• Pistou

Flyttstädning - hur gör du?

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0in; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:8.5in 11.0in; margin:1.0in 1.25in 1.0in 1.25in; mso-header-margin:.5in; mso-footer-margin:.5in; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

En väninna som just har flyttat beklagade sig över hur trist det är att flyttstäda när man själv inte får njuta av det. Själv har jag flyttat fler gånger än jag kan komma ihåg och har alltid ansträngt mig för att städa ordentligt innan jag lämnar ifrån mig nycklarna för gott. Däremot har det varit mer regel än undantag att den bostad jag flyttat in i varit ostädad. Vad har du att säga om flyttstädning? Städar du eller ej? Hur tänker du?

People don't care how much you know until they know how much you care.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-01 23:44
    Jag har ingen aning om varför inlägget inleds med en massa underliga koder. Hoppas att det framgår vad jag ville ha sagt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flyttstädning - hur gör du?
  • Marline

Jag anlitar städfirma då jag själv tycker det är så tråkigt att städa. Jag tycker däremot att det ska vara perfekt städat då man lämnar över lägenheten och jag räknar med att det är perfekt städat då jag ska flytta in i en lägenhet.

• Miss Lau

Vi anlitar en städfirma och jag förväntar mig givetvis att nya bostaden är skinande ren!

• Tuffen

Vi ska flytta i sommar. Flyttstädning ingår i mäklararvodet.

• Themis

Jag har viss förståelse för att man kanske inte städar perfekt under alla omständigheter (t ex om man ska röja allt efter en avliden släkting på en dag i en annan stad och inte har några pengar till städhjälp).

Men är det alldeles för dåligt städat då kan man faktiskt klaga och då får de betala en firma för att göra om det eller komma dit själva.

Min andra anledning till förståelse är att det blir ju ändå smutsigt direkt igen när man stövlar in med alla kartonger och dammigt när man packar upp dem och jag har då alltid fått städa om 1-2 gånger redan under första veckan.

Det jag tycker man ska lägga mest energi på är kök och badrum, det är de tunga bitarna och det är där de flesta vill ha det fräscht. Om det sedan inte är dammat på alla dörrlister, det ligger lite grus i hallen eller fönstren har några ränder så är det inte hela världen. Om ugn och fläktfilter ser ut som nya förlåter jag det mesta annat.

• ajmaj

Jag tar in städfirma och förutsätter att de gör sitt jobb grundligt.
    Förväntar mig att den nya bostaden också är välstädad, men jag kollar inte bakom spisen och på såna ställen.
    Skulle inte godta bristfällig städning, fast en gång gick vi med på att den som flyttade ut slapp städa.
    Vi bytte hyreslägenhet, och det var så mycket strul med den vi bytte med, att vi bara ville få ut henne. Det slutade med att vi dessutom flyttade det mesta av hennes bohag för att bli av med henne.

• LabLover

Jag har provat både städfirma och att städa själv. Tycker inte det är så jobbigt att flyttstäda då jag är ganska noggrann till vardags.

Däremot när vi flyttade sist var det in så välstädat. Tyvärr var jag inte med på besiktningen men är osäker på om jag hade sagt något ändå, vi kände familjen som flyttade ut. Då fick jag städa själv, keramikhällen var helt otroligt smutsig, likaså duschen  

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • LAV0LINA

Städar själv jättenoga överallt (inkl. bakom spis, kylskåp och element, under badkaret, i avlopp, rubbet!!!).
    Städar dessutom lika noga då jag flyttar in, även om det är skinande rent. Det är väl psykologiskt, vill själv veta att det är rent så att säga

Det närmar sig! BF 8 april -09
  • Majakattan

Städar själv jättenoga överallt (inkl. bakom spis, kylskåp och element, under badkaret, i avlopp, rubbet!!!) Har goda vänner som ställer upp och hjälper mig.

• Majsan G

Jag har haft den "turen" att jag själv städat så ryggen värkt, men fått flytta in i halvsmutsiga lägenheter (krokar kvar på väggarna är en klassiker för min del)

Dessutom har lägenheter som JAG flyttat in i besiktigats slarvigt, men när jag flyttat ut är det en annan som gjort det, och jag har då åkt på saker som fanns vid inflytt..... känns inte ok. Fotar och dokumenterar därför alltid, men brukar alltid åka på något mindre (som fanns när jag flyttade in) oavsett hur noga jag är

• lilla sandra

Jag tokstädar.
    Har inte lust att städa halvdant o få nerslag på besiktningen o sedan BETALA för städfirma. (Då man inte HÄR får möjlighet att städa om).
    Sparar hellre de slantarna o är säker på att allt görs noggrant.

Svar på tråden Flyttstädning - hur gör du?