Diskussionstråd för oss med Rosacea
Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.
Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.
tossesnurran: Tack för ditt svar. Jag ska kolla upp Nettans hudvård.
Hej,
Bra med en tråd för oss rosaceare!
Har haft min diagnos sen ett par mån tillbaka. Ätit tertalysal och anv financea varje dag. Blev lite bättre av tabletterna men är ganska röd i ansiktet nu.
Har alltid varit känslig mot sol, men nu är det ännu värre. Behöver bara vistas ute en liten stund för att bli knallröd.
Ngn som vet en bra fettfri solkräm med hög solskyddsfaktor? Har googlat lite men tycker inte jag hittar ngt...
Ha det bra!
Prova receptfri svavelsalva från apoteket . Den har hjälpt mig att vara symtomfri i 20 år . Lycka till ! Tindah
Ser att det inte är så många aktiva här men skriver ändå så kanske någon mer dyker upp... Hittade detta när jag sökte på rosacea! Är så less nu så jag kan dö... Jag är 22 (snart 23) år och har haft rosacea sen jag var runt 16 år började det synas, när jag var 19 fick jag diagnosen rosacea äntligen. Sen dess ätit flera kurer tetralysal, vilket har förbättrat det avsevärt om man tänker på blämmorna som var innan, gör inte så ont längre och dom är borta men måste äta en kur om året ungefär i 2 mån. Minst... Nu är det sommar dock så måste sluta. Har även haft rosex (eller hur den stavas) salva, som funkat okej men blir sååå torr av den så använder den inte just nu men ska försöka få ut recept på den snart igen.
Använder inga produkter direkt, använder Kanebo lite och dom funkar helt okej och likaså foundationen men jag blir så torr! Så jag får ångest varenda dag när jag ska sminka mig/har sminkat mig, det ser förjävligt ut rent ut sagt, vilket jag även gör utan smink! Så tråkigt att aldrig få känna sig snygg... Jag är så torr och röd så det blir som en kaka av smink, någon dag ibland blir det bra men mer och mer sällan. Men har jag något oljebaserat blir jag i stället jätteblank och oljig i ansiktet... Duschar jag på morgonen t ex kan jag inte sminka mig på flera timmar för då är jag såååå torr, känns som en frottehandduk i ansiktet... Är så fruktansvärt less och det här ska jag gå med resten av livet och har lidit av sen jag var 16. Även om det är bättre nu lider jag nåt fruktansvärt av den röda huden, vissa dagar skulle jag kunna göra VAD som helst för att kunna få gå ut med en normal hy och slippa sminka mig... Inte för att jag måste sminka mig men för att slippa ångesten måste jag göra det, men många dagar kan jag ju inte ens sminka mig, ser ju inte normalt ut det heller... Har testat mkt och det funkar ett tag men sen blir det dåligt! Fattar inte varför... Funderar på att testa mineralpuder igen, det funkade ett tag men inte längre. Kan t ex inte heller ha på ngt på morgonen, har jag på en kräm sjunker den aldrig in typ och har jag nåt oljigt blir jag helt blank och har jag inget blir jag torr.... What to do?!
Snart vet jag inte vad jag ska ta mig till... Funderar på att testa laser men måste spara pengar först, det är ju inte direkt billigt... Tycker man borde kunna få något bidrag för det då det ju är missprydande "ärr" som man får, kroniskt! Min mamma och mormor har också rosacea, mormor har inte haft så illa men den försvann helt när hon kom i klimakteriet (jippi, bara en sådär 30 år kvar) och mamma har riktigt illa, blir rädd när jag ser henne att jag ska bli likadan. Hon fick det när hon fick barn, min lillasyster, när hon va typ 30 år, och har sen dess ätit antibiotika, innan va det inte såå farligt men senaste åren har det blivit värre, hon äter ständigt tetralysal ohc har kräm men har i stort sett alltid hela ansiktet med blämmor och knallröd och svullen trots medicin.
Så fruktansvärt att behöva ha det här från 16 års ålder och dom säger att inga fall under 20 har dokumenterats, eh?!
http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=bff58983-8cb9-40b5-b6f6-3caf0c0d5110
Bifogar en bild (länk ovan) på innan och efter medicin när jag var 18 resp 20 år, mkt mkt mkt bättre efter kuren medicin, dessvärre tar inte medicinen lika bra längre, man blir mer o mer resistent så det är värre igen än det är på "efterbilden" men ändå inte som på första, är lika röd nästan men har inga blämmor och det är mer "fläckigt" rött... Porerna syns dock väldigt mycket nu när man sminkar o så, förstår inte riktigt varför. Det är faktiskt ungefär som på efter-bilden men lite rödare, och har en del ärr sen jag haft sönder blämmor innan o sånt, sen har jag som för ett tag sen fick jag stoora onda blämmor på ett ställe i pannan som nu blivit ärr, för jag försökte klämma dem för dem gjorde så ont, dumt jag vet men för att slippa trycket, så nu har jag ärr där också...
Någon som har tips på nån bra dag/nattkräm? Blir ni värre av att sitta vid en bildskärm?
Räcker med 5 minuter sen är jag blossande röd, det hettar och huden är alldeles stram ..
Om jag inte smörjer mig konstant så blir jag jättetorr, men samtidigt om jag smörjer mig så får jag fullt med kvisslor .
Har fått flera blåröda kärl i ansiktet och stora porer.
i början var det bara en rodnad som jag haft i flera år , har blossat upp i ansiktet varje dag men det brukar hålla is ig några timmar innan det lägger sig. NU dock så är jag röd HELA tiden dygnet runt, jättestora porer, bucklig hy, stram och flera blodkärl :S
Har under de senaste 2 åren varit värre än nånsin...
Allt i princip triggar igång dessa "flush" som jag kallar dem, då jag blir knallröd och det dunkar och sticker .
Räcker med att jag äter mat (spelar ingen roll vilken sort , bara det är varm mat) , sitter vid datorn, lagar mat (pga matoset), när jag anstränger mig tex läser, vid träning, alkoholintag , smink
TRor ajg fått social fobi, då jag ej vågar gå utanför dörren , får panik när jag är bland människor, och svimmar nästan varenda dag pga ångesten. Fick antideppressiva utskrivet pga min ångest . men jag mår fortfarande precis lika dåligt trots att jag ej lägnre får några "riktiga" panikattacker.
Läkarna tar mig ej på allvar, får ej antibiotika då det är sommar och sol..:/
Får "vänja mig" helt enkelt:S