• hundpuss

Helig Birma?

Någon här som har erfarenhet av Helig Birma?

Har länge funderat på en lila eller blåmaskad.
    Har i dagsläget en hund.

Vill ju såklart att de ska funka tillsammans... Min hund är jag inte nervös över, han bryr sig inte om katter, han är mer rädd än ilsken

Men jag undrar om ngn har erfarenhet av att ha både en Helig Birma och en hund? Hur fungerar de katterna, tips från er som har en? (Eller flera också för den delen).

Tips, råd och åsikter mottages tacksamt.

Kan ju tilläggas att jag bara är nyfiken i dagsläget, och ska skaffa katt först när vi flyttar till större med trädgård. Där katten kan få njuta av solen på gräsmattan.

• Svar på tråden Helig Birma?
  • Majsan70

Jag har uppfödning av Helig Birma och hund! Funkar hur bra som helst. Det blir ju vad man gör av det så att säga.

I övrigt är katterna hur trevliga som helst. Det står ju en del att läsa om just Helig Birma på www.birma.se

Fråga mer om det är nåt du vill veta. Antingen här eller så kan du inboxa mig.

• lotta26

hej! ja har haft både helig birma o hund. men denna katten va jätte elak till hunden. hoppa upp o satte klorna i hunden när den sov ställde sej i trappen så att hunden inte våga gå ner. hon va go på många andra sätt men mycket avundsjuk o sällsskapssjuk. när nån gick ut stod hon o skrek för hon trodde hon va ensam. hon bruka tvinga oss o klappa henne. när hon ville bli klappad så bet hon oss så nätt ihanden. en gång när min sambo låg i sängen så klappa han henne inte, då hoppa hon upp o satte sej o kissa på ryggen på han. han gilla inte katten så mycke efter det. hihi
    när vår son kom blev hon sotis på han o börja kissa i alla hans babysaker! så vi såg ingen annnan utväg än att vi fick lämna bort henne. nu bor hon hos en kompis föräldrar som e pensionärer o har det hur bra som hällst o får en massa uppmärksamhet. min erfarenhet e i alla fall att de e en katt me mycke personlighet. sen skiljer det sej ju klart från katt till katt precis som människor!:) bara lite av min erfarenhet av rasen helig birma:)

• Majsan70
    lotta26 skrev 2009-04-07 08:14:46 följande:
    hej! ja har haft både helig birma o hund. men denna katten va jätte elak till hunden. hoppa upp o satte klorna i hunden när den sov ställde sej i trappen så att hunden inte våga gå ner. hon va go på många andra sätt men mycket avundsjuk o sällsskapssjuk. när nån gick ut stod hon o skrek för hon trodde hon va ensam. hon bruka tvinga oss o klappa henne. när hon ville bli klappad så bet hon oss så nätt ihanden. en gång när min sambo låg i sängen så klappa han henne inte, då hoppa hon upp o satte sej o kissa på ryggen på han. han gilla inte katten så mycke efter det. hihinär vår son kom blev hon sotis på han o börja kissa i alla hans babysaker! så vi såg ingen annnan utväg än att vi fick lämna bort henne. nu bor hon hos en kompis föräldrar som e pensionärer o har det hur bra som hällst o får en massa uppmärksamhet. min erfarenhet e i alla fall att de e en katt me mycke personlighet. sen skiljer det sej ju klart från katt till katt precis som människor!:) bara lite av min erfarenhet av rasen helig birma:)
    Tror nog att det v nåt annat med din katt oxå. För personligheten hos Helig Birma är sällan sådan som du beskriver. De flesta Birmor är trevliga sociala o lugna katter.
  • lotta26

ja men som ja skrev så kan väl personligheter skilja sej på katter oxå!

• Majsan70
    lotta26 skrev 2009-04-07 09:14:15 följande:
    ja men som ja skrev så kan väl personligheter skilja sej på katter oxå!
    Personligheter ja, men det är mycket sällan en Birma beter sig på det viset. Alla mina Birmor har mycket vitt skilda personligheter men ingen av dem beter sig på det viset. Läser man på om rasen så kan man se ungefär hur de bör/skall vara.

Tror helt enkelt ni hade "otur" med er katt alternativt att hon inte fick tillräckligt med aktivering och uppmärksamhet och uppfostran kanske?
  • lotta26

ja har erfarenhet av många andra katter o ingen annan har betett sej som hon.
    trådstartaren fråga efter erfarenheter o då får jag väl skriva va jag upplevt. ja skriver ju inte att all birmor beter sej som hon!

• Majsan70
    lotta26 skrev 2009-04-07 09:54:42 följande:
    ja har erfarenhet av många andra katter o ingen annan har betett sej som hon.trådstartaren fråga efter erfarenheter o då får jag väl skriva va jag upplevt. ja skriver ju inte att all birmor beter sej som hon!
    Jag förstår, men jag ville bara förklara att det inte är Birmans normala sätt.

Tror inte det är normalt för nån ras faktiskt om det inte hänt nåt då.
  • Enomia

Satsa på en birma, det är en vacker och trevlig ras. Vet inte hur just birman går med hund, men om man tar en unge bör det inte bli några problem. Både lila och blått är ju läckert, men kolla in tabby-varianterna också. Den uppfödare jag känner har brunt, blått och tabby. Hon hade en lila hona, men hon åt allt hon kom över och fick opereras tre gånger. Har träffat på ett par birmor som tenderar att äta skumma saker! Men det kan ju var en ren slump. Eller är det någon annan som sett det hos birman? I alla fall, jag tycker birman är ett bra val, men så brinner jag lite extra för maskat också:)

• Majsan70
    Enomia skrev 2009-04-07 19:11:41 följande:
    Satsa på en birma, det är en vacker och trevlig ras. Vet inte hur just birman går med hund, men om man tar en unge bör det inte bli några problem. Både lila och blått är ju läckert, men kolla in tabby-varianterna också. Den uppfödare jag känner har brunt, blått och tabby. Hon hade en lila hona, men hon åt allt hon kom över och fick opereras tre gånger. Har träffat på ett par birmor som tenderar att äta skumma saker! Men det kan ju var en ren slump. Eller är det någon annan som sett det hos birman? I alla fall, jag tycker birman är ett bra val, men så brinner jag lite extra för maskat också:)
    Jag har oxå hört det där med att vissa birmor äter skumma saker. Min ena hona har ätit nappar till vällingflaskor vid ett par tillfällen och är opererad två ggr för detta. *S*

Ingen av våra andra äter dock skumma saker som tur är.
  • hewa

Vi hade Birma när jag var liten, hon var dock född -79 så rasen lär ju ha ändrats en del. Mina föräldrar har en Birma nu, han är född -97 (tror jag, inte helt bombsäker men därikring i alla fall).

Dessa två var/är båda jättegoa katter men totalt olika temperament. Mina föräldrars katt är loj, gosig, accepeterar allt utom medicin, gillade mina föräldrars förra hund och funkar helt ok med den nuvarande med. Den kattens far är om möjligt ännu lojare, funderar faktiskt på intelligensnivån då han ägnade en halvtimme åt att glo på en spik i väggen...

Den vi hade när jag var barn var genomsnäll, men nåde den som försökte göra något hon inte ville! Den kattan hade integritet... Hon var sjukt envis så det var hennes sätt eller inget sätt!

Mina föräldrars katt har en fetisch på nappar han med! Han har dock inte ätit upp dem men några stycken av mina ungars nappar har han tuggat sönder. Han kunde dessutom lukta sig till i vilket skåp de låg!

• Majsan70
    hewa skrev 2009-04-07 23:16:47 följande:
    Vi hade Birma när jag var liten, hon var dock född -79 så rasen lär ju ha ändrats en del. Mina föräldrar har en Birma nu, han är född -97 (tror jag, inte helt bombsäker men därikring i alla fall).Dessa två var/är båda jättegoa katter men totalt olika temperament. Mina föräldrars katt är loj, gosig, accepeterar allt utom medicin, gillade mina föräldrars förra hund och funkar helt ok med den nuvarande med. Den kattens far är om möjligt ännu lojare, funderar faktiskt på intelligensnivån då han ägnade en halvtimme åt att glo på en spik i väggen...Den vi hade när jag var barn var genomsnäll, men nåde den som försökte göra något hon inte ville! Den kattan hade integritet... Hon var sjukt envis så det var hennes sätt eller inget sätt!Mina föräldrars katt har en fetisch på nappar han med! Han har dock inte ätit upp dem men några stycken av mina ungars nappar har han tuggat sönder. Han kunde dessutom lukta sig till i vilket skåp de låg!
    HAHA!
    Det där sista känner jag igen. Vi la in napparna i en plastpåse och la dem högt upp i ett skåp. Men kissemiss visste exakt vart de låg i vilket fall och lirkade upp skåpen o klättrade på hyllorna o tog sig igenom påsen för att få tag på vällingnapparna. *S*
  • Bullerbyn

Har en lilamaskad Birma. Helt underbar och inga problem med varken barn eller hundar. En väldigt social tjej som bara äter kattmat och inget annat. Blir absolut fler Birmor, ev efter henne.

Svar på tråden Helig Birma?