-
Nej, ska du köra maskinen på en gång behöver du inte torrjäst. Men tänk på att vanlig färsk jäst bör lösas upp i degvätskan. Det är därför man inte kan ha den när man vill sätta bakmaskinen på timer. Jästen sätter ju då igång att jäsa på en gång.sunflower79 skrev 2009-04-19 17:30:31 följande:men det är alltid torrjäst man måste ha eller? -
Ska man använda färsk jäst tar man 1/4-1/3 av paketet.
-
Jag har bara råkat ut för att knåddelen sitter kvar i brödet två gånger av alla gånger jag bakat (är nog uppe i 100 nu). Undra vad det beror på att du måste ta ut den. De gånger jag råkat ut för detta har jag använt en hushållspincett (en sån där stor i plast).Krabbolina skrev 2009-04-19 23:55:08 följande:Det jag irriterade mej på var att knåddelen gjorde så stort hål i brödet och bröden blev inte så stora.Har ni tips på hur man enklast får ut knåddelen?
Att bröden inte blir så stora beror dels på hur stor bakmaksinsinsats du har och vad och hur mycket ingredienser du häller i.
Den gamla OBH Nordican som jag lånar ger bröd på ca 700 g, men beroende på vilket mjöl och recept jag använder så blir brödet så stort att det nästan trycker upp locket på maskinen.
Men jag bakar hellre ett litet bröd ofta än stora bröd som inte går åt på 2(-3) dagar eller måste frysas in. -
Jag skulle gissa, som atelli, att en tredjedel ska gå bra (om du inte har den lilla OBH Nordican som gör 600 g som mest).Pippil8 skrev 2009-04-20 12:51:28 följande:Är det någon som vågar föreslå hur jag skulle kunna översätta det här receptet för att prova i min bakmaskin (Nordica)?
Prova!
Det lät som ett gott bröd. -
Hoppas att ni tyckte om JulitabrödetBabyJay skrev 2009-04-25 00:22:28 följande:Vetemjöl, vatten, skållat rågmjöl, rågmjöl, sirap,malt, vetegluten, jäst, salt, socker, emulgeringsmedel e472e, mjölbehnadlingsmedel askorbinsyra.Detta är innehållsförteckningen på mitt och gubbens favoritbröd. Så attans gott!! Lantkubben från Växjöbagarn. Har någon smakat?Tänkte om det var någon vänlig själ här i tråden som skule kunna försöka sig på att knåpa ihop ett recept på detta? Har ingen aning om hur jag ska göra. Är helt ny på detta med brödbak. Vill ju självklart skippa tillsatserna, och vad är malt lixom? Ja, ni ser ju mina kunskaper...SNälla, någon som kan hjälpa mig??Har förresten Julittabrödet i maskinen nu och lääängtar tills imorogn då jag ska vakna till nybakt bröd. Återstår bara att se hur det blivit.. haha
Malt är korn (sädesslaget korn) som fått gro (lite) och sedan torkas och/eller rostas. Det gör att det blir mer smak och en sötare smak. Jag såg det på ett bakprogram (från Danmark. tror det hette Bullar av stål). Det kan nog även vara av andra sädesslag, för jag har sett termena vetemalt och rågmalt.
Vetegluten är veteproteinet som finns i vetemjöl och som gör att degen blir seg och kan innesluta gasblåsorna som jästen bildar - kort och gott, höjer brödet. Vill man ha ett extra glutenhaltigt vetemjöl ska man välja vetemjöl special.
Skållat rågmjöl och malt ingår i lantbrödsmjöl (som är en mjölblandning), så mitt tips är att använda ett lantbrödsmjöl. Antingen "Mörkt lantbrödsmjöl" (som även innehåller rågkli) eller "4 sädesslag Lantbrödsmjöl". Båda innehåller även vetemjöl. 4 sädesslag innehåller som du hör av namnet även korn- och havremjöl. Så det som är mest likt det du vill ha är det mörka lantbrödsmjölet.
Nu vet jag ju inte vilka proportioner ditt favoritbröd har, men skulle nog utgå ifrån det mörka lantbrödsmjölet och prova mig fram till rätt smak (bl.a. rätt mängd sirap och prova att använda jäst för söta degar). Jag gör ett förslag som du kan utgå ifrån (jag har inte hunnit prova just detta själv):
1,5 tsk torrjäst (gärna för söta degar) 5 g
8 dl mörkt lantbrödsmjöl 440-450 g
1,5 tsk salt 9 g
1 tsk strösocker 4 g, eller farinsocker (som används i Julitabrödet=god sötma).
2 msk - 0,5 dl sirap (mörk, eller "brödsirap") 40-70 g
ev. brödkrydda
1-1,5 tsk olja 5-7 g
3 dl vatten 300 g
Prova antingen standardprogram eller grovt bröd.
Matolja finns inte med som ingrediens i ditt bröd men något jag rekommenderar för att förbättra jäsegenskaperna. Fett i små mängder höjer glutens elasticitet och skapar därmed förutsättning för ökad brödvolym.
Det står ingenting om krydda i din ingrediensförteckning. I grovt bröd och framförallt i rågbröd ingår ofta någon brödkrydda. Det är något du kan experimentera fram själv.
Prova först utan och sedan att tillsätta exempelvis 0,5 tsk stött fänkål och 1-2 tsk pomeransskal.
Lycka till. -
Menar du det receptet jag gissade fram till BabyJay? Det med mörkt lantbrödsmjöl i? Tyvärr har jag inte hunnit prova detta bröd själv så jag kan inte säga hur man ev. kan modifiera det. (Du har ju redan gjort ett eget försökPippil8 skrev 2009-05-06 13:44:53 följande:Testade att göra Mberts recept ovan men bytte vatten mot mjölk och olja mot margarin. Brödet jäste inte så mycket, blev ungefär halva formen bara - ska det vara så?En fråga om brödkryddor - jag har aldrig riktigt gillat några brödkryddor men så läste jag på förpackningen på typ polarkaka (tror dett var det), som jag gillar väldigt mycket, och det stod "kryddor" som en av ingredienserna. Någon som kan lisa ut vad det kan vara för kryddor? Prövade med lite "brödkryddor" men tyckte inte det blev så gott...
)
Jag kan bara säga att när det gäller grövre bröd, alltså bröd som innehåller annat än vetemjöl och/eller frön, nötter mm. samt är grövre malet, så kan inte brödet jäsa lika mycket. Grövre bröd blir alltid kompaktare.
När det gäller kryddor gäller det att pröva sig fram till det man tycker om.
BabyJay - har du provat. Vad tyckte du? Blev det någerlunda likt det bröd du efterfrågade? -
Ägget gör helt klart det lite extra mjukt och fluffigt men även utan ägget blir det ett bra poröst bröd. Använder man jäst för söta degar kan det vara en av orsakerna till fluffigheten. Den "äter" sockret på ett effektivare sätt.BabyJay skrev 2009-05-12 22:34:54 följande:FÖrresten, vad är det som gör att Julitabrödet blir så mjukt och luftig i jämförelse med allt annat jag bakar? Någon särskild ingrediens som är magisk?
Rätt proportioner ingredienser så förutsättningarna för jäsning blir optimal är ju avgörande för fluffigheten.
Men sen blir ju allt som innehåller huvuddelen vetemjöl fluffigare än de tyngre (och nyttigare) mjölsorterna. -
Julitabrödsreceptet på 3 dl degvätska ger ett bröd på ca 700 gram, vilket är normalstorleken på de flesta bakmaskiner (varierar mellan ca 650 g och 750 g).annika81 skrev 2009-05-12 22:20:12 följande:Julitabrödet som många rekommenderar, till hur många grams bröd är receptet anpassat till? Jag bakar i tefal xxl och undrar om jag behöver räkna om receptet (och hur jag gör det) om jag vill ha en limpa på 1500 gram?
Vill du ha ett bröd på 1500 g är det väl bara att dubbla receptet. -
mamma till 3 små skrev 2009-05-11 21:57:23 följande:
jag har använt receptet som följer med å varit jäte noga m ed att vattnet är tillräkligt varme men icke blir såå sur.. fins det ett snabb bröd vill jag kunna göra det ska ta 58 min..Har man bakmaskin behöver man inte värma degvätskan. Det fixar maskinen (degen värms).
Jag har inte själv provat snabb-programmet eftersom jag sätter bakmaskinen på timer och kan på så sätt styra när jag vill ha det klart. Om jag missar det och vill göra ett snabbt bröd brukar jag istället göra ett bikarbonatbröd baserat på fil (eller mjölk). Det går snabbt, drygt en timme. Det är INTE avsett för timer eftersom det behöver lite hjälp med blandningen och gräddas sedan direkt (ingen jäsning).
Här är ett recept på ett sånt bröd:
Grahamslingonlimpa
15 g (1 msk) bikarbonat
180 g (3 dl) vetemjöl
270 g (4,5 dl) grahamsmjöl
Ev. 6 g (1 tsk) salt
14 g (1 msk) smör eller margarin
250 g (2,5 dl) mjölk, fil eller yoghurt
2,5 dl lingonsylt
Kör degprogrammet i 10-15 minuter tills det är en jämn smet. Stick ner en liten slickepott el dyl. efter halva tiden och rör om för att få upp allt mjöl från hörnen. Peta även ner eventuellt mjöl från sidorna.
Baka medium i 1 timme. -
Pannacotta.
Vad kul att du kände igen Julitabrödet. Det är jag (bl.a.) som har spridit det i bakmaskinstrådarna här på FL, och det är ett uppskattat bröd. Synd att du tycker att det är för stort och att ni inte har plats till det i frysen. Ni kanske kan halvera satsen då? Eller prova med 2/3. Eftersom jag har mina bakmaskinsrecept inlagda i excel med viktangivelser kan jag snabbt servera dig ett 2/3 recept:
Julitabröd 2/3
3 g (1 tsk) torrjäst (helst för söta degar)
183 g (3 1/3 dl) rågsikt
120 g (2 dl) vetemjöl
50-60 g (2/3 dl) brunt socker, farinsocker *
4 g (2/3 tsk) salt
3 g Några droppar matolja
ett litet ägg, knäcks bara i, rakt av (kan uteslutas)
200 g (2 dl) vatten
*Vi brukar välja det mjuka farinsockret, 1 dl = 75 g (2/3 dl = 50 g)
Väljer man "Brun farin strö" så väger 1 dl 90 gram. (2/3 dl = 60 g)
Dela med dig av receptet på din havrelimpa. Vi har en recepttråd där du kan lägga in ditt recept (och som du kan lägga bland dina favoriter så det ploppar upp när någon lagt till ett recept).
Jag är också en "som tager vad man haver". Jag har ett basrecept som jag utgår ifrån och experimenterar lite (tror det finns i recepttråden).