Asfyxi/Kylbehandling
Hej!
Min bebis fick asfyxi vid födseln och fick kylbehandling i Uppsala.
Finns det någon därute som varit med om samma sak?
Hur gick det sen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 19:27
Ingen?
Hej!
Min bebis fick asfyxi vid födseln och fick kylbehandling i Uppsala.
Finns det någon därute som varit med om samma sak?
Hur gick det sen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 19:27
Ingen?
Vi har var hos barn psykologen förra månaden allt såg bra ut.
Sen va vi på hörsel mottagningen för kanske 1,5 månad sen inte hört att nåt skulle vara konstigt där heller.
Ska til sjukgymnasten 27/5
Vi hade tur vi blev utskrivna efter 10 dagar pga att han gjorde så bra fram steg,
( han tog bröstet direkt när jag köpte en sån där napp typ så sonden åkte rätt fort), och vi ville hem men det blev dock några resor fram o tillbaka i en veckas tid.
Idag fick han sina första vaccinations sprutor och läkaren och barnmorskan sa att man aldrig kunnat tro att han varit med om nåt sånt, han e så pigg.
Vi kommer att gå på kontroller fram tills han e 2,5 år och då avgör dom om vi ska fortsätta eller om han e helt frisk förklarad.
Jätte bra att fom forskar om det här jag går mer en gärna med på alla kontroller all information dom kan få ut e super viktig så att fler barn kan räddas.
Har inte sätt några hud förändringar bar storkbett i nacken =)
Vår son har också genomgått kylbehandling.
När han föddes andades han inte, men hade hjärtslag.
Först efter 38 minuter visade han försök till något enstaka andetag.
Vår kille mår alldeles utmärkt idag, allt ser positivt ut!
Vi går också på en del kontroller, men det blir allt mer sällan.
Hoppas och tror att allt har gått bra, det finns ju trots allt inga garantier.
Det är först när barnet är 2-3 år som läkarna kan säga om barnet fått några men eller inte av syrebrist.
Låg era barn i respirator? En nära vän fick mig har en dotter som hade asfyxi, hon ligger i respirator och de har i dagarna påbörjat att höja temperaturen. Ovissheten är stor, och jag tar gärna del av allt ni vill dela med er av.
Skönt att läsa om att det gått bra för er alla.
Anonym (Anhörig) skrev 2009-06-08 00:13:12 följande:
TS: tack för ditt svar. Egentligen vet jag inte vad jag vill veta, jag vill nog höra om barn som legat i respirator och som klarat sig. Rent logiskt så kanske det inte är tiden i respirator som är avgörande för framtiden, utan hur länge syrebristen varade? Flickan har nu legat i respirator 6 dygn, men har inte haft några bakslag. Dessvärre heller inga större framsteg, men det känns som att inget är bättre än bakslag, så vi försöker alla tänka positivt.
Min dotter låg i öppen respirator med CPAP.
Efter kylbehandlingen var klar (3 dygn), några dagar senare fick hon flytta från intensiven till ett annat sjukhus, fast låg då på "röd sal".
Efter några dagar där fick hon flytta ihop med sin tvillingsyster på en bädd (neonatalen). Så det gick snabbt ändå.
Antagligen så är det väl generellt hur lång tid syrebristen varade som är kritiskt. Men om nu min tjej klarat sig undan hjärnskador trots 25 minuter utan livsaktivitet överhuvudtaget, så är ju det fantastiskt.
En jag känner hade syrebrist i någon minut och fick en cp-skada. Inte en livsavgörande, men märkbar.
Det är så lömskt det här med syrebrist. Läkarna kan inte ge några klara svar, det är bara att lida/njuta sig igenom tiden och vänta o se.
Men jag fick höra att det är ett gott tecken om hon inte haft några bakslag efteråt.
Min tjej hade visserligen kramper i flera dagar, men trots det verkar hon frisk i nuläget! Även om jag ibland har svårt att tro på att hon verkligen klarat sig helt.
Vår son låg i respirator i 6 dygn, efter det hade han CPAP i ytterligare några dygn.
Vi blev dock kvar på NUS i 2 veckor innan vi fick flytta hem till vårt sjukhus. Där blev det vidare vård i 4 veckor innan vi blev utskrivna.
Precis som "Saga080809Alva" skriver är syrebrist lömsk.
Våra läkare har inte heller gett oss några klara svar på om vår son kommer att få men eller inte. Det visar sig först när barnet är några år gammal.
Det är bara att vänta och se, för min del så tänker jag knappt på om min son farit illa av syrebristen. Jag är så otroligt lycklig att han överlevde, det var så nära att han skulle stryka med och det viktigaste för oss är att han är här med oss nu.
Hoppas att det går bra för lilltjejen!
Åh tack för era svar! Då kan jag släppa lite av oron som kommer med att hon ligger i respirator, eftersom det i alla fall inte är det som avgör framtiden. Och med framtiden menar jag inte framtida men, utan överlevnad.
Är lite nyfiken på om ni hade någon försäkring, vänta barn/gravid försäkring innan barnet föddes?
Hur har det gått för er med försäkringsbolagen när ni anmält? Hur har de ställt sig till asfyxin? Förlossningsskada eller medfödd sjukdom?
Har ni fått någon ersättning? Till barnet, för sjukhusvistelsen mm.
Är medveten om att det kan vara olika beroende på vad som händer under förlossningen.
En liten uppdatering: den kritiska tiden är över, hon kommer att klara sig. Ev skador och men får framtiden visa, det viktigaste är att hon klarar sig! *lycklig*
TACK för de svar jag fått!