Är 8 månader för tidigt för vattkoppor?
Min lilla 7,5 månaders har precis tillfrisknat från sina vattkoppor och det är något av det värsta jag har varit med om! Storebröderna fick det också och de är 3 år och 4 år gamla och där var det inga större problem, lite obehag och lite feber men hyfsat. Storasyster hade det som sjuåring och hon hade heller inga större besvär.
Lillan skrek sig igenom 3 nätter, helt hysterisk. Hon har haft fruktansvärd klåda över hela kroppen, framförallt i rumpan och i underlivet. Hon har varit helt täckt av koppor och var hysterisk av och till under dagarna. Hade jag kunnat välja hade jag absolut valt att vänta tills hon var lika gammal som storebröderna. Det var bara plåga rakt igenom för oss allihop.
Jag rekommenderar absolut inte att smitta så små barn med vattkoppor, vänta tills de är större och förstår och går att prata med. Du får tex inte heller ge klådstillande medicin som tavegyl till barn under ett år, det hjälpte min treåring men vi fick ju inte ge det till lillan.
Du vet aldrig hur just ditt barn kommer reagera. Jag hade aldrig velat ha min lillas plågor på mitt samvete.