• AlltidTillsammans

    Bruna blad på min palm, botemedel?

    Har en palm som jag köpt på ikea för ett halvår sen kanske, men den har blivit så brun i bladen, längst ut på bladen, dött. Varför gör den det, och hur kan man rädda den och undvika att de blir så på alla bladen? Hjälp mig med min palm, vill att den ska överleva =)

  • Svar på tråden Bruna blad på min palm, botemedel?
  • Trynträ

    Låter som den fått för lite vatten. Klipp av det bruna och vattna regelbunden så ska du se att den hämtar sig.

  • isisisis

    Det är rätt vanligt att det blir lite brunt längst ut på bladen.
    Om det bara är lite beror det ofta på alldeles för torrt inomhusklimat.

    Vilket är mer regel än undantag hos oss i sverige särskilt på vintern.
    Bara att klippa bort.
    Det växer inte ut igen,men det kommer ju nya blad.

    En dusch då och då med vattenflaskan är jättebra för att undvika lite är bra.

    Jag är trädgårdsmästare och växtskötare i yrket.

  • mimmi 1
    isisisis skrev 2009-04-04 16:40:26 följande:
    Det är rätt vanligt att det blir lite brunt längst ut på bladen.Om det bara är lite beror det ofta på alldeles för torrt inomhusklimat.Vilket är mer regel än undantag hos oss i sverige särskilt på vintern.Bara att klippa bort.Det växer inte ut igen,men det kommer ju nya blad.En dusch då och då med vattenflaskan är jättebra för att undvika lite är bra.Jag är trädgårdsmästare och växtskötare i yrket.
    jag hoppar in i tråden lite... och frågar dej isisisis.... jag har en dracena som är 2,5 meter hög, den är gammal. och har följt oss i tre flyttar. klarat sej igenom det, men nu i vinter började den må dåligt, och bladen gulnar och dör eftersom.
    det verkar ha stannat av nu med bladförstöringen, men den ser gles ut nu. SÅ, jag undrar vad du säger om att klippa av den, och låta det som ännu ser grönt o fint ut, rota sej, och så låta den komma på nytt igen?? det skär i hjärtat på mej, men den ser verkligen inte ut som den har gjort.... KAN jag skära av den översta metern och få rot på den delen? eller är det för stor bit??
  • isisisis

    HejMimmi.
    Det finns flera dracena sorter,den vanligaste är nog Fragance ,den är mörkgrön.
    Kanske är det den du har?
    Iaf så reagerar de flesta snarlikt.

    Antingen kan det vara så att jorden börjar bli urlakad,och rötterna kanske fått det för trångt.
    Då blir den till slut gles.

    Det är heller inte ovanligt med kvalster på dem.
    De kommer gärna om plantan blir för torr vid nåt tillfälle.

    Kvalstren syns inte ,men man kan se en brunaktig kant längst in där bladet sitter fast vid grenen,likaså släpper bladet lättare om den är utsatt.
    Även kan man se kvalstrens bajs....det ser ut som damm ungefär.

    Jag skulle rekommendera en omplantering,plus en kraftig beskärning.
    Om du duschar på grenen där du klippt,lite då och då så kommer det nya skott fortare.

    De gamla toppskotten kan du göra nya plantor av,sätt dem antingen i rätt så fuktig jord och se till att det är jämnfuktigt i några veckor.
    Det blir lätt rötter på dem.

    Eller så sätter du dem i en vas i ett par månader,så kommer det också nya rötter.

    Eller så kastar du helt enkelt bort skotten!
    Kanske räcker det med att pyssla om den gamla plantan.

    Tänk på att klippa den ganska långt ner.Där du klipper den kommer det sedan bli nya skott,och mår plantan bra så blir det kraftiga skott.

    Då är det inte snyggt om all växtkraft kommer för högt upp,de lägre partierna har en tendens att bli lite i sämre skick,då all energi går åt till det nya.

    Lycka till

  • mimmi 1

    Tack för goda råd....
    Nu är det så här, att den i vintras fick ny kruka och ny jord... tokig tid att plantera om, men, den tippade en natt, och sedan kunde den inte stå själv, den var väldigt stor och tung...
    Det jag misstänker, är att vi kan ha skadat rötterna, eftersom vi körde ner en kraftig stödkäpp. det finns inga kvalster, och det rör sej inte om näringsbrist...

    jag tänkte att jag skulle försöka att rädda den, genom att klippa av den översta metern, som fortfarande är någorlunda fin, den har två stammar...
    och sätta ner dessa i jorden, och låta de få växa upp igen.

    men, det blir tomt i huset!! den har varit som ett stort träd och så frodig och fin....
    men som sagt... tack för dina råd och tips!

Svar på tråden Bruna blad på min palm, botemedel?