när neli var cirka ett å ett halvt år så ringde ACE till oss å ville erbjuda försäkring. Jag förklarade Nelis problematik och så... Då hade hon ännu inte papper på sina diagnoser... Dom förklarade då att eftersom utvecklingsstörningen (hör å häpna!) inte fanns dokumenterad ännu så fanns d ingen anledning till att hon inte skulle få teckna förs där... Hur nu den har me d att göra... nu har vi iaf båda våra barn försäkrade där.. å billigt e d me =) 120kr i mpnaden totalt för båda :)
vi har handikappkort, fick det förra vintern, ett par månader innan neli skulle fylla 4. Heller inga problem, skickade bara in läkarintyget... där stod det bara att hon körs i kärra och behöver bäras; inget om mycket saker eller liknande... tydligen väldigt olika mellan kommuner....
en liten/stor fråga....
vi håller på för fulla muggar att bråka med dagis om resurs.. elevvårdsteamet å specialpedagog e med... vi känner emellanåt att neli ses som en belastning på dagis, att allt me henne e så jobbigt osv osv.. hade ett två timmar långt samtal med pedagog om detta; hon mena på att så e d absolut inte, men om det är känslan vi har måste man ta den på allvar osv... Nu äntligen har rektorn lite tagit tag i problemet... å neli trivs på dagiset, Men... hon behöver mycket mycket mer hjälp än hon kan få... för att kunna vara med i alla lägen.. Barn är barn å vill springa överallt; det ska neli oxå ges möjlighet till... alltså krävs en egen resurs!
Pratade med förskolekonsulenten i vårt team... hon tycker att vi ska byta förskola, eller iaf starkt överväga detta... Hon kunde ju likxom inte säga såhär e d, dett har jag hört eller liknande.. men hon sa.. ja hoppas du förstår min undermening, malin (det kommer inte att bli nån förändring)... hon menade oxå på att även om det saknas resurser borde personalen vara mer villiga och tillmötesgående med de resurser de famtiskt har... inte tvärtom.. å ju mer ja tänker på detta, vilket e mycket... så jo... kanske.... ja.. jag vet inte!!
pratde med hab om att neli e väldigt trött på em; helt slut innan hon tar en powernap i bilen lr så... sen så äter hon dåligt me mellanmål på dagis, oftast smörgås, vilket hon har lite svårt att äta, beroende på bröd. Men så pratade vi om hon kanske borde få nåt annat att äta vid mellanmål, yoghurt eller nåt.. men ssk funderade på nån form av energidyck/näringsdryck som mellanmål... några av era prinsar å prinsessor som har det... har ju d t dom gamla på jobbet, å d funkar relativt.. men vore bra å veta om era barn har d.. å har d blivit sockerstinna av d =)
idag är en sån dag när det bara maler i huvet... jag hinner inte jag hinner inte!! jag vill bara vara mamma; inte CP-mamma alltid! Å lillebror, dåligt samvete!! pratade med en annnan mamma som berättade att en av hennes ass som hade ett FH syskon hade sagt att ja, min barndom spenderade jag ju på diverse instanser eller på undantaget för att mitt syskon krävde d å d... hur e d för er me syskon t barnen?
å så funderar jag på... hur mycket "glöms av/tänker jag inte på/missar" för att ja har för mycket i huvet?? som d här me nelis ev. energidryck... varför kom inte jag på d? ja e ju för fan mamma! å varför noterade inte jag att sixten verkade ha ont i örat utan d gjorde mormor?
lite långt... men skönt att ösa lite
tack för att ni finns alla underbara CP-mammor å CP-pappor å CP-prinsar å CP-.prinsessor därute...
Ni gör vårt liv till ett utan sömn, ett med trötta ryggar, ett med trötta huvuden osv.. Å till ett alldeles alldeles underbart liv fyllt med stolthet, glädje, kämparanda och kärlek!!