• Puff Mummy

understimulerad av att vara hemma i två år (får inte plats på förskola)

Har en tjej på 9 månader och som läget är nu verkar vi inte kunna få förskoleplats på den förskola vi vill ha förrän hon är 2 år och 2 månader. Hon står i kö till plats när hon är 1,5 år, men som vi har förstått är det jättesvårt att få in henne då. Hon hade fått plats nu i augusti men då är hon bara dryga året och det känns alldeles för tidigt tycker jag.

Vi vill att hon ska gå på samma förskola som sina äldre syskon (tvillingar som snart är 3 år) och tycker att det känns onödigt att skola in henne på en annan förskola, för att sedan flytta henne efter ett halvår.
    Därför har vi börjat fundera på att jag ska vara hemma med henne till dess att hon är två år (om det är möjligt).

Nu till saken: när jag berättar för andra att jag ev kommer vara hemma med dottern till dess att hon är dryga 2 år får jag en massa kommentarer om att: Oj, hon kommer att bli understimulerad av att gå hemma så länge, då måste ni se till att komma iväg till öppna förskolan nästan varje dag osv osv.

Jag har själv väldigt svårt att se att hon skulle bli understimulerad. Trodde problemet idag snarare var att barn blev överstimulerade än tvärtom. Självklart kan jag ta med henne till öppna förskolan ibland, men att åka dit varje dag kommer jag inte att palla med. Som jag skrev har hon två äldre syskon (tvillingar) som bara är två år äldre. Dem hämtar jag vid 3-tiden och sen brukar det vara fullt ös här. Räcker inte det och att hänga med mig och handla/laga mat/tvätta etc? Mina tvillingar började förskolan när de var 21 månader, men de hade ju varandra att leka med.

Hur resonerar ni? Blir man understimulerad som 1,5-2 åring av att vara hemma med en förälder 5-6 timmar om dagen? Måste man hitta på en massa aktiviteter, eller räcker det med att vara med och "hjälpa till" med en massa hederligt hushållsarbete ?

• Svar på tråden understimulerad av att vara hemma i två år (får inte plats på förskola)
  • Ell Ell

jag tycker att det låter helt vansinnigt att du får sådana komentarer, vad kan vara bättre för ett barn än att få vara med sin mamma!? barn behöver inte aktiveras hela tiden barn behöver bara få vara med det e de fullkomligt nöjda med... jag tycker det e sån hysteri med detta att barn alltid ska aktiveras.. jag bara undrar hur gjorde de förr... ?

det e klart att du ska vara hemma med henne, se det som en lyx som ett privilegium att du faktiskt kan vara hemma med dina barn!

• Cecese

Jag tror absolut inte att barn blir understimulerade av det. Snarare tvärtom att barn idag får för mycket stimulans och nästan blir stressade. Jag var hemma med döttrarna tills dom var nästan 3. Sonen på 2,5 år kommer att vara hemma 1,5 år till tills han är 4 år och sonen nästan 6 månader kommer att vara hemma tills han blir 3 år.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • mapo51

Det är ju olika från barn till barn och du känner ditt barn bäst.

Vi har det tvärtom. Folk tror inte mig när jag säger att min son var uttråkad av att vara hemma med pappa och då var de på öppna förskolan varje dag och gjorde massa saker.

Nu när han är på förskolan så har vi fått ett helt annat barn. Han är glad över att gå dit och glad över att gå hem.

• DetVarEnGång

Alltså det är ju intressant att man får sådana kommentarer, det verkar vara väldigt vanligt. Folk vågar ju knappt stanna hemma med sina småbarn eftersom de kanske inte får samma stimulans som barn på förskolan.
    TS, har du möjlighet så tycker jag att det är bara bra för barn att vara hemma lite längre tid. Du har ju dessutom tvillingar som hon träffar efter dagiset, så ni behöver ju inte ens åka iväg till öppna förskolan för att träffa andra barn.

• lövet2

Nej, ett barn blir inte understimulerat av att vara hemma - om inte familjen har speciella sociala problem t ex. De som kommer med sådana kommentarer har nog helt enkelt fått den uppfattningen att överstimulerade stressade småbarn är normen man ska sträva efter. De tror att det är så barn ska må och vara ...

We are not that close!
  • Lisa 68

Ell Ell skrev 2009-04-03 13:02:52 följande:

jag tycker att det låter helt vansinnigt att du får sådana komentarer, vad kan vara bättre för ett barn än att få vara med sin mamma!? barn behöver inte aktiveras hela tiden barn behöver bara få vara med det e de fullkomligt nöjda med... jag tycker det e sån hysteri med detta att barn alltid ska aktiveras.. jag bara undrar hur gjorde de förr... ?det e klart att du ska vara hemma med henne, se det som en lyx som ett privilegium att du faktiskt kan vara hemma med dina barn!
    Håller fullständigt med dig. Idag är det så viktigt att när man går hemma med syskon så skall det äldre barnet vara på dagis. Det har det rätt till säger många jag träffar. Varför kan man inte vara hemma med båda samtidigt? När vi fick våra töser på 90-talet så blev man utskrivna från barnomsorgen o barnen fick vara hemma med föräldren, vi hade det hur mysigt som helst. Visst var det tufft ibland särskilt när den äldste var fyra år o ville träffa kompisar men det gick.

Har du möjlighet att vara hemma så var det. När de är så små så iaktar dem oftast andra barn o har bredvid lekar. Leka aktivt med mer än sig själv kommer oftast först efter tvåårsåldern, kan finnas undantag. Jag skall själv vara hemma till min lille blir minst 19 mån. Kan jag längre så kommer jag att vara det. Dagis idag är tyvärr ofta underbemannade o överfyllda så det är inte den stimulerande miljön man hoppas på för våra allra minsta 1-2 åringar.
  • Ekorremamman

Vi har varit hemma med alla våra tre barn tills de har varit 2 år och det har fungerat jättebra. Sista halvåret har vi åkt till öppna förskolan ca 2 dagar i veckan. Visst behöver de aktiveras men det innebär ju inte att man måste göra utflykter. Vi går ut på tomten, upp i skogen, leker med lera, sjunger, läser sagor. Städa och sortera tvätt är ju jättekul när man är i 2-årsåldern. Handla, gå till biblioteket. De gillar ju oftast att hjälpa till i den åldern så allt hushållsarbete kan ju bli en aktivitet.

Gör det som känns bäst för er

• Puff Mummy

Tack för input! Ja, som det ser ut nu har jag i alla fall inga problem med att ha dottern hemma till dryga 2. Får se hur mycket aktiviteter jag orkar ställa till med; tror nog att hon får tillräckligt med stimulans av att vara med mig och sen leka med syskonen på eftermiddagarna. Blir bara lite förvånad över alla kommentarer jag har fått - av typen; vänta och se, ditt barn kommer att klättra på väggarna och vara ledsen för att hon inte får gå på dagis.

• Melva

Hur ska hon kunna sakna något hon inte vet något om? I den åldern lär hon ju knappast kunna föreställa sig det ändå. Angående att vara ledsen för att hon inte får gå på dagis då.

Jag säger att självklart blir inte barn understimulerade, så länge man umgås med dom. Sätter man dom framför tvn hela dagarna så är det ju en annan sak, men det skulle ju lika gärna kunna gälla förskolebarn som skolbarn.

Interaktion med föräldrarna och få hänga med i vardagen kan aldrig bli fel, i mina ögon.

Och mina barn är inte på något sätt understimluerade. Dom är snart 4, snart 2 år och 7 månader och alla är hemma med mig hela dagarna. vi går till ÖF ibland, men mest så är vi ute och leker, hittar på kul inne och sen är dom med i vardagen. Dom tycker det är lika kul att hjälpa till att handla med egen kundvagn som att plocka med lego en halvtimme.

• vittra
    lövet2 skrev 2009-04-03 18:22:09 följande:
    Nej, ett barn blir inte understimulerat av att vara hemma - om inte familjen har speciella sociala problem t ex. De som kommer med sådana kommentarer har nog helt enkelt fått den uppfattningen att överstimulerade stressade småbarn är normen man ska sträva efter. De tror att det är så barn ska må och vara ...
    Håller helt med dig. Det verkar som att folk tycker att det är normalt med hypade och stressade barn, vilket det inte alls behöver vara! Givetvis mår barn inte dåligt av att få vara hemma i en lugn, harmonisk och normal miljö. Det är väl klart att det inte krävs dagis för att barn ska kunna utvecklas och få den form av stimulering de faktiskt behöver. Vi kommer vara hemma med vår tjej tills hon är ca 2½, nu är hon 1½ och verkar inte det minsta understimulerad i alla fall! Snarare kan jag tycka att hon blir lite jobbig om vi tex varit mycket på ÖF, olika aktiviteter och helt enkelt varit igång extra mycket under några dagar.

Jag tycker det är synd att normen har blivit så, föräldrar vågar inte ens vara hemma med sina barn även om de kanske både skulle vilja och skulle kunna, bara för att de tror att barnet då inte kan utvecklas ordentligt...
  • Tilda78

Löjliga kommentarer tycker jag! Barn har inget behov utav att vara på förskola innan de är minst 3 år. Allt de behöver är en trygg och lugn uppväxtmiljö med människor de litar på. Självklart kan du ge din dotter vad hon behöver i hemmet. Hur gjorde man på 70-talet annars kan man ju undra. Då var ju hur många mammor som helst hemma med sina barn. Och inte har man hört att de barnen vuxit upp till osociala understimulerade människor???

Tro på dig själv! Du fixar det

• Cdot

Barn under 3 år behöver inte förskola, thats bullshit. En 1-2 åring mår bäst av att vara hemma med sin förälder och det är inte svårt att se till att barnet inte blir understimulerat. Var ute och "lek", gå på öppna förskolan osv.

Om jag var du skulle jag absolut vänta tills hon är drygt 2 år och kan börja på "rätt" förskola

Svar på tråden understimulerad av att vara hemma i två år (får inte plats på förskola)