• dossanova

Är det vanligt att känna hugg stickningar i magen vid plötsliga rörelser

Ja, som rubriken lyder.. Jag plussade på min tredje IVF-behandling den 25:e mars Så fort jag rör på mig lite hastigt eller gör någon konstig rörelse så kan det sticka till och hugga till i tjejmagen.. Jag undrar om det är normalt att känna så? Dessutom har jag en värk som kommer och går, den är kring äggstockarna.. kan det vara växtvärk?
    Jag är så orolig för att det ska vara något fel.. Jag är i vecka 7 (6+0) och jag har inte VUL förens den 17:e. Jag har läst alla möjliga historier om hur fostret varit dött vid VUL, och jag är riktigt orolig.. Jag vet att jag inte ska kolla på sånna trådar och oroa mig i onödan, men jag är bara så rädd att något ska gå fel. Jag har inga direkta symtom förutom ömma bröst och dom där stickningarna.. Tacksam för svar

Jag undrar när får vi bli tre i familjen?
  • Svar på tråden Är det vanligt att känna hugg stickningar i magen vid plötsliga rörelser
  • Zs1985

Man kan ha som en mensvärkliknande smärta dom första veckorna som även kan följas åt resten av graviditeten.

Jag kommer inte alls ihåg vad det kan bero på, men det sas att det var helt ofarligt men att jag ändå skulle hålla koll så att jag inte hade några blödningar (vilket jag inte haft).

Min "mensvärk" kommer och går hela tiden, men just nu känns det mest av om jag gjort något fysiskt ansträngande under en längre period (1 timma eller mer).

• dossanova

vilken vecka är du i?

• Solkattan

Är nog dina ligament som känns... (beskrivs som gummiband som håller upp livmodern som det drar o sliter i när livmodern växer).
    Jag hade i början av graviditeten som träningsvärk i magen. Kändes som jag gjort en 200 situps. Sen så har värken fortsatt och den kommer oftast när jag vänder mig snabbt om i sängen, reser mig upp ur bilen osv. I början hade jag också ont när jag hostade eller nös. Hög till i magen som sjutton...
    Visa veckor har värken känts som mensvärk ... (är i vecka 20 nu och sett bebben nyligen på RUL så jag vet att han lever).
    Tror det där med värk/ont är väldigt vanligt. Tyvärr är det ju stört omöjligt att bara slappna av o ignorera det! ( speciellt när man genomgått en IVF och man känner sin kropp intill varje millimeter ).
    Hoppas du kan slappna av någon kort sekund och bara njuta av att det växer en liten bebis inne i din mage!
    Tänk på att för de allra flesta så går det ju faktiskt bra.
    Lycka till Dossanova!

//Solkatta

• dossanova

Tack solkattan för ditt svar! Men det är bara det att jag vill känna mig mer gravid! Jag känner inte så mycket i kroppen förutom molande värk ibland och dom där huggen jag pratade om. Jag har VUL den 17:e jag e så nervös..

• Purlan
    dossanova skrev 2009-04-07 08:15:18 följande:
    Tack solkattan för ditt svar! Men det är bara det att jag vill känna mig mer gravid! Jag känner inte så mycket i kroppen förutom molande värk ibland och dom där huggen jag pratade om. Jag har VUL den 17:e jag e så nervös..
    Precis som du känner kände jag också i de veckorna, sedan började man känna sig ännu mindre gravid när molvärk, bröstvärk och ugg försvann och då blev man ännu mer nervös.

Det kommer säkert att gå bra, håller tummarna.
  • dossanova

tack purlan

vet ni hur vanligt det är med flytningar,, Jag har inte mkt flytningar, vanliga vita..

• Purlan

Nej, vet inte...var nog inget jag tänkte på i den perioden...kolla gärna i min graviditetskalender, skrev en del där, särskilt i början innan magen började växa och bebisen gav sig till känna

• Solkattan

Usch ja.. flytningar är min vardag... {#lang_emotions_frown}.
    Haft det sen start. Alltifrån vattniga vita till snorigt gula. Ibland har jag vaknat mitt i natten och varit övertygad om att det är blod... så det har blivit en del sömnlösa nätter med toa besök för att "kolla". Överallt som man läser står det ju dock att flytningar är väldigt vanligt. Har tom. varit så nojig att jag lyckats tjata mig till att få lämna ett extra urinprov som de odlade just för att jag skule slippa oron att det var nån bakteriehärd som växte där nere...

Jag var livrädd inför vårt VUL som vi gjorde i vecka 8 + 3. Sambon hade lite problem med parkering när vi skulle in till läkaren så jag fick gå i förväg. När sambon väl kommer in i entre´n till sjukhuset så har jag brutit ihop totalt. Tårarna bara sprutar... så himla rädd för att gå in till läkaren o få höra att det inte ska finnas nåt.
    Tjejen som tar emot oss i kassan ser medlidsamt på oss och ger mig den där "stackars dig blicken att det nog inte finns nåt därinne".
    Läkaren undrar ju genast om det blöder och gör ont. men det gör det ju inte...!
    Så svårt att förklara att man är såååå rädd!!
    Men allt gick ju bra. Vi fick en bild på vår lilla bebbe med oss ... {#lang_emotions_smile}.

Nästa vecka ska jag äntligen få komma iväg till en kurator/psykolog som har hand om just såna som är extra oroliga. Hoppas så att hon/han ska komma med något "smart" som jag kan tänka/fokusera på när rädslan o skräcken kommer smygande...
    Kanske kan du kolla om det finns nån sån i Er kommun som din barnmorska kan remittera dig till?

//Solkatta

• dossanova

Tack för ditt svar! En kurator eller psykolog låter inte alls fel! Jag vill verkligen njuta av min gravidtet, men jag e orolig hela hela tiden. Jag har inte ens vågat ha sex sedan ET. Jag e rädd för minsta lilla..

Men det e i alla fall skönt att höra att det är normalt med flytningar

• Maria Helena

Alla dina symtom är helt vanliga under graviditet. Du kan ha hugg från ligamenten och man känner mensvärk när livmodern växer. Jag hade likadana symtom som du när jag väntade på mina barn. Visst hade jag samma tankar som du, men sedan så bestämde jag attt så länge jag inte kan göra hågot ska jag njuta av graviditeten.

• dossanova
    Maria Helena skrev 2009-04-07 09:16:40 följande:
    Alla dina symtom är helt vanliga under graviditet. Du kan ha hugg från ligamenten och man känner mensvärk när livmodern växer. Jag hade likadana symtom som du när jag väntade på mina barn. Visst hade jag samma tankar som du, men sedan så bestämde jag attt så länge jag inte kan göra hågot ska jag njuta av graviditeten.
    smart tänkt.. jag hatar verkligen denna oro{#lang_emotions_yell}! Jag vill njuta av att äntligen vara gravid!! Jag tror jag kommer vara lugnare efter mitt första VUL
  • dossanova

Händelserik natt om jag får kalla det så!
    Vaknade 00.30 av att jag känner mig blöt, tittar ner, trosorna, pyjamasen och madrassen e full av blod..tunt blod, och det bara rinner! Panikslagen väcker jag mannen. Jag känner ingen smärta,,men det rinner ner en massa tunnt blod och lite klumpar. Värk börjar kännas i ryggen och magen och jag känner mig svimfärdig flera gånger. Vi ringer gyn akuten. En otrevlig j*vla tant svarar och säger iskallt till min man att det är början på missfall, och att det inte är någon mening att vi åker in.

Smärtan blir värre, och jag svimmar en gång.. Vi ringer gyn kärringen igen och säger att vi kommer in oavsett vad hon tror eller tycker..

Blodprov tas, urin lämnas och gravtest visar positivt. Lång väntan på på att få göra VUL. Många akutpassienter före oss. 

Smärtan minskar och blodet stannar upp. Läkaren ropar in oss. Ställer massor av frågor.. frågar om hur många embryon jag fick tillbaka.. Jag svarr två.. Sätter mig i gynstolen..hon börjar undersöka mig, trycker på magen, känner och klämmer. Sen börjar gynundersökningnen med ultraljud. Hon har skärmen riktad mot sig.. Jag ser inget! Vill inte se något! Jag ber hela tiden,, Hon är tyst,, säger inget på 1 minut, Känns som en timme. 

Sen säger hon jag ser ett levande foster och jag ser att hjärtat tickar! Jag börjar störtgråta (glädjetårar), Hon letar noga och länge efter det andra fostret men hittar inget annat.. Fostrets hjärta slår som det ska och det är lika stort som det ska vara vid v 7 (6+2). Jag tittar på den lilla plutten på skärmen och vill inte att hon ska ta bort bilden. Vill fortsätta se den! 

Vi frågar vad blödningen kan ha berott på.. Hon svarar att det är väldigt svårt att säga, Kan ha varit tvilling nr 2 som dött i början på grav, men att jag inte börjat blöda för ens nu, Kan även vara att livmodern växer, och det kan skapa blödning.. 

Just nu känner jag mig tom. trots att jag fick se ett hjärta slå. Oron är i högsta grad! Kommer fostret jag har kvar att överleva? Kommer jag blöda mer? Varför kan jag bara inte njuta och vara glad! Jag är mer än nöjd att jag har en plutt kvar. Men får jag behålla den.. Helt tom känner jag mig..

• Samsonia

Hade sådana hugg som du beskriver under min första graviditet, speciellt i början. Är nu i vecka 11 med tvåan och samma sak nu oxå...

Svar på tråden Är det vanligt att känna hugg stickningar i magen vid plötsliga rörelser