• Ellinor Doolittle

Hur hindrar jag grannens katt från att skita i vår rabatt???

Fy f-n va äckligt det är med dessa vidriga katter som skitar ner andras trädgårdar. Vi har särskilt två stycken katter som kommer dagligen och bajsar i våra rabatter. Trevligt va? Särskilt kul för våra två barn som är där och gräver... (som om det inte räcker med att de bajsar i barnens sandlådor ute?)

Vi har en hink iskallt vatten ståendes brevid rabatten och en i vardagsrummet framför fönstret så att vi kan snabbt öppna det och kasta vattnet över katten om vi lyckas. Vi har även en blomspruta att spruta på den med ute, men det är ju inte så lätt att ta dom.
    Vi har prövat att droppa citronsaft i jorden men det hjälper inte, vi har nog för stora rabatter.

Hjälp vi är desperata! Alla tips är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-07 22:12
    ... och nu har dom pissat i hammockdynorna också...

nice...

• Svar på tråden Hur hindrar jag grannens katt från att skita i vår rabatt???
  • janne j

säg åt grannarna som har katterna att om de inte ser till att de slutar göra sina behov på din tomt så kommer de snart finna sina husdjur fastspikade på ytterdörren, det tar säkert skruv

Skämt å sido är det trist när kattägare inte tar sitt ansvar utan bara skyller ifrån sig och överlåter all form av ansvar på de drabbade istället.

• mrbiig

Skaffa hund! Då kommer det garanterat vara kattfritt sen haha, min gycke hatar katter så här är katt fritt

• Chantelle
    MymlanMy skrev 2009-04-09 18:31:08 följande:
    Mina föräldrar har samma problem. Grannskapets katter går in i föräldrarnas carport och pinkar ner allting där. Det stinker konstant kattpiss. Jag tycker det är så nonchalant av kattägare att bara släppa ut sina katter och låta dem uträtta sina behov var som helst. Önskar vi kunde hitta ett effektivt sätt att få bort katterna från carporten. Ska prova med vitpeppar i påsk, som ni skrivit om i tråden. Kanske det hjälper?
    spray på en blandning av ättika å citronsyra..
  • Zs1985

nytt kaffesump fungerar också riktigt bra(dvs nytt så att det är från kaffet samma dag), dessutom är det bra drygare än vitpeppar och citron, så nytt kaffesump ca två gånger i veckan borde hålla de flesta katter borta, dessutom är det en fin fin gödning åt växter :)

och för att fördela det lättare kan man ta ev kallkaffe som blivit över och blanda med kaffesumpen så att det blir en mer lös sörja.

Annat tips om ni har mycket blomflugor hemma så kan ni lägga lössnus i krukorna och vattna ner, dvs ca en nypa för en 15cm kruka.
    Nikotinet i snuset tar död på ev flugägg som ligger och gottar sig i jorden.
    Detta gör man ca 1 gång i veckan.

• Rigmor Mortis

En nackdel med kaffe är dess låga pH-värde, funkar på surjordsväxter men växter som föredrar andra livsbetingelser kan fara lite illa av det.

• M Hellin

Dyr som tusan, men väl värd pengarna, jag köpte den i torsdags, och grannens katt har redan ändrat sin bana över våran gård. kostar endast 549 kr
    Silverline - *Katt & Hundfritt 

Artikelnummer: 25150

Elektronisk avskräckare med justerbart högfrekvent ljud och rörelsevakt. Bevakar tomtgränsen eller bilplatsen och skrämmer bort katter, hundar eller småvilt. Täcker ca 25 m2. Avskräckaren hindrar djuren att komma för nära utan att skada dem med några kemikalier eller störande lukter.Batteridriven 4x1,5V LR20, CE-märkt.

Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • luutra
    Pansarhamster skrev 2009-04-07 16:40:28 följande:
    Jag har också haft samma problem med katter på tomten. Inget funkade så lösningen blev ett par träskor bredvid dörren. Jag är inte världsbäst på kast med liten boll, men katterna lärde sig att vår tomt innebar fara efter ett tag.
    Hade jag sett någon göra så med mina, eller någon annans katt (eller något annat djur för den delen), så hade jag gått fram och nitat den jäveln. Fy fan vad lågt. Kastar du träskor efter barn som du inte tycker beter sig också?
  • Aquavitae

Har hört att det ska fungera med kaffesump. Skadar ju inte att prova. :) Lycka till

• isblomma83
    M Hellin skrev 2009-04-11 17:18:57 följande:
    Dyr som tusan, men väl värd pengarna, jag köpte den i torsdags, och grannens katt har redan ändrat sin bana över våran gård. kostar endast 549 kr Silverline - *Katt & Hundfritt  Artikelnummer: 25150 Elektronisk avskräckare med justerbart högfrekvent ljud och rörelsevakt. Bevakar tomtgränsen eller bilplatsen och skrämmer bort katter, hundar eller småvilt. Täcker ca 25 m2. Avskräckaren hindrar djuren att komma för nära utan att skada dem med några kemikalier eller störande lukter.Batteridriven 4x1,5V LR20, CE-märkt.
    Det lät ju verkligen kanonbra! Kanonlösning för de som har andras katter springande, & inte har några själv... Här har jag dock problemet att det är mina egna katter, och mina egna rabatter... Vill inte skrämma katterna hemifrån, bara påverka var de bajsar...
    ~~BF 090624~~
  • M Hellin
    isblomma83 skrev 2009-04-13 21:10:25 följande:
    Det lät ju verkligen kanonbra! Kanonlösning för de som har andras katter springande, & inte har några själv... Här har jag dock problemet att det är mina egna katter, och mina egna rabatter... Vill inte skrämma katterna hemifrån, bara påverka var de bajsar...
    Vi har våran av när vi och eller katterna är ute, då går grannarnas katter långa omvägar ändå. Jag funderar om jag ska köpa en till vardagsrummet också, så jag slipper klösmärken på soffan.
    Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
  • isblomma83
    M Hellin skrev 2009-04-13 22:08:29 följande:
    Vi har våran av när vi och eller katterna är ute, då går grannarnas katter långa omvägar ändå. Jag funderar om jag ska köpa en till vardagsrummet också, så jag slipper klösmärken på soffan.
    Var har du köpt den?
    ~~BF 090624~~
  • drever

citron+vatten +vattensprayflaska+katt= inge mer bajs i rabatter

• M Hellin
    isblomma83 skrev 2009-04-14 08:53:30 följande:
    Var har du köpt den?
    Köpte den på k-rauta fanns även liknande anordningar för möss o sork o mullvad och även spindlar och annat småkryp.
  • Drutten03
    Garageänkan skrev 2009-04-08 11:48:24 följande:
    På vår gata bor ca tre katter och sen har jag ingen aning om hur många som bor på gatan ovanför (bor i ett lummigt bostadsområde strax innan en stad). Här bor bara pensionärer och sura gubbar verkar det som för det är folk hela tiden som klagar på att de hittat kattskit i trädgården, speciellt nu första veckan efter att all snö smältit (det som göms i snö-regeln har de glömt bort). Det hotas att katterna skall skjutas osv osv. Samtidigt är de precis som du säger, bryter mot miljöreglerna i tätort och eldar sopor i sina värmepannor om kvällarna och nätterna så att en tjock äcklig dimma sipprar omkring ute i luften och det luktar fis och läbbig soprök. Svarta flarn seglar omkring och alla saker utomhus blir prickiga. De går omkring och irriterar sig såååå på några katter men de skiter tex i att plocka mördarsniglar som vi andra tycker är ett större problem än några katttlortar på gräset. Jag har sett En kattskit i min trädgård så jag vet inte vad de gör för att locka till sig alla katter...
    Nu uppfattade jag det som att du är en av kattägarna och då kan det vara svaret på varför din trädgård klarar sig.
    Katterna sätter sig inte gärna i sitt eget hem/revir.
    Och har du egna katter så ser ju de till att inte heller grannarnas katter gör sina behov i deras revir heller.

Det är därför problemen är störst hos de som inte själva har katt.
  • Annix 1

M Hellin skrev 2009-04-11 17:18:57 följande:

Dyr som tusan, men väl värd pengarna, jag köpte den i torsdags, och grannens katt har redan ändrat sin bana över våran gård. kostar endast 549 kr Silverline - *Katt & Hundfritt 
    Artikelnummer: 25150
    Elektronisk avskräckare med justerbart högfrekvent ljud och rörelsevakt. Bevakar tomtgränsen eller bilplatsen och skrämmer bort katter, hundar eller småvilt. Täcker ca 25 m2. Avskräckaren hindrar djuren att komma för nära utan att skada dem med några kemikalier eller störande lukter.Batteridriven 4x1,5V LR20, CE-märkt.
    Har inskaffat en sådan, eftersom nästan alla våra grannar har katter som använder vår tomt som toalett. Några utav katterna har börjat gå runt vår tomt. De katter som den inte biter på får vi helt enkelt skrämma när vi ser dem. Då håller de sig borta några veckor.
  • Buster78
    mrbiig skrev 2009-05-07 23:38:39 följande:
    Läs mitt blogginlägg om just detta:blogg.aftonbladet.se/247/perma/2607/
    Anser att det är ditt ansvar att freda dig mot katten!
    Kasta vatten ett par tre gånger på katten så ser du säkert inte katten på din tomt igen!
    Saken hör till att jag erbjudit min granne lösningar han inte går med på!
    Han har inget annat att reta sig på än mina katter, som för den delen sätter sig antingen inne på vår kattlåda, eller i VÅRA rabatter! dom ligger inne hela dagen om det regnar, kommer in mellan 22-23 på kvällen och är inne till kl 8 på morgonen! Är det sol ute ligger dom i VÅRAN skogsglänta och gottar sig i solen. dom är alla 3 kastrerade, och mycket tillgivna, och keliga, men livrädda för honom och jag tror jag vet orsaken till det.
    Han är den enda som har problem med mina katter! Han skäller på mig inför mina barn och hotar att mina katter ska "försvinna". Mina barn älskar våra katter, Tycker du han beter sig OK????
  • LyNxQ

Det är störst risk för kattpiss (strittande) om det är okastrerade hankatter. Verkar de vara det tycker jag nästan att ni kan kräva av grannarna att de kastrerar sina katter!

I övrigt verkar ju kattskrämman vara en bra grej att testa! Och att försöka skrämma dem så gott det går (dock inga trästkokast! ) Spruta vatten på dem etc

Svar på tråden Hur hindrar jag grannens katt från att skita i vår rabatt???