MiEmma skrev 2009-04-16 00:00:49 följande:
Min lilla tjej var i stort sätt död när hon kom ut. Ingen egen andning och endast enstaka hjärtslag. På Mr på henne som gjordes när hon var två månader visade på små skador men de kunde inte säga vad dessa skulle innebära för henne i framtiden. Nu är hon åtta månader och kan inte sitta själv eller stå upp ens med stöd. Hon kan inte krypa och har en "ökad stelhet" i benen. Vi har börjat hos en sjukgymnast. Har träffat läkaren två gånger utan att egentligen få något svar om henne. Vi "vet inte" är det svar vi fått. Så när "vet man" då? Har en massa frågor bl.a. om när det märks om hon har ett förståndshandikapp (också) men får liksom inga svar...Vad har ni fått för svar? När? Om vad? Jättetacksam för svar!
Hur ser kontakten ut med henne? Tittar hon på er? Har hon ljud för sig osv.?
Det kan ta ända upp till skolåldern innan man vet om det finns en begåvningsnedsättning... många barn med lindrigare skador bedöms inte förrän då.
I min sons fall är skadan så omfattande att det inte varit några tvivel. Han har en grav utvecklingsstörning. Han förstår en del och är social, så för något år sedan bedömdes han iaf inte vara autistisk!
Han lever i en värld som är mindre än vår, men är otroligt lycklig i sin värld! Han vet hur man njuter av livet och i slutändan är det det enda som betyder något!
Du kommer nog, precis som alla vi andra härinne gjort, drabbas av sjukan "jag vill veta allt om framtiden NU"... det ingår och det spelar nog ingen roll att vi säger att det kan du inte!
Om det visar sig att din dotter har en CP-skada, så kommer det dröja innan du får veta på vilket sätt den kommer att påverka henne!
Att sjukgymnast är inkopplad tyder ju på att de anser att hon har ett avvikande rörelsemönster etc. Och du skriver att hon har "ökad stelhet" i benen.
Jag tycker att du, om du känner dig redo, ska ta ett allvarligt snack med läkaren och ställa frågorna rakt ut. Många läkare är försiktiga med att säga CP, dels för att det ÄR osäkert när barnen är små, dels för att ordet är extremt laddat för många föräldrar.
Ställ frågor som vilka tecken finns det på att hon har en CP-skada? Har ni kollat andra saker, som kromosomtest (som i vissa fall kan ge cp-symptom)?
Om du visar att du är redo att ta emot svaren är det kanske lättare för läkaren att leverera dem!
Varmt välkommen hit i alla fall! Utav alla ställen på nätet (och irl) där du kan få kontakt med andra föräldrar som har barn med CP, så är denna den klart bästa!