Inlägg från: Dezert Roze |Visa alla inlägg
  • Dezert Roze

Kramp i vaderna

Läste i Bonniers Barn Bok "Vanliga krämpor" angående Kramp under graviditeten. Där sägs det att det kan bero på kalciumbrist.
    Man bör:
    *Massera musklerna som får kramp
    *När smärtan har släppt bör du röra på dig en liten stund för att förbättra cirkulationen
    *Läkaren kan skriva ut kalciumpreparat och D-vitamin åt dig.

D-vitamin behövs för kroppens omsättning av kalcium och fosfat.
    Några livsmedel som innehåller D-vitamin:
    *Tonfisk i olja, makrill, sill, strömming, lax, gädda, torsk
    *Lätt-fil, -mjölk, -yoghurt

Som gravid sägs det att man behöver 10 microgram/dagligen

• Dezert Roze
    Freja77 skrev 2009-04-05 10:02:31 följande:
    Har haft ännu en natt med kramper....blir galen!!Ska ta kontakt med min BM imorgon så får hon se till att jag får träffa en läkare.Vet inte vad de kan göra, men mina dagar efter nätterna med kramper fungerar bara inte.....
    Krya på dig Freja!
  • Dezert Roze

Idag har det gått exakt 7 månader gravid och jag har "nära-ögat-nästan fått kramp" flera nätter sedan ungefär 1 månad tillbaka... Jag vet inte om någon upplevt det jag har/vad jag gör... Jo, det är nämligen så att när jag vaknar upp (mitt ur min sömn) för att det spänner i vaden och att krampen "vill" fastna omedelbart så gör jag något;... vad jag gör då är att "böja på benen" (att de inte ligger utsträckta)... och på något sätt styr jag krampen så att den inte kommer "helt"! Och hittills, har jag inte fått en endaste fulländad kramp (kramp)... men jag vet att om jag ligger kvar i samma position så kommer den att fastna. Detta kan ske flera gånger per natt...

Men tacksam är jag... =)

Någon mer som kan styra sina kramper?

• Dezert Roze
    mammadonna skrev 2009-05-04 21:37:08 följande:
    Dezert Roze skrev 2009-04-16 14:18:53 följande: Haha, jag vet precis vad du menar, jag kan också styra dem... men det funkar inte alltid helt 100.
    Haha... vad kul! Jo det är ju sant, för FÖSTA gng fastna jag förra veckan! Ack då, det gjorde ont... Jag sträckte mig mitt i sömnen så jag vaknade med krampen då jag inte hann kontrollera den pga av min lata sömniga hjärna (lol) =P ... så nu fungerar det inte 100% längre här heller! Men det har gått bra i alla fall om man jämför en miss på 100! =)
  • Dezert Roze
    TusseTvå skrev 2009-05-05 10:22:18 följande:
    har själv kramper i högra vaden till och från. Skit störigt! Det kommer när jag sträcker ut mig. /tove
    Ja det är jobbigt... det är min högra vad som också ligger i "riskzonen" mer än den vänstra!

Jaaa... vi får helt enkelt inte sträcka på oss som ju egentligen är så skönt på morgonen! =) Bara tålamod... det är ju tillfälligt trots allt!
  • Dezert Roze
    nomana skrev 2009-05-11 00:43:56 följande:
    Jepp, det är ju så skönt att sträcka på sig på morgonen i vanliga fall! Jag har upptäckt att jag ofta börjar sträcka på mig innan jag är helt vaken, men numera vaknar jag ganska snabbt och avbryter det hela.
    =) samma här, måste också avbryta det hela hastigt innan det är för sent!
  • Dezert Roze

Alltså jag undrar lite över detta mer o mer (kramp i vaderna)

Jag är i vecka 35 gravid nu och innan igår på morgonen hade krampen lyckats fastna endast två ggr under min graviditet. Som sagt, jag kunde hantera den innan den helt kom när jag var halvvaken på morgonen (Varning: sträck ej hela kroppen utan stanna halvvägs vid höfterna) Tråkigt men ett måste!
    Men nu igår på morgonen, kom den först i vänster vad mitt i ljuva sömn. Vakna med smärta plötsligt fast klarade ändå av att göra mig av med den snabbt! Somnade om, plötsligt vaknar jag av VÄRLDENS mest HEMSKA kramp i HÖGER VAD... oh fyyy vad ont, jag fick panik (min man var på toa o hörde bara tjut) Han kom springande in till mig och tog tag om benet men denna gång hjälpte det inte snabbt, det varade länge... Han lugnade ner mig och la mig till sängs igen samtidigt som han masserade mina ben SÅ KOM KRAMPEN plötsligt IGEN för tredje gången samma morgon! O den varade lääääääääääääääänge o det gjorde sååååååååå ont =((((( att jag fick panik o hela magen knep ihop o där fick jag också plötsligt värk! Tårarna rann o jag kände mig totalt misshandlad i vaderna, speciellt i den högra! Jag kan knappt gå på mitt högra ben idag utan att det värker i vaden!

Imorgon har jag ändå tid hos BM o ska ta upp det med henne!
    Jag följer alla tips o råd o får se om det blir bättre!
    Kanske ska börja inta magnesium som ett tillskott också så att kalcium binds bättre, ökar kalcium intaget också och vatten så klart... men problemet är att man nu inte bara måste kissa stup i kvarten; det blir "stup i minuten" typ!!!
    Ska prova salt-metoden också!

Svar på tråden Kramp i vaderna