• Snoffsan

Nån som sytt en prematurdocka?

Mina tjejer undrar mycket nu om hur det var när de föddes och frågar och jämför med typ alla deras dockor om hur små de var.

Hittade detta mönster på nätet och blev så sugen på att sy en eller två dockor åt dem så att de (och alla andra) kan få se hur små de var.

dollnetmarket.com/product.php

Någon som har testat? Problemet är ju att jag typ inte kan sy annat än raka sömmar, men jag tänkte jag kunde ta på mig det som ett projekt.

Vad tror ni? Nån som testat, var det svårt?

• Svar på tråden Nån som sytt en prematurdocka?
  • Pormoicheia

har velat göra en sån docka jättelänge då jag själv har 2 prematurbarn och det hade varit roligt att ha kvar som minne.
    Ännu roligare skulle det vara om man kunde få till födelsevikten också!

Att sy är ofta inte så svårt det kan verka.
    Jag kan inte så mycket mer än raksöm och sicksack men har lyckats knåpa ihop en skjorta åt bonusen som såg riktigt proffisionell ut ändå.
    Det gäller dock att man ha bra beskrivningar att gå efter.

*ber om ursäkt för slarvfel i stavningen, fingrarna och huvudet kommer inte överens!* : pormoicheia.blogspot.com/
  • Moster Ninna

min kompis är med ute efter det till sin tös. .

• Snoffsan

Kanske ska man våga sig på att försöka då. Mina tjejer älskar ju dockor överhuvudtaget och det skulle vara så häfigt att ge dem sådana. Jag har själv svårt att komma ihåg hur små det faktiskt var.

• Jessica1

Jag håller på med en docka. Svårt nja.... men PILLRIGT... orkar inte sy mer än en fot i taget. Så se det som ett långtidsprojekt. Man syr ihop dokan med raksöm.

Blev alldeles gråtfärdig när jag sydde i hop huvudet... och benet.... var han verkligen så liten.

Jag tror att det kan vara bra terapi för oss mammor att sy och bra för barnen som hjälp att förstå hur små det var. De lär ju inte få se sådana småttingar med egna ögon än mindre hålla om deras huvud.

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Emmy K

Jag tycker att dockan är en så himla bra idé. Jag vet en i USA som gör dockorna för försäljning och hon gör dem också med rätt vikt. Det går säkert att sy in lite riskorn när dockan är färdig i övrigt.
    Jag själv kommer inte att hinna sy två egna dockor de närmsta åren...

• Mamasnest
    Emmy K skrev 2009-04-05 13:36:38 följande:
    Jag tycker att dockan är en så himla bra idé. Jag vet en i USA som gör dockorna för försäljning och hon gör dem också med rätt vikt. Det går säkert att sy in lite riskorn när dockan är färdig i övrigt.Jag själv kommer inte att hinna sy två egna dockor de närmsta åren...
    Kan du länka till den i USA?
    Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • mina12

Säg till om du får något svar om att sälja dockorna här i Sverige!

• Zahcro

min mor sydde en liten docka av min bror. samma vikt och längd. jätte liten. tror hon sydde på eget tillverkat mönster.

Hon använde ris till fyllning

• sofiiin

Jag skulle också gärmna vilja ha en sån docka.. :) Tror att efterfrågan kan vara ganska stor..

Svar på tråden Nån som sytt en prematurdocka?