• Lanloun

Sova utan täcke??

Tidigare brukade jag alltid lägga täcke på dottern (hon är 1 år), ungefär på hälften av hennes kropp. Hon sparkade alltid av det o vaknade flera gånger per natt. Jag lade alltid tillbaka täcket lite.

Senaste tre nätterna har jag inte lagt täcke på henne. Hon har dock pyjamas. Men hon har sovit MYCKET bättre! En natt sov hon tom hela natten o det har inte hänt många gånger i hennes liv.

Men det känns så taskigt på ngt sätt att inte lägga täcke på henne.
    Är rädd att hon ska frysa. Men om hon sover bättre utan täcke så lär hon väl inte frysa??

Fler barn som sover helt utan täcke???

• Svar på tråden Sova utan täcke??
  • Lillatroll

Här finns ett barn till som vägrar täcke. Min son (två år och åtta mån) har alltid vägrat täcke. Försöker jag lägga på honom ett täcke eller filt så sparkar han av sig det så jag har slutat. Han verkar vara varm i sig själv.

• jenny99

Mitt andra barn vägrade täcke.
    Så hon slapp.Hon hade lagom varm pyjamas istället,och sin snuttefilt som hon älskade.

Men kring 20 månader började hon mer och mer vilja ha täcke,och kring 2 år hade hon täcke jämt.

• MangaGirl
    Lanloun skrev 2009-04-03 11:38:06 följande:
    Tidigare brukade jag alltid lägga täcke på dottern (hon är 1 år), ungefär på hälften av hennes kropp. Hon sparkade alltid av det o vaknade flera gånger per natt. Jag lade alltid tillbaka täcket lite.Senaste tre nätterna har jag inte lagt täcke på henne. Hon har dock pyjamas. Men hon har sovit MYCKET bättre! En natt sov hon tom hela natten o det har inte hänt många gånger i hennes liv.Men det känns så taskigt på ngt sätt att inte lägga täcke på henne.Är rädd att hon ska frysa. Men om hon sover bättre utan täcke så lär hon väl inte frysa??Fler barn som sover helt utan täcke???
    Det finns sovsäckar att köpa utomlands, har dock ej sett dem här hemma. En kompis från frankrike skickade en till mig. Det är håll för armarna så de är helt fria, men sen är det som en riktig sovsäck nedtill med dragkedja om man behöver byta blöja. Hur bra som helst- rymlig och håller varmt men kan inte sparkas av! Finns i både sommar- och vinter varianter.

Här ser du exempel på dessa från tillverkaren och du kanske kan beställa via nätet? www.sucredorge.com/en/les-tendres-a1010/nursery-items-sg03.htm
  • Lanloun

Oj det var många som har barn som vägrar täcke!

Då behöver jag nog inte oroa mig då. Lika bra att skippa täcket helt då!

O sen till hösten/vintern får det väl bli body under pyjamasen när det börjar bli kallare...

• Psyke

Vår dotter som är nästan 18 månader har vägrat täcke i flera månader nu. Hon sparkar av den och gnäller om vi försöker ta på henne det. Så vi har införskaffat pyjamas med fötter och lägger en liten filt över henne. Hon trivs mycket bättre nu och blir inte alls kall under natten ( från början kunde jag inte låta bli att kolla henne några gånger per natt). Vi har dock täcket kvar bredvid henne för hon tycker om att kramas med den ibland.

• ejja81

sparkar dem av sig å du sover på natten så vet du ju itne om hon har täcket på sig elelr inte.
    så sover hon gott så låt hon sparka av det=)

å har dem då pjamas så lär hon ju inte frysa,,gör hon det så lär du ju få veta det på ett elelr annat sätt

• Vill ha bebbe

Min son är drygt 1 1/2 och har aldrig sovit med täcke. Han har pyjamas och strumpor på sig, det fungerar alldeles utmärkt.

**Max 070716** **Lillebror BF 090808**
  • brünnhilde

Sovpåsar finns på babyproffsen, har dock aldrig provat.

För oss vände det när vi bytte ut täcket mot två små filtar istället, de går tydligen bra..... De är bra konstiga de små liven....

Svar på tråden Sova utan täcke??