Tuberös skleros
Tack Mulena!!
Min dotter är snart 4 år om 1 månad och har TSC, Paroxysmal superaventrikulär tatykardi och sömnpilepsi, EV nervproblem i magen.
Vi får veta mer slutet av april om de ska utreda om nerv.
I förra veckan var vi på sjukanbesök och pratat om henne magproblem och är oftas hård imagen, vi kör med mircolax varnanna dag och det har funkat bra. Har tagt blodprov och bajaprov men hittar ingen fel och ser allt är bra.
De misstänker 2 saker, epmedicin eller nerv som klämmer henns tarmen.
När hon blir hård i magen blir hon supergnällig och känslig, oroligt, gnäller hon att kläder sitter inte bra och hon går sned då. När allt baja går ur blir hon lugn och glad igen.
Finns det nervproblem ha TSC med göra, vet ni eller hört likande?
Epilepsi ha avtar men kommer väldigt SMÅ SMÅ och sällan är det, Skönt!
Har fortfarande problem med sociala o samspel men det går bättre, framåt men segt. Hon ha svårt att förstå när nån barn retas (skojar) eller säjer nej till henne, blir hon ledsen och frusterade, springer till fröken och berättar och fröken förklara så hon förstår och blir glad igen.
Hon klara av mkt mer än förut och kan säja ifrån om hon vill vara ifred :).
´Men leker inte med alla, hon väljer själv vem hón vill leka med, oftas 1 eller 2 men kan gå i storgrupp när man ska gå någonstan, teater eller picknick. Det är ju underbart!!
Det är bara en sak hon inte klara av, duscha i badhuset... PANIK och mycket STOJ där... kanske hon får extra personal om de ska gå till badhus. Men jag vet det kommer att går bra men det är bara öva å öva...
Sist vi var på badat så tog 1 timme får henne att våga leka med duschslangen, vi vet det är ljudet som stör henne..
Hon kan duscha hemma utan problem nu och vågar duscha på huvud, det gjorde hon inte förut.
Ang om vagnen, väntar på remis ska komma...
Snart e påsk, tyvärr har jag inte henne då :(, Det är pappasvecka.. men nästa år är min vecka igen..:)
Men helgen hade vi liten minipåsk. och fick påskgådis,,:)
Glad påsk till er alla..
Kram