• Anonym (Stolt mamma)

Asfyxi/Kylbehandling

Hej!
    Min bebis fick asfyxi vid födseln och fick kylbehandling i Uppsala.
    Finns det någon därute som varit med om samma sak?
    Hur gick det sen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 19:27
    Ingen?

• Svar på tråden Asfyxi/Kylbehandling
  • vivanco

Vi var med m samma med vår dotter (nu 11månader)
    Allt slutade gott och Thea är full frisk, vi går på efter koll och alla är väldigt nöjda med henne.

Hur är/gick allt för er?

• 20082011

Hej! Min ena tvillingtjej fick grav asfyxi vid födseln, ca 25 minuter.
    Hon fick sen kylbehandlingen på KS Solna.

Nu är hon en ganska pigg och glad 9 månaders, hittills verkar inga riktiga problem ha hittats och det är jätteskönt!

Hur gammal är din bebis nu?

• Anonym (Stolt mamma)
    vivanco skrev 2009-05-03 19:59:01 följande:
    Vi var med m samma med vår dotter (nu 11månader)Allt slutade gott och Thea är full frisk, vi går på efter koll och alla är väldigt nöjda med henne.Hur är/gick allt för er?
    Vår lilla kille fick navelsträngen ett varv hårt runt halsen så dom fick avnavla han innan han ens hann komma ut. Jag krystade ut honom utan värk då jag såg att det va bråttom. Han kunde inte andas själv på 17 min men hjärtat och pulsen slog bra.
    Han e nu 3 månader och dom har inte hittat något fel på honom.
    Han växer och utväcklas som han ska och är världens gladaste lilla kille.
    Han har heller inte haft kramper inte ens vid födseln.
    Känns så skönt nu när man ser hur han utvecklas =)
    Vad skönt att allt gick bra för er =)
  • Anonym (Stolt mamma)
    20082011 skrev 2009-05-04 00:07:46 följande:
    Hej! Min ena tvillingtjej fick grav asfyxi vid födseln, ca 25 minuter.Hon fick sen kylbehandlingen på KS Solna.Nu är hon en ganska pigg och glad 9 månaders, hittills verkar inga riktiga problem ha hittats och det är jätteskönt!Hur gammal är din bebis nu?
    Han e nu 3 månader och dom har inte hittat något fel på honom.
    Han växer och utväcklas som han ska och är världens gladaste lilla kille.
    Han har heller inte haft kramper inte ens vid födseln.
    Känns så skönt nu när man ser hur han utvecklas =)
    Vad skönt att allt gick bra för er =)
    Han hade 17 min (asfyxi)
  • 20082011

Ja det är otroligt om ingen skada har uppkommit, och om kylbehandlingen är så effektiv som läkarna tror!
    Min tjej varken andades eller hade hjärtaktivitet under de där 25 minutrarna, så det känns som ett mirakel vad man kan göra med nyfödda barn nu för tiden!

• Anonym (Stolt mamma)
    20082011 skrev 2009-05-04 10:43:04 följande:
    Ja det är otroligt om ingen skada har uppkommit, och om kylbehandlingen är så effektiv som läkarna tror!Min tjej varken andades eller hade hjärtaktivitet under de där 25 minutrarna, så det känns som ett mirakel vad man kan göra med nyfödda barn nu för tiden!
    Ja det är helt otroligt, och att härtat inte slog heller måste ha vart fruktansvärt.
    Dom visade från uppsala på Tv3s sjukhuset idag 4/5 det va en bebis som låg exakt där vi hade vårat bås dom sista 2 dagarna tror jag det va (innan var vi isolerade i ett eget rum). Tänk i den sängen fick jag hålla mitt barn på riktigt för fösta gången förutom dom 5 min innan vi åkte ti uppsala. Och han hade exakt den där roliga tröst nappen med hål i. Tänk där va vi för bara bara 10 veckor sedan helt otroligt.
    Det känndes i hjärtat.
  • 20082011

Ja jag förstår att det kändes i hjärtat.. Det var en riktigt jobbig tid.. Ovisshet om hon skulle överleva, om hon skulle få några skador.
    Jag fick hålla henne första gången efter 8 dagar...
    Men nu är det bara att se framåt Och hoppas att vården börjar utveckla kylbehandlingsmetoden ännu mer, för jag tror på den.

• vivanco

Tycker oxkså att kylbehandlingen är en helt fantastisk metod, ger så mycket hjälp och har gett mycket gott resultat oxå.
    Sen tycker jag också det är så bra med alla efter koller som vi gjorde/gör. Extra vikt koller i början efter man kommit hem, just med tanke på sondmatningen och sen dom regelbunda utvecklingsundersökningar inne på Neonatalavdelningen.
    Vi fick ju höra innan vi lämnade Lund att hon var fullt frisk, men att vi ändå fortfarande går på koller.
    Fick också höra på vår senaste koll att dom troligtvis vill göra en psykologisk undersökning vid ca 2 års ålder på dom barn som gjort kylbehandling.
    Välkommnar allat detta för de gör ju i sin tur att dom kan lära sig mer om just denna metod och utveckla den.

Har era barn fått några men sen kylbehandlingen??
    Undrar för att Thea har röda områden på sin ena underarm. Är huden som är lite rödare på dessa områden, inget som är upphöjt eller utbuktande på något sätt.. Blir rödare när hon blir varm.
    Vi har varit på hud och ska skickas till hud i Malmö för att komma fram till om de behövs behandlas med laser.
    Inte orolig men nyfiken om andra har samma.

• 20082011

vivanco:
    ja dom där kollerna betyder mycket. Man är ju extra orolig för att nåt ska ha gått snett, samtidigt som man kan bidra med kunskap om metoden.
    Vad för koller går ni på?
    Vi går hos sjukgymnast då och då, samt neonatalåterbesök. Hon ska också få göra en till magnetröntgen av hjärnan, men vid ca 2 års åldern.
    Psykologbesök har jag faktiskt inte hört talas om.

Några hudförändringar har jag inte märkt. Hon har röda prickar runt halsen och nacken och har haft det länge nu, men det har hennes tvillingsyster med som inte kylbehandlats så det kommer nog inte därifrån. Ska ta upp det med BVC.

Däremot så kan ju en bieffekt vara högt blodtryck och det hade hon under tiden hon låg på IVA, men när vi mätte igen för ett par månader sen var blodtrycket OK, lite lite högt men under gränsen ändå.

• vivanco

Vi går på återbesök hos neo, då med kostrådgivare och sjukgymnast då och då. Dom kollerna är var tredje månad. Men vi var där vid tio månader och ska dit vid 18 månader igen. Dom tyckte inte de behövdes innan.

När vi lämnade Lund fick vi oxå höra att vi skulle göra en magnetröntgen till vid tre månader, men sen bestämde vi med läkarne att de inte behövdes. Vi skulle göra den om vi känner att de finns behov av de i framtiden. Men som de ser ut nu så är det inget som behövs göras.

Svar på tråden Asfyxi/Kylbehandling