Inlägg från: allfrida |Visa alla inlägg
  • allfrida

Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?

min lilla hade det 9 mån gamal. Först fick de två äldre barnen det.. JÄTTE mkt och de är 7 och 5 år. Den lilla fick oxå mkt och spec runt blöjan och i ansiktet men jag pudra rejällt m pot.mjöl och så tavelgyl till natten. Inga problem. Hon verkade mindre påverkad än de stora som höll på att få spader vilket jag har full förståelse för. Jag hade oxå lite när jag var mindre. Hade 2 st koppor och var livrädd att jag skulle få det då det sägs att man är icke imun då. MEN på sjukvårdsuppl sa de att jag endå hade immuniteten. Och jag fick det inte.

• allfrida
    Tezzan1981 skrev 2009-04-05 21:44:49 följande:
    jag har också hört att om man får det under 1 års ålder blir man inte immun
    det stämmer inte. Har du fått vattkoppor så har du livslång imunitet. Däremot är du inte skyddad mot att inte få bältros.
  • allfrida
    Tezzan1981 skrev 2009-04-06 09:02:21 följande:
    jo men just under ett år ska det vara annorlunda. har hört det från många håll
    Ja men det är inte så. Har du haft det har du skyddet. Spelar ingen roll hur gamal man är när man fått det. Jag trodde dock felaktigt att har man haft under 5 koppor får man om det men det stämmer inte heller. Och jag borde väl vetat det då jag är barnsjuksköterska och igentligen ald hört talas om att man kan få om det om man får under 5 koppor av sjukvårdskunnig utan bara har hört det av andra föräldrar.
    Däremot ska man vara försiktig så man inte får bältros istället då även barn kan få det och det även om de haft vattkoppor tidigt.
Svar på tråden Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?