Makaronipuss1 skrev 2010-11-11 19:29:29 följande:
Undrar om det är ngn aktivitet här fortfarande?
Jag behöver lite stöd och styrka i det här!
Födde en flicka för 10 dagar sedan som fick asfyxi. V forslades direkt till IVAneo i Lund och har legat där i 7 dagar. Nu är vi hemma på vårt hemmaneo igen. Alla EEG har varit normala, men på MR-röntgen kan man se att hjärnan utsatts för syrebrist. Vi fick inga som helst prognoser eller diagnoser när vi åkte från Lund och ovissheten ang framtiden är oerhört svår att bära tycker jag! Man är ju fruktansvärt rädd för tex CP-skada osv.
Det verkar ju ha gått bra för era barn och det känns så himla skönt att läsa vad ni skrivit.
Felicia är 10 dagar gammal idag och det enda vi väntar på nu är att hon skall börja/orka suga på bröstet. Sen ska vi förhoppningsvis få koma hem till vårt eget!
Var era barn väldigt trötta första tiden? Upplever att vår lilla tjej sover väldigt mcket och hon orkar inte suga osv.
Hoppas ngn av er är kvar i tråden. Vore skönt med lite kontakt och positiva erfarenheter för just nu känns allt bara fruktansvärt ovisst och hopplöst!
Jag finns kvar!
Grattis till lilltjejen!
Blir ledsen när jag hör att andra får gå igenom samma sak med deras nyfödda bebis. Det ska ju inte vara så,
hon ska ju ligga i eran famn och allt ska vara bra.
Fick din dotter också asfyxi? Slog hjärtat? Hur länge varade det?
Sagas EEG var också "hyfsat" normalt enligt läkarna, med tanke på alla mediciner hon fick.. MR visade proppar i hjärnan och som läkarna sa lite klumpigt: "hon kan bli allt från en grönsak till en frisk tjej med spring i benen". Det var liksom chans från 0 till 100 att hon blev återställd.
Jag förstår din oro över framtida skador som gnager och inte går att sluta tänka på. Det var ovissheten efteråt som var värst utan tvekan.
Med alla kramper Saga hade dagarna efteråt var jag säker på att hon hade bestående men.
MEN nu är hon 2,5 år redan och hon är precis lika frisk som sin tvillingsyster. Hon är till och med mycket mer utvecklad i talet än Alva.
När det kommer jobbiga tankar, tänk på att kylbehandlingen verkar vara en väldigt bra och effektiv metod som hjälper många barn. Vilket privilegium våra döttrar har fått som har fått möjlighet till den behandlingen!
Och som alla läkare säger, nyföddas hjärnor är så outvecklade ännu så att om det har blivit någon skada så kan hjärnan kompensera för det och hitta nya vägar.
Det är en väldigt omtumlande situation kan jag tänka mig. Jag försökte tänka att ta ett steg i taget, vilket var lättare sagt än gjort. Första leendet, första gången hon satt upp, första krypet... allt visade sig följa "normalkurvan" men jag blev så rädd när hennes tvillingsyster gjorde dessa steg före henne.
Saga var också väldigt trött i början, vilket är helt normalt. Hon orkade inte suga heller och när hon väl började med det sög hon inte bra - jag ammade henne med sugnapp men gav tillslut upp då hon svalde så mycket luft och hon fick sedan flaska som hon fick ett bättre grepp om. Sjukgymnasten trodde att det kunde vara ett tecken på hjärnskada men tji fick hon.
Hoppas allt går bra med er tjej. Bara att höra av dig om du vill prata.