat in i både lägenhet och hus som varit helt ostädad... i lägenheterna har vi klagat och fått reducerad hyra :)
    Resonerar som så att "Allt vad du vill att andra ska göra för er, det ska du också göra för dem!" ;)

• Atamon

Jag städar alltid noga. Sist vi flyttade städade jag som en tok nästan i en vecka i lägenheten från ... det var ett gammalt gulligt par som skulle flytta in där båda var lite krassliga, och jag ville att de skulle få det lättsamt. Vi skulle dessutom bara flytta en trappa upp, så vi skulle träffa på det här paret ofta och vem vill skämmas för dålig städning då   men i lägenheten vi flyttade in i var det rejält ostädat! avloppen var inte rensade (märktes då vattnet inte rann undan i duschen) det hängde halva peruker av hår, gammalt skräp bakom rören under diskbänk bla flera år gamla räkpåsar, skitiga skåp (de hade gjort det klassiska och vänt hyllorna så det såg bra ut...) smuts överallt osv  Vi hade dessutom betalat en veckas hyra eftersom vi fick flytta in lite tidigare, min sambo tordes aldrig ge mig telenumret till de som bott där tidigare, annars så hade de fått komma tillbaka och städa. Så vi fick städa en vecka till!      Efter det sa jag att jag flyttstädar aldrig igen - hädanefter blir det städfirma! 

• Manchester

När vi flyttade förra gången städade vi som galningar. Det enda vi inte gjorde var att försöka komma åt bakom den gamla gasspisen. Den verkade inte möjlig att rubba. Fönstren lejde vi bort till en städfirma. Nu ska vi troligen flytta igen i sommar. En kompis anlitar ett bra företag för städning hemma och jag funderar på att be henne om kontaktinfo till dem. Vi tycker inte att vi har råd med städfirma till vardags, men just vid flyttstädningen vore det skönt. Det är så mycket som ska ordnas i samband med en flytt ändå.

Tyvärr håller jag med om att många andra verkar slarva med flyttstädning. Man hittar allt möjligt konstigt när man flyttar in i en lägenhet. I vår förra lägenhet hittade vi diverse skräp och en synnerligen dammig portmonnä längst in i en garderob. Den visade sig innehålla riktigt gamla mynt, varav några var värda en del. Gissa att vi _inte_ talade om det för säljaren!

• sannie100

Jag städar alltid som fasen när jag ska flytta och har nästan ångest över att jag kanske inte har städat allt tillräckligt bra och noga. Det som är så fruktansvärt trisst är att dit vi har flyttat har det minsan inte varit speciellt noga städat, vissa till och med skiter att tvätta fönstrena och det värsta är att behöva lägga sig och rensa avloppen efter någon annan! fy jag blir så förbannad bara jag tänker på det!! förhoppningsvis har vi flyttat färdigt nu på väldigt väldigt länge !! Surt att inte alla tänker på att städa upp sin skit efter sig!

• Butterscotch

Jag köper in tjänsten och förväntar mig att det är lika välstädat i lägenheten jag flyttar till.

• Headrush

Det första allternativet - jag gör det själv, och noga ska det vara! Jag skulle aldrig kunna lämna över min skit till någon annan.
    Vet själv hur äckligt det är och framför allt TRÅKIGT att behöva börja med att storstäda innan man kan flytta in.

Alla stavfel är medvetna, så de' så!
  • After Forever

Anlitar städfirma.

• Balehead

Har alltid städat själv, och hypernoga. Men det har ofta varit ostädat därvi har flyttat in. Sista gången satt det till och med en massa spikar kvar på väggarna efter förre ägarens tavlor.

• WhiteAngels

Här är det extremt noga att man tagit över allt om man inte kmt överens med nästa hyresgäst att bara ta vissa ställen

Svar på tråden Flyttstädning - hur gör du?