• Natosh

Hur gör ni för att hemmet ska lukta gott?

Skulle gärna vilja få hemtrevligt med någon fräsch naturlig doft hemma. Har två katter och en bajsbebis och tycker även det börjar lukta instängt så fort jag stänger fönstret.

Jag har blivit lite allergisk mot doftblock, vaniljljus och sprayer och gud vet allt. Jag tror inte heller att sådant syntetiskt är så bra för bebisar, katter och för all del vanliga människor. Skulle vilja köra mer "naturellt"

Så hur gör ni?
    Någon som har något bra knep som är billigt? Typ linda in citron och basilika i en våt trasa och häng över en kastrull kokande vatten med ättika och lavendel (påhittat)...

Tipsa mig!

• Svar på tråden Hur gör ni för att hemmet ska lukta gott?
  • lovely storm

när jag var student brukade jag heta upp en stekpanna med malen kanel på spisen. mina grannar brukade berömma mig för att jag bakade var varannan dag :)
    ha ha... om dom bara visste!!

• Juliiia

Läste om en som dammsög upp lite vaniljsocker.. då luktar luften som kommer ut där i bak så sen.

• mimmi 1

det är väl till att fixa ordentlig ventilation... frisk luft är ju det enda raka
    Har man det rent i övrigt, och det ändå luktar illa och instängt, så är det ventilation som gäller!

• magikatt

Har du provat eteriska oljor i speciella ljuslyktor?
    En ljuslykta för värmeljus med en skål uppe på där man fyller i vatten och några droppar eterisk olja.
    Finns oljor för allt möjligt; Bli pigg, bli lugn, lätta en förkylning, få bort mygg...etc.

• Natosh

Hehe jag tänkte faktiskt inflika att jag inte är någon storbakare om någon kom med tipset att baka bullar, så det där med att steka kanel var ju skitbra! Ska testas.

och vaniljsocker till det är ju en klockren kombination!

Bor i hyreslägenhet och har konstaterat dålig ventilation vilket "ska åtgärdas" (den dag då gaymarriage är tillåtet i Iran och det visas något bra på TV under fredagskvällen...)

Sen så borde man väl kunna lyxa till det med något annat än "Eau de friskluft" emellanåt tråkmåns! ;)

• Natosh

magikatt

Ja, vi har oljor och det gillar jag skarpt, till exempel en med syréndoft som gör mig superglad! Har en tuff ställning med kobror. Men av någon anledning hur jag än gör så sprängs alltid glaset efter ett tag. Vågar inte med en bebis som är överallt... :( Så jag använder den ibland som parfym istället. Men det finns säkert sprängsäkra sätt också...

Levande blommor hade ju såklart varit ett altenativ men ena kattfan äter upp ALLT, kan bara ha kaktusar!

• Odella

skulle också vilja veta då vi har marsvin och efter att par dagar luktar det inte mumma..... vi vädrar så ofta vi kan och har sån där fuktslukare också men ändå blir luften dålig.

• apmani

Mitt tips är sköljmedel! Hitta ett sköljmedel som du tål och häll i lite när du skurar golven! Blir fräscht länge! Omdu ska byta gardiner, häng upp dem blöta så sprids doften därifrån. Även använda sköljmedel och vatten när du dammtorkar! Kan avsluta med att jag är lite manisk ad gäller sköljmedel och ett väldoftane hem, hehehe... Lycka till!

• mimmi 1

okej... men i TS skrev du ju att du börjar bli allergisk mot alla olika dofter... det var därför jag tyckte att friskluft var det enda raka Tråkmåns? det får stå för dej då
    För jag tycker inte att man ska parfymera bort dålig lukt, men är du ändå inne på det, så kan du dammsuga upp vaniljsocker, då luktar det vanilj varje gång du
    dammsuger inte parfym precis men vaniljdoft!!

vill du ha parfym doft istället, mot förmodan, så spreja parfym på en smal tygremsa, som du dammsuger upp, då kommer det ju den doften när du dammsuger, och den lämnar spår i hela huset, ehh, lägenheten....

Svar på tråden Hur gör ni för att hemmet ska lukta gott?