• Natosh

Hur gör ni för att hemmet ska lukta gott?

Skulle gärna vilja få hemtrevligt med någon fräsch naturlig doft hemma. Har två katter och en bajsbebis och tycker även det börjar lukta instängt så fort jag stänger fönstret.

Jag har blivit lite allergisk mot doftblock, vaniljljus och sprayer och gud vet allt. Jag tror inte heller att sådant syntetiskt är så bra för bebisar, katter och för all del vanliga människor. Skulle vilja köra mer "naturellt"

Så hur gör ni?
    Någon som har något bra knep som är billigt? Typ linda in citron och basilika i en våt trasa och häng över en kastrull kokande vatten med ättika och lavendel (påhittat)...

Tipsa mig!

• Svar på tråden Hur gör ni för att hemmet ska lukta gott?
  • Majsan G

En halv citron eller ett glas med kolsyrat vatten i kylen suger åt sig "dofter" där. Alltid väl behövligt.

Jag brukar ibland ta en trasa med skurmedel på och gnida på elementen, då "dunstar" det från värmen där.
    Samma sak med luftfuktare på elementen, lätt att bara ha citron i vattnet där. Inga syntetiska dofter.

Vädra ur och slänga sopor regelbundet hjälper också

• fjällbäck

Vanlig hederlig såpa tycker jag luktar fräscht. Ha tillgängligt på diskbänken och ha på lite på disktrasan när du torkar av bänk och bord varje dag.

• HugOlle

Vill tipsa om PartyLite. Deras ljus är eteriska. Ingen parfym eller konstgjort o luktar såååå fräsch o gott. Dyra ljus men i en klass för sig! Vardagslyx...

• M Hellin

gillar man doften av kaffe kan man ju rosta kaffebönor i ugnen, då luktar det gott i flera dagar sen

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • Natosh

mimmi jag skojade bara med dig! Tacksam för alla tips, snart kommer det lukta som en hel tvålaffär här! Snart är sommarn här då blir det eau de friskluft varje dag.

Det där med sköljmedel i skurhinken lät väldigt intressant! Mannen köpte grön såpa och tyckte han var så duktig, men grön såpa luktar ju... grön såpa :(

Citron i kylen kanske får kattsatarna att sluta öppna där också som bonus

• skorpionen80

Ta bort det som luktar istället. Byt kattsand om du tycker den luktar illa, de billigare märkena brukar lukta snabbt.

Använd rengöringsmedel som luktar gott när du städar. På så sätt luktar det gott och damm och annat ofräscht försvinner.

• BlommyNess12

Några tips; vädra ofta
    hela nejlikor i dammsugarpåsen,
    citron neutraliserar många dofter.
    såpa
    och tro det eller ej men det luktar väldigt gott efter att man klorerat,
    när "badhuslukten" försvunnit (inom ett dygn oftast) så luktar huset i princip ingenting.

• Körsbärsblom

Jag brukar droppa några droppar eterisk olja på en bomullstuss som jag dammsuger upp det första jag gör när jag ska dammsuga (ibland brukar jag droppa direkt på dammsugarpåsen), sen luktar det gott och fräscht överallt

• Nyfiken gul

Lite husmorstips blandat med vanliga "tråkiga" tips: 

*Stäng inne dålig lukt. Skaffa kattlådor med tak/vägg, byt sand ofta och hitta en sand som luktar så lite som möjligt.

*När du vädrar - se till att det blir korsdrag och ha alltid öppet där det är som kallast för att få in bäst med luftbyte.

*Ställ in doftpåsar i linneskåpet så luktar lakan och dukar fräscht. Gör samma sak i badrummet med handdukarna.

*Bär alltid ut sopor som luktar på en gång. Samla inte bajsblöjor i en stor påse. Släng i sopnedkast efter varje blöjbyte eller åtminstone sätt ut  påsen på utsidan och släng när ni går ut nästa gång.

*samma med matrester och övriga sopor - allt som lulktar - släng direkt!

*Skura ur diskhon varje morgon och kväll med diskmedel och hett vatten. Låt ingenting ligga i vasken och surna.

*Rena disktrasor är A och O för fräsch-het!  Skölj ur trasan med diskmedel varje gång så den inte surnar.  Låt följa med i diskmaskinen när du diskar så har du alltid rena disktrasor.

*Ta bort kattmat! Låt bara mat som går åt vid varje mål stå framme. Låt sen skålarna vara tomma och luktfria. Diska ur när dom ätit färdigt.

*Häng ut och piska mattorna varje gång du städar. Sunkiga mattor luktar aber hur rent du än städar för övrigt. Jätteviktigt om ni har katter hemma. Se också till att du tvättar alla mattor med jämna mellanrum. Tvätta själv i maskin eller skura för hand i badkar.

*Gammalt matos luktar illa. Vädra ur ordentligt när du lagat mat eller använt ugnen. Se också till att ugn och spis alltid är rena och fräscha.

*Avloppsvatten som ligger och pyr luktar döden... Ta bort gamla hårbollar ur silen i golvet och skura rent 1-2 gånger i veckan med klorin så försvinner kloakdoften i ett nafs.

*Bränn 3-4 tändstickor i ett knippe efter nån bajsat på toan. Effektivt och luktar gott!!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Kaydina
    Natosh skrev 2009-04-03 21:40:30 följande:
    Hehe jag tänkte faktiskt inflika att jag inte är någon storbakare om någon kom med tipset att baka bullar, så det där med att steka kanel var ju skitbra! Ska testas. och vaniljsocker till det är ju en klockren kombination! Bor i hyreslägenhet och har konstaterat dålig ventilation vilket "ska åtgärdas" (den dag då gaymarriage är tillåtet i Iran och det visas något bra på TV under fredagskvällen...) Sen så borde man väl kunna lyxa till det med något annat än "Eau de friskluft" emellanåt tråkmåns! ;)
    Hahahahahahahahahahahaha!!

Jag säger också sköljmedel. Fast jag tycker faktiskt att det lukatr gott här utan att vi gör något annat än att "bara" städar. Fast med tre små barn så blir det rätt mycket tvätt och därmed mycket god sköljmedelsdoft.
    Vi bor i ett gammalt hus från 20-talet med grymt bra ventilation, så det hjälper ju så klart till... )
Svar på tråden Hur gör ni för att hemmet ska lukta gott?