• Ellinor Doolittle

Hur hindrar jag grannens katt från att skita i vår rabatt???

Fy f-n va äckligt det är med dessa vidriga katter som skitar ner andras trädgårdar. Vi har särskilt två stycken katter som kommer dagligen och bajsar i våra rabatter. Trevligt va? Särskilt kul för våra två barn som är där och gräver... (som om det inte räcker med att de bajsar i barnens sandlådor ute?)

Vi har en hink iskallt vatten ståendes brevid rabatten och en i vardagsrummet framför fönstret så att vi kan snabbt öppna det och kasta vattnet över katten om vi lyckas. Vi har även en blomspruta att spruta på den med ute, men det är ju inte så lätt att ta dom.
    Vi har prövat att droppa citronsaft i jorden men det hjälper inte, vi har nog för stora rabatter.

Hjälp vi är desperata! Alla tips är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-07 22:12
    ... och nu har dom pissat i hammockdynorna också...

nice...

• Svar på tråden Hur hindrar jag grannens katt från att skita i vår rabatt???
  • Trynträ
    xxmeyaxx skrev 2009-04-09 18:11:29 följande:
    Förstår egentligen inte hur anmälan gick genom. Tycker det låter rätt logiskt egentligen. Varför ska grannens saker ligga på gubbens gård för?
    De kanske menade att han med säkerhet inte kunde veta att det var just grannens katt.
  • Eleonoratösen

vitpeppar kör jag i alla fall i krukväxterna, annars hade inget funnits kvar där. De vill då inte äta kattgräs men mina fina krukväxter är visst delikatess! Men de flyr i alla fall vitpeppar.

Sedan har jag hört om någon kryddväxt, hade för mig att det var lavendel (men den kanske drar till sig katter?) Men såg att någon tipsade om mynta, kanske är den då.

Jag har bett mina grannar att om mina hårbollar skulle ge några besvär ska de inte tveka på att kasta/spruta vatten på dem. Det är ju ändå väldigt väldigt effektivt. Dock gäller det ju att komma på dem.

Lycka till!

• klurifax
    xxmeyaxx skrev 2009-04-09 18:11:29 följande:
    Förstår egentligen inte hur anmälan gick genom. Tycker det låter rätt logiskt egentligen. Varför ska grannens saker ligga på gubbens gård för?
    Det var pga SÄTTET han "gav" tillbaka skiten på...
  • xxmeyaxx
    klurifax skrev 2009-04-09 18:25:08 följande:
    Det var pga SÄTTET han "gav" tillbaka skiten på...
    Ja, det tror jag absolut..
    Men jag förstår hans grundtanke
    « Feel the magic of Meya »
  • lillmini

Har inte läst vad några skrivit här men det är inte lätt att hålla katter borta. Ett katt går trots inte att uppfostra på samma sätt som en hund. Ett tips är att ta vatten och pressa i citron i och spraya där du inte vill att katterna ska vara. Det fungerar bra med våra två katter, både inomhus och utomhus.

• klurifax
    xxmeyaxx skrev 2009-04-09 18:25:50 följande:
    Ja, det tror jag absolut.. Men jag förstår hans grundtanke
    Det gör jag med... absolut!
  • MymlanMy

Mina föräldrar har samma problem. Grannskapets katter går in i föräldrarnas carport och pinkar ner allting där. Det stinker konstant kattpiss. Jag tycker det är så nonchalant av kattägare att bara släppa ut sina katter och låta dem uträtta sina behov var som helst. Önskar vi kunde hitta ett effektivt sätt att få bort katterna från carporten. Ska prova med vitpeppar i påsk, som ni skrivit om i tråden. Kanske det hjälper?

• illoi1

citron i rabbatten håller kissen borta. typ citron syra. katter gillar inte surt... eller häll ut peppar de e oxå en gammal hus kur de e otäckt i näsan

• Eleonoratösen

singletta: Jag tror att många kattägare (finns inte en chans att jag skulle göra så, jag vill gärna vara vän eller i fall fall på god fot med mina grannar och dels vill jag inte trampa i bajs) efter ett tag inte har kattlåda hemma, för då slipper de ju ta hand om skiten och istället måste katten hitta nya kiss och bajsställen, grannen oftast då. Sedan måste man ju kastrera sin katt, annars gör den inget annat än pinkar på allt och alla!

Testa med vitpeppar, har det regnat för mycket hjälper det inte längre så då får man ut igen och "peppra"

• Mamsingen

Starta en tråd på fl som heter "Alla ni som har katter som skiter i andras rabatter, se hit" så slutar de säkert. Det verkar funka jättebra för alla icke-rökare som stör sig på rökare

Nej jag bara skojade. Jag har hört som flera andra i tråden att citron ska göra susen. Men har aldrig testat själv.

Svar på tråden Hur hindrar jag grannens katt från att skita i vår rabatt???