• Alleka

parkering utanför vårt hus

Under en längre tid nu har folk som pendlar böjat ställa sina bilar utanför vårt hus, och hela backen ner. Folk som är bosatta i andra kommuner som inte är i närheten ens. Vi som bor här måste ställa oss ett kvarter bort. Eftersom vi inte har infart och plats på tomten måste vi stå på gatan utanför tomten.

Finns det något man kan göra åt detta? Tycker inte riktigt att det är rätt. Vi som bor här ska väl på något sätt främst kunna stå här, inte folk som pendlar?!
    Detta har börjat bli ett problem.

Hur kan vi göra åt detta? Har man rätt att sätta upp en lapp/skylt på staketet?

• Svar på tråden parkering utanför vårt hus
  • Cuthalion

Så länge det inte är parkeringsförbud eller restriktioner där så kan ni inte göra något.

Ni har inte möjlighet att bygga en infart/carport?

• Alleka

hej

nej tomten är inte så stor men vi får försöka se över det

• Kjell2

Om det är allmänt utrymme, t ex en kommunal gata, så har alla lika rätt att stå där. Vad du kan göra är att be kommunen inför boendeparkering, dvs införa speciella parkeringsbiljetter som endast boende i området får köpa. Nackdelen då är att er eventuella gratisparkering troligtvis försvinner. Sen är det långt ifrån säkert att kommunen inför boendeparkering.

/Kjell

• Kopparkruka

Man kan ju alltid skriva "Vänligen parkera inte framför vår tomt" och hoppas på det bästa. DET har du rätt att göra. Jag menar, själv hade jag inte ställt mig där om det stått så, för man vet ju inte vad som händer

• Alleka
    Kopparkruka skrev 2009-04-02 11:46:34 följande:
    Man kan ju alltid skriva "Vänligen parkera inte framför vår tomt" och hoppas på det bästa. DET har du rätt att göra. Jag menar, själv hade jag inte ställt mig där om det stått så, för man vet ju inte vad som händer
    ja det kan man ju faktiskt göra Håller med dig!
  • Sandrine

Fast att det finns boendeparkering hindrar ju inte att andra parkerar där, det är bara avgiften som skiljer sig mellan de som har boendeparkeringstillsånd och andra som vill parkera på gatan. Dock kanske folk struntar i att parkera där om det införs en avgift.

Annars är det så att gatan är allmän och alla har rätt att stå där, ni har ingen större rättighet bara för att ni bor där.

• Alleka
    Sandrine skrev 2009-04-02 12:45:30 följande:
    Fast att det finns boendeparkering hindrar ju inte att andra parkerar där, det är bara avgiften som skiljer sig mellan de som har boendeparkeringstillsånd och andra som vill parkera på gatan. Dock kanske folk struntar i att parkera där om det införs en avgift.Annars är det så att gatan är allmän och alla har rätt att stå där, ni har ingen större rättighet bara för att ni bor där.
    nej men om du bor i ett hus, skulle du vilja gå ett - tvåkvarter för att folk som pendlar och inte vill betala avgiften i centrum skulle stå och ockupera dom platser som finns.
    Det är irriterande, och det är det inte bara jag som tycker.
  • Cuthalion
    Alleka skrev 2009-04-02 14:12:38 följande:
    nej men om du bor i ett hus, skulle du vilja gå ett - tvåkvarter för att folk som pendlar och inte vill betala avgiften i centrum skulle stå och ockupera dom platser som finns.Det är irriterande, och det är det inte bara jag som tycker.
    Men det är precis samma sak för de som bor i lägenhet och inte har någon möjlighet att hyra parkeringsplats. Irriterande ja, men inte mycket att göra något åt om man valt att bo utan möjlighet till parkering på sin tomt.
Svar på tråden parkering utanför vårt hus