Inlägg från: MoMeMa |Visa alla inlägg
  • MoMeMa

Påsk fika !?

måste få dela med mig

Jag hitta ett recept på choklad ägg och vit choklad mousse,

Man blåser upp ballonger i ägg storlek,
    doppar dem i choklad så att det är en öppning på ca 4 cm i diameter, som om toppen var av knäckt upp till som ett litet titt ägg eller vad det heter.......
    och låter stelna,
    sedan gör man sönder ballongen och pillar försiktigt loss den ur ckoklad ägget.
    sedan har man då gjort vit choklad mousse som man spritsar i och så kan man lägga en liten klyfta med konserverad persika i ägget på moussen så ser det ut som en ägg gula...

• MoMeMa
    Nina Ljholm skrev 2009-04-04 09:45:42 följande:
    Skulle man kunna få receptet/sidan du hittade detta på !?
    Hittade det i en tidning för några år år sedan men kan skriva här:

(Jag rekomenderar att ni börjar med punkt 2 först!!! den tar längst tid att stelna till)
    (och gör ett par extra då dem lätt kan gå sönder när man pillar ur ballongen.)
    4-6 st
    äggen
    300gr mörkchoklad
    6 ballonger

Fyllnig
    2 ägg
    1/2 dl strösocker
    100 gr vitchoklad
    1 dl vispgrädde
    1 färsk eller konserv aprikos/persika.

1. smält chokladen, lägg 6 små klickar på ett bakpapper, blås upp ballongerna till ägg storlek, ca 5 cm i diameter, doppa ballongen till drygt h'lften eller 2/3 del.ställ dem i choklad klicken för att stelna i kylen.

2. fyllning: vispa ägg och socker vitt & pösigt. Smält den vitachokladen försiktigt över vattenbad. Rör ner den i äggsmeten. Visoa sedan grädden och vänd ner den i smeten. Fyll en spritspåse med moussen och låt ligga i kylskåp ett par timmar.

3. Klipp av knuten på ballongerna och lossa försiktigt restan med hjälp av fingret, spritsa chokladmoussen i äggen och lägg en aprikos/persika klyfta på varje.
  • MoMeMa

Lycka till med all fika

Hoppas ni hinner smaka på det innan bebben kommer....

• MoMeMa
    Anna123 skrev 2009-04-10 13:43:26 följande:
    Tänkte bara säga att jag testade just att doppa ballonger i choklad... Dels så tog det evigheter för det att stelna så man var tvungen att stå och hålla tills det hade stelnat lite grann så man kunde släppa. Och nu när det väl har stelnat så är det fullkomligt omöjligt att få loss ballongen. Alltså, det går inte alls. Kanske med en annan sorts ballong eller nåt. Synd för det såg så häftigt ut!
    Vad tråkigt....

När jag gjorde så fick jag loss dem, fast det var ju pilligt
    Hoppas du får till det för det är häftigt att ha dessa x antal stycken påett fat tillsammans...

Lycka till!! 
Svar på tråden Påsk fika !?