Diskussionstråd för oss med Rosacea
Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.
Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.
huden öär helelr inte lägnre slät som innan, den är som sagt helt bucklig och rynkig :S
huden underögonen är helt skrynklig ..
Detta är ju ett bra tag sedan nu, men jag vill svara ändå.
Jag har haft samma problem som LadyAqua under en mycket jobbig period av mitt liv, som tur är i någon månad eller två, eftersom den andra läkaren jag gick till sade att det med stor sannolikhet var rosacea, och jag fick tetracyklin utskrivet, som jag fick äta i två tre veckor - och då gick det värsta över.
Därefter läste jag mycket på internet, och hittade att hudvårdsprodukter från Exuviance kunde hjälpa mot Rosacea, och på mig hjälper det faktiskt att hålla det i schack.
Det jag använder är:
Rengöring: Clarifying Facial Cleanser
Ansiktsvatten: Soothing Toning Lotion (detta lugnar min hy väldigt bra efter några minuter, blöt en bomullsrondell med vatten och krama ur, häll sen på lite lotion så går det inte åt så mycket)
Dagcreme: Multi-protective day fluid
Nattcreme: Evening Restorative Complex
Det kan tyckas dyrt, ovansagda produkter kostar ca 1400 kronor, men ansiktsvattnet räcker minst ett halvår, resten av sakerna räcker längre. Det kanske inte fungerar på alla, men det är vad som fungerar bra på mig. Ibland så tål min hy bara rengöring en gång om dagen så ta det försiktigt om det inte känns bra.
Förra månaden höll upp med läsk, godis, chips och snacks, till stor del även fikabröd så märkte jag en extremt stor förbättring i min hy.
Höll upp en månad, sen nu under jul och nyår har jag druckit mycket must och ätit godis och annat onyttigt, och jag märkte en ganska snabb försämring i hyn. Både kliande, svidande och röda utslag på kinderna, samt torr hy. Har ni problemhy skall ni undvika ohälsosamma saker så gott ni kan - skall sluta med sånt igen och jag slår vad om att hyn blir finare efter en vecka eller två.
Solkräm är även viktigt för människor med rosacea (och andra också för den delen), året runt skall man använda det.
Hoppas mina råd kan hjälpa någon!
/Mikael
Någon som kan tipsa om en bra solkräm?
Jag har ju Rosacea och Solallergi i ansiktet, vill unna vara utomhus :)
Vart köper man exuviance produkter? :)
Jag har lite alternativa idéer och skulle vara kul att höra reflektioner kring dessa.
Har sedan ett antal år tillbaks problem med "blämmor". Jag har gått igenom ett antal olika kurer för att hjälpa mot detta. Tetralysalen var väldigt effektiv fram till dess att jag blev resistent. Det senaste jag fått utskrivet är Finacea, som delvis fungerat.
Grejen är lite att råden kring de triggerfaktorer inte stämmer för mig. Att inte äta stark mat, eller dricka alkohol och liknande är helt betydelselöst.
Däremot har jag hittat minst en stark faktor, och det är värktabletter typ Treo och Magnecyl. Antar att det är Acetylsalicylsyran som är boven.
För mig verkar det mycket som att problemen handlar om bakterier. Det blir lättare infekterat i huden.
För några veckor sedan upptäckte jag då en alternativ lösning på mitt problem.
Jag hade rekommenderats Thai-sten som ett alternativ till deodorant, eftersom jag har känslig.
Efter att ha läst på om hur den verkade bakteriedödande fick jag en ide och började behandla ansiktet med denna några gånger per dag och fick på några dagar ett bra resultat.
Nu har jag använt den i två månader och mycket av mina problem med dessa "blemmor" är borta.
Är det någon annan som testat eller sett något liknande kring detta?
Jag går på mitt 4e år av Minocykline nu ( typ samma som Tetralysal) kan bara inte sluta. Jag lider även av "finnar" eller vad det är, sk folliculiter, i hårbotten. Hårbotten blir helt röd och svullen och varm, är 100 på att det har ett direkt samband med Roceasea. Jag fick först Roceacea efter att jag fött min dotter, jag var då 30 år ( är över 40 nu) Min hy, speciellt ut på kinderna, blev knallröda, ömmande svullna. Och så fick jag jättekonstiga stora blaffor, påminde om finnar, men ändå inte. Dom satte sig just på kinderna, där jag aldrig någonsin haft en finne förut Hur som helst, jag såg för hemsk ut! Vågade knappt gå ut. Smink var hopplöst, det liksom lade sig som ett spackel lager, såg geggigt och vidrigt ut. Allt gjorde bara ONT! Och, det satte sig även i ögonen, dom var blodsprängda, blev värre utmed dagen. Om kvällarna kunde jag knappt se, det var som om jag hade en handfull med grus i ögonen. Usch, usch, usch, mår dåligt av att bara tänka på denna hemska tid i mitt liv. Desperat som jag var, så köpte jag fem laserbehandlingar för då närmare 2000 dollar ( bor i USA) svindyrt, men jag bara måste. Hade hört att just denna laser, IPL, var bra just mot Roseacea. Tog mig nästan ett halvår att gå igenom fem laser behandlingar, men OJ, vilken skillnad! Kan verkligen säga att det botade mig totalt. Det tog bort allt det röda. Efteråt började jag även använda en recept slags kräm mot Roceasea, "Fineacea" som hjälper just mot blafforna man får, som jag numer aldrig får. Har använt mig av antibiotika lite då och då under årens lopp, som hjälper direkt mot mina ögonprobem. Håller Roceacean i schack, men även hårbottenproblmen. Vilket alla kommer tillbaka så fort jag slutar, inom bara några dagars lopp. Så nu, närmare 4 år tillbaka, så tänkte jag att nu struntar jag i detta, jag äter antibiotika varje dag, för resten av mitt liv. Trots risker. Jag kan bara inte leva med dessa smärtsamma, isolerande, mentalt påfrestande hudåtkommor. Än så länge har jag inga biverkningar, ta i trä. så, min hy numera är jättefin, jämn i färgen, inget blossande rött. Under årens lopp har jag gjort fler, underhållande laserbehandlingar. Men har slutat nu, fick lite mörk hudföröndring, typ melasma, tror det är pga antibiotikan. Inget illa dock, än så länge. Ja, Minocykline kan göra huden ljuskänslig. Jag ar inga konstiga Roceacea blaffor längre. Är verkligen nöjd med min hud numera. Hårbotten är lugn och fin den med, enbart tack vare antibiotikan. Så, jag kan verkligen rekommndera IPL till er alla som lider av denna fruktansvärda, smärtsamma hudåtkomma. Dyrt, men sååååå värt varenda öre. Lycka till alla! Skriv alla era knep och succés storys. Kan tillägga, i början testade jag även svavelkräm, men usch, huden blev etter värre av den, den funkade inte alls på mig. Snacka om förtvivlan då!
Jag äter LCHF-kost sedan ett år tillbaka och det har förbättrat hyn väldigt mycket.
Antar att jag har en ganska mild form av Rosacae men kanske kan mitt tips hjälpa någon. Jag använder Brun Utan Sol Apoliva Apoteket och då syns röda blemmor och prickar nästan inte alls. Jag har normaltorr hud och är dessutom nästan 60 år. Kan nästan inte använda ngn form av smink. Blir torr och får klåda. Samma sak med ansiktskrämer av alla slag....så min BUS produkt har blivit min dag - och nattkräm. Hälsningar Sara.
Jag har rosacea sedan 1994 (efter en kortisonkur mot ulcerös colit). Ganska måttlig och höll den i schack i många år med hydrokortison - helt fel förstår jag nu, men jag visste inte vad det var förrän februari 2012!
Det som hjälpt mig är aloe vera (gel). Jag har smörjt efter dusch/ansiktstvätt. Nu räcker det inte riktigt längre men lindrar fortfarande bra.
Blir värre av datorskärm. Mindre skärm (helst en bärbar dator), mer avstånd (1 meter; jag kopplar på ett löst tangentbord och en mus)) och svagt ljus.
Jag har precis beställt Proskin Rosacea från Mama Nature som är i UK, även en behandling för håret. Ska vara väldigt bra för Rosacea. Får väl dom om en vecka eller så, hör av mig om det är ett superdundermedel.