• Lanloun

Sova utan täcke??

Tidigare brukade jag alltid lägga täcke på dottern (hon är 1 år), ungefär på hälften av hennes kropp. Hon sparkade alltid av det o vaknade flera gånger per natt. Jag lade alltid tillbaka täcket lite.

Senaste tre nätterna har jag inte lagt täcke på henne. Hon har dock pyjamas. Men hon har sovit MYCKET bättre! En natt sov hon tom hela natten o det har inte hänt många gånger i hennes liv.

Men det känns så taskigt på ngt sätt att inte lägga täcke på henne.
    Är rädd att hon ska frysa. Men om hon sover bättre utan täcke så lär hon väl inte frysa??

Fler barn som sover helt utan täcke???

• Svar på tråden Sova utan täcke??
  • Anoke

Vår dotter är 2,5 år och har heller aldrig haft täcke, däremot har hon oftast somnat med en filt på sig men så fort hon sovit en stund har hon sparkat av sig den. Så i princip sover hon bara i pyjamas, jag har aldrig haft nåt mer på henne. Känner man på fötterna är de jättevarma trots att hon legat utan filt i flera timmar. Bara för några veckor sen verkade det som att hon började tycka det var lite mysigt med det vanliga täcket men om hon somnat under det så har hon nån timme senare varit alldeles svettig så jag antar att hon inte behöver det.

• Lanloun

Verkar som alla här inte använder strumpor på sina barn när de sover?

Min dotter har alltid strumpor på dig när hon sover, har alltid haft.
    Iof så använder jag själv strumpor också när jag sover, så det är kanske därför

Men det kanske inte är så vanligt?

Innan jag fick barn så sov jag i trosor och linne endast. Men efter att vara vaken mycket på nätterna o gå upp o amma varje kvart så kändes det dumt att klä på sig varje gång eftersom det var kallt. Så jag vande mig med att sova med alla kläderna på. Numera pyjamas då.

• Maddizen
    Lanloun skrev 2009-04-03 21:12:23 följande:
    Verkar som alla här inte använder strumpor på sina barn när de sover?Min dotter har alltid strumpor på dig när hon sover, har alltid haft.Iof så använder jag själv strumpor också när jag sover, så det är kanske därför Men det kanske inte är så vanligt?Innan jag fick barn så sov jag i trosor och linne endast. Men efter att vara vaken mycket på nätterna o gå upp o amma varje kvart så kändes det dumt att klä på sig varje gång eftersom det var kallt. Så jag vande mig med att sova med alla kläderna på. Numera pyjamas då.
    nop inga strumpor på här. Har aldig ens haft det i tanke då jag själv tycker att det är så obekvämt att sova i
    (¯`°?.¸ ღ♥Karl-Casper 060516 ★ ☆ ★Theo 080722♥ღ¸.?°¯)
  • Cdot

Min dotter (17 mån) sparkar alltid bort täcket och sover helt utan. HOn verkar inte frysa...

• Sundström

Nej inte tror jag de fryser. Barn är är mycket varmare än vi vuxna och de behåller värmen bättre än oss vuxna.

Mina 2 småttingar, 2,5 och 1 år vill aldrig ha täcke och de är varma när jag känner på dem. Men jag förstår dig. Jag har lagt på dem täcke flera gånger men nu slutat för de blir lite arga på mig

Du behöver nog inte vara så orolig.

• buffybus

finns väl ingen regel på att man måste ha täcke haha.. bara va utan om ni sover bäst då...

min son sover också utan.. han sparkar av det och sover vidare ändå utan problem.. han har alltid body och tunna tunna byxor på sig ändå så lär ju inte frysa... dessutom är här alltid 20 grader minst i huset.. så lugnt ju..

André ska bli storebror i Juli-09
  • underbara jag

min dotter har alltid sovit utan täcke med. är 2,5 år.

nån gång har jag kommit in och hon har det på sig. då e hela hon fuktig. så numera har hon bara påslakanet o inget täcke i. oftast har hon det inte men drar över sig det om hon vill utan att bli stupsvett.

• BimBim o Knorrans Mamma

Min son har sparkat av sig täcket varje gång jag försökt lägga på han det sedan han föddes. Idag fyller han 2 år och accepterar täcket ibland men långt ifrån ofta
    Låt henne sova utan. Hon verkar ju trivas med det. Du kan ju känna på henne så hon inte är kall om du vaknar under natten bara.

• BimBim o Knorrans Mamma

Kan tillägga att min son heller aldrig haft strumpor utan bara pyjamas eller t-shirt. han är alltid så varm om fötterna.

• brünnhilde

Inga strumpor här, men alltid pyjamas med fot!

• HannaL

sonen är 1½ år å har alltid sovit utan täcke. I början hade vi et täcke i sängen, men han hade det aldrig på sig. Nu har vi ett påslakan, brukar lägga på han det jag jag nattar han, men det åker fort av. Sover i bland i bara blöja, i bland i pyjamas, men tycker inte han e kall.

• gavagai

Mika (14 månader) har aldrig haft täcke. Jag har försökt någon gång, men då tar hen bara tag i det i sömnen och slänger iväg det, alternativt grymtar och bökar runt tills hen kommit ur det. Strumpor har hen ibland, när de får sitta kvar. Mika är en ganska bestämd liten filur.

Svar på tråden Sova utan täcke??