Inlägg från: mamman i skogen |Visa alla inlägg
  • mamman i skogen

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

mamman i skogen skrev 2009-04-04 12:19:42 följande:
    För alla er som ska in i LSS personkrets så är åldern oviktig det finns INGEN åldersgräns för LSS men kommunerna gör en godtycklig bedömning och ens öde ligger i handläggarens välvilja. Bra argument och ev överklagan är nödvändig för att få det man har rätt till och där måste hab vara på ens sida.
    Kan tillägga att River var under året när vi blev in skrivna i personkrets LSS
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • mamman i skogen
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-04-05 22:31:20 följande:
    Har ni hamnat här igen?!? (Givetvis är det inte åt er jag morrar)
    Ja du vad fan säger man jag blir less trött och förbannad på detta. Varför kan inte alla trådar som rör funktionshinder få ligga kvar under rätt forum det verkar dessutom som om FL är ute efter oss med barn med CP och barn med ADHD diagnos för alla andra trådar får ligga kvar.
  • mamman i skogen
    numberone skrev 2009-04-06 18:34:24 följande:
    Anna: Alltid bra att få en massa tips på hur man ska kunna lirka med dem.... tycker det är grymt att ellen inte ska kunna vara ute sen på dagis bara för att hon inte får nån vagn, stackars hennes extra resurs som annars ska behöva bära henne hela tiden ute. Å så återigen tjatade sjukgymnasten idag om den gåstolen som har en påse istället för rejält stöd, att den kanske hade varit bra för ellen.... Mmm visst vi behöver bara palla upp henne med 4 stora badlakan och 5 kuddar först sen sitter hon kanske ganska ok. Men då sa jag till att om det ska pallas upp så himla mycket så kommer vi inte använda den för tar det först 15 minuter att få till själva "ståendet" i den så har Ellen tröttnat och vi med för den delen innan hon ens är klar för start så att säga.... Känner att det börjar växa horn i pannan på mig snart.... varning för smått irriterad cp-mamma
    Ha ha ja det känner jag igen irriterad cp mamma som det ryker ur öronen på....

Har ni prövat en vanlig gåstol? Vi hade det till river innan vi fick ponyn med en kudde i så funkade det utmärkt även fast det blev lite vingligt ibland

An vagn så är det helt bissart att ni inter ska få pröva en vagn ett dåligt sittande från start kan förstöra oerhört mycket för framtida sittande tryck upp det i näsan på AT eller SG och föreslå att ni kan lämna in er vagn för att hjälpmedelscentralen ska bygga om den så att det blkir ett fungerande sittande för E då inser de nog snart att det inte funkar Ge dem inget alternativ....Sen tror jag att E kjommer precis som River sitta oerhört mycket bättre i en rulltol än i vagn när hon blir runt två år
  • mamman i skogen

design och färg på hjälpmedel får man kräkas galla över  du kanske ska byta tema i inredningen tills nästa lilla kommer för kladdiga barnhänder med choklad och annat mojs på behöver matchande färg på inredningen Här hemma kör vi med våga vägra nya möbler och tapeter innan loppan är 3 år allt nnat skulle ge mig hjärtatack men nu kan jag tom ha en ljusstake och en blomvas på bordet en halv dag det är ett framsteg....

• mamman i skogen
    numberone skrev 2009-04-06 21:12:09 följande:
    Absolut jag ser mitt elände arje dag och drömmer om nytt köksbord och soffa och lite trevligt lul lull här och där men med min tornado till tjej skulle det bli kaos och hon skulle förmodligen få flytta hemifrån vid blott två års ålder om jagskulle lägga enegi på att hålla hemmet i trim eller så skulle de hämta mig i vit tröja med långa ärmar.......
  • mamman i skogen

Måste bara skryts lite om min kille som e riktigt på hugget och visar vad han kan...
    Vi fick för en vecka sen kalsonger från hab med lite isolering i han är ju stor kille nu och vill inte ha blöja. Nu har han återigen visat att han kan knäppa alla som inte tror på honom på näsan han säger till när han behöver gå för det mesta och vi kämpar på med att gå på klockan också för att det inte ska hända olyckor och en vecka har han nu vart helt torr....

http://barnmedcp.blogspot.com/  lite nya bilder i bloggen om ngn vill se..

• mamman i skogen
    Janis skrev 2009-04-07 17:14:57 följande:
    Sofia, vilken superkille River är! Och vilken supermamma han har som hjälper honom att hela tiden överraska och överbevisa!! Kram!
    Tack tack ....

Och det fortsätter med skryt blir aldeles knäpp snart för det kommer för mycket från unge herrn jag hänger inte med i svängarna...

Idag kallade Rivers ass honom för galen när han busade med melliset och försökte få tag i leverpastejen. En stund senare frågade hon vad han tyckte att hon var när de lekte och gissa om hon tappade hakan när river klart och tydligt svarade GALEN!!! Resten stod och gapade för ingen har riktigt fattat trots att vi berättat att han sagt vissa ord hemma....SÅ här har hans resurs i över tre år försökt få River att kalla henne vid namn och nu när han äntligen säger ngt så 'är det att hon är galen   Stolt så jag spricker är jag...

Imorgon ska vi hämta nya ortoser och skor Förra veckan ringde det och frågade om River var känslig för om det blir fel mönster för det hade blivit lite galet...... Viss felmån kan vi ta men inte de rosa ortoserna som det råkade bli så de fick snällt göra om med rätt mönster Döskallar ska vi ha eller dumskallar som lillasyster säger..
  • mamman i skogen

Vi har flamingon till både toa och dsuch har utrustat den med bålstöd så att det är enkelt och vi slipper dessa förhatliga selar som skaver sönder nacken på skrutten. Vi hade svanen en kort peroiod och för oss var den hemsk inget bra sittande hård och kall samt att när man kissar så kommer det utanför då stänkskyddet är bedrövligt däremot skrattade river som en galning när det hela tiden kom kiss på golvet så vi fick skura....  

• mamman i skogen
    suz75 skrev 2009-04-08 20:54:01 följande:
    HIttade denna...Vården måste ju bara hitta bättre säkerhetsrutiner för att det skall bli en så bra förlossning som möjligtwww.lakartidningen.se/includes/07printArticle...
    Och nu verkar det ju äntrligen ha uppmärksammats... Vad heter det nya läkemedlet som ska användas för att stimulera värkar som inte ger samma effekt som värkstimulerande? Vore intressant att höra ngt om utvärdering av detta...Så sent som på konferensen i gbg förra våren så fick vi veta ang CP skador att förlossningsskador på fullgångna barn är den enda form av CP som inte minskar utan istället ökar....Tycker inte man behöver vara särskilt klipsk för att koppla ihop detta med felanvändningen av dropp..
  • mamman i skogen
    suz75 skrev 2009-04-08 20:52:24 följande:
    En annan fråga ang toalettbestyr. När började ni toaträna med era små liv? Jolina var runt 1½ år sa hon ifrån att nu är det dax för toaletten. Idag toalettränar vi inte hon säger inte heller till längre och jag vet inte hur vi skall börja. Vi har provat med potta men den som är fr swereco är gjord av hårdplast där blev Jolina givetvis superstel i och det gick inte att sitta. sedan så slutade hon med att säga till..Vad för toalettstolar har ni?Flamingo verkar de flesta ha...Är den bra?
    Tror att flamingon skulle vara kanon för jolina...Ni får göra som vanliga barn brja att gå på klockan och ge henne medel för att säga till...Vi har ju nu fått kalsonger med lite isolering till river och det finns ju i trosform också kanske ngt att prova för då får man ju känslan av att det är obekvämt när man blir blöt inte som i blöjor där det inte gör ngt.
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!