understimulerad av att vara hemma i två år (får inte plats på förskola)
Har en tjej på 9 månader och som läget är nu verkar vi inte kunna få förskoleplats på den förskola vi vill ha förrän hon är 2 år och 2 månader. Hon står i kö till plats när hon är 1,5 år, men som vi har förstått är det jättesvårt att få in henne då. Hon hade fått plats nu i augusti men då är hon bara dryga året och det känns alldeles för tidigt tycker jag.
Vi vill att hon ska gå på samma förskola som sina äldre syskon (tvillingar som snart är 3 år) och tycker att det känns onödigt att skola in henne på en annan förskola, för att sedan flytta henne efter ett halvår.
Därför har vi börjat fundera på att jag ska vara hemma med henne till dess att hon är två år (om det är möjligt).
Nu till saken: när jag berättar för andra att jag ev kommer vara hemma med dottern till dess att hon är dryga 2 år får jag en massa kommentarer om att: Oj, hon kommer att bli understimulerad av att gå hemma så länge, då måste ni se till att komma iväg till öppna förskolan nästan varje dag osv osv.
Jag har själv väldigt svårt att se att hon skulle bli understimulerad. Trodde problemet idag snarare var att barn blev överstimulerade än tvärtom. Självklart kan jag ta med henne till öppna förskolan ibland, men att åka dit varje dag kommer jag inte att palla med. Som jag skrev har hon två äldre syskon (tvillingar) som bara är två år äldre. Dem hämtar jag vid 3-tiden och sen brukar det vara fullt ös här. Räcker inte det och att hänga med mig och handla/laga mat/tvätta etc? Mina tvillingar började förskolan när de var 21 månader, men de hade ju varandra att leka med.
Hur resonerar ni? Blir man understimulerad som 1,5-2 åring av att vara hemma med en förälder 5-6 timmar om dagen? Måste man hitta på en massa aktiviteter, eller räcker det med att vara med och "hjälpa till" med en massa hederligt hushållsarbete ?