• Sess87

Hjälp mig fatta detta svåra beslut

Jag vet inte hur jag ska börja skriva detta. Jag har en dobermanntik som jag nu haft i tre år. Det har gått upp och ner och jag vet inte vart det blev fel. Hon är en problemhund och jag vet att jag har gjort mycket mycket fel och blandat för mycket olika regler mm. Hon har blivit ett hopplöst fall.

Hon skäller på en del andra hundar , hon kan inte vara ensam hemma för då skäller hon tilöls grannarna klagar, hon skä'ller på andra hundar när vi åker bil, skäller som en tok i bilen om hon blir lämnad ensam. Hon skäller inomhus så fort hon hör något men samtidigt är hon världens underverk och har satt spår i mattes hjärta. hon är hur snäll som helst mot våran dotter på 5 månader och har accepterat henne otroligt bra som en del av familjen. Hon är den mysigaste hunden med den härligaste personligheten jag har träffat men min sambo jobbar otroligt mycket och då blir jag hemma och ingen vill hälsa på för vår hund får spel, ska hoppa och busa och vara helt överlycklig som om hon aldrig träffat en människa någon gång.

Jag har testat det mesta. Tröttat ut henne tills hon stupat, tränat kontaktövningar sen hon var valp, tränar dagligen när tiden finns, leker med, uppskattar, belönar men hon skiter i mig när inte husse är hemma.

Jag vet inte hur jag ska göra. tankarna på avlivning har funnits då jag är så osäker på om hon skulle få det bra hos någon annan. Hur hon skulle känna om jag lämnade bort henne och aldrig mer kom tillbaka. Sen rädd för att sälja till fel person men inser även att det borde ju finnas en lämplig person som har tid och ork att ta över där jag slutade bry mig för ja, jag har slutat bry mig för jag är så trött, så galet trött så jag gråter mig själv och min dotter till sömns ibland när hon skällt ut grannen och väckt bebis.

Jag känner mig misslyckad som hundförare och är van vid hundar sen barnsben men någonstans gick det snett och jag vet inte hur jag ska reparera detta, jag vet inte ens om det går eller om jag orkar mer...

Hur ska man tänka? Vad ska man göra? hur tänker hunden när man säljer....jag gråter vid tanken men jag vet inte vart jag ska ta vägen snart!

• Svar på tråden Hjälp mig fatta detta svåra beslut
  • Bevabus

Jag tycker inte att du ska sälja hunden för då skickar du ju bara vidare problemet. Jag rekommenderar att du kollar på "Mannen som talar med hundar". Problemen som du beskriver med din hund tar han upp i nästan varenda program, det är otroligt vanligt och inte alls svårt att lösa om man vet knepen
    Ledsen att jag inte skriver mera än så, hade gärna gett dig många tips men är så fruktansvärt trött just nu..

• linjes

Antar att du har gått hundkurs?
    Skulle nog inte tänka på avlivning i första hand utan omplacering av hunden till folk som har tid, intresse och tålamod och påtala vilka problem hunden har vid ev omplacering

Cesar kan du ju titta på men jag tror inte du kommer lära dig något

• Bevabus

Jag tror tvärtom, att hon kommer lära sig massor. Jag förstår verkligen inte vad vissa personer på FL har emot honom. Han är helt fantastisk och skadar inte hundarna på något sätt. Men det tillhör en annan diskussion.

linjes skrev 2009-04-07 20:09:05 följande:
    Antar att du har gått hundkurs?Skulle nog inte tänka på avlivning i första hand utan omplacering av hunden till folk som har tid, intresse och tålamod och påtala vilka problem hunden har vid ev omplaceringCesar kan du ju titta på men jag tror inte du kommer lära dig något
  • Sess87

Jag har tittat på både Cesar och Steen men min hund gör inte det óch jag måste fatta trögt för hur jag än gör likadant så händer inte ett skit!

• Rastafairy

hej känn dej inte ensam TS

har oxå en hund jag inte vet vad jag ska göra av med. Inte avliva iaf. men ev omplacera. Har redan omplacerat en hund som vi hade när ja kännde de vart för tufft med två hundar o två små barn men nu när ja bara har en visst är de lättare men jag mår inte psykiskt bra jämt och mkt beror på att jag jämt får dåligt samvete över hur lite tid jag ägnar hunden. Har fullt upp med barnen dagtid o när de väl sover blir jag helt slut o stupar i soffan eller i sängen - jag vill hinna med min hund men gör inte det. Jag mår psykiskt dåligt o de ska inte hunden lida av tycker jag.

Hon har vart min lilla kompis i 5 år nu så de känns så jävla tufft. Jag vet inte hur ja ska göra. Det kommer kännas tomt efter henne om jag säljer henne men samtidigt behöver jag inte alltid tänka på vad en tredje part behöver och prioritera bort mina egna behov ÄNNU en gång. Jag tror både hon och jag skulle må bättre...

men samtidigt känner jag bara.....Neeeeej..inte min hund. dethär händer inte mig. Hennes snarknigar som man blir trygg av kvällstid hennes gos o oroliga blick om man är ledsen eller arg. Hon är verkligen en fin kompis och här st¨r jag och funderar om hon ska lämmna vår familj.

Jag känner mgi rutten som fan!

• Sess87
    Bevabus skrev 2009-04-07 20:11:17 följande:
    Jag tror tvärtom, att hon kommer lära sig massor. Jag förstår verkligen inte vad vissa personer på FL har emot honom. Han är helt fantastisk och skadar inte hundarna på något sätt. Men det tillhör en annan diskussion.
    och jag tycker han är kung på det han gör och han får jättegärna hjälpa mig men jag misslyckas och då känns det bara ännu värre
  • Sess87

Ja rutten är nog rätt ord för denna känsla. FAN, kan någon hjälpa oss att tänka lite annorlunda?

• linjes
    Bevabus skrev 2009-04-07 20:11:17 följande:
    Jag ser inte någonstans att jag har skrivit att han skadar hundarna?
    O jag har heller ingenting emot honom kollar oxå på programmen men tror mer på att gå hundkurs här i sverige istället för att försöka apa efter ett program
  • Drakfisk

Att titta på tv kommer inte att hjälpa ett piss. Caesar osv är UNDERHÅLLNINGSPROGRAM. Nothing more, nothing less.

Har du försökt kontakta uppfödaren och fråga om denna känner någon bra hundtränare som kunde komma hem till er och se dig och hunden "in action"? På så sätt skulle du kanske kunna få tips och goda råd för att förbättra er situation.

Om du bestämmer dig för att omplacera din tik, gör det via rasklubben och inte på Blocket. Dobermann är en fantastisk ras, men tyvärr finns risken att "fel" människor blir intresserade av henne. Man vill ju att ens älskling ska komma till någon som kan rasen, är erfaren hundägare osv, inte första bästa medel-Svensson som tycker att det vore häftigt med en dobermann.

Avlivning är, åtminstone i min värld, inte ett alternativ om hunden ändå är relativt ung och frisk.

• Bevabus

Jag förstår att det är jobbigt. Gör du hela jobbet själv? Är hela familjen med och hjälper till och flockledare? För om bara en i familjen försöker och resten gör något annat så kan ju det leda till problem

Sess87 skrev 2009-04-07 20:11:58 följande:
    och jag tycker han är kung på det han gör och han får jättegärna hjälpa mig men jag misslyckas och då känns det bara ännu värre
Svar på tråden Hjälp mig fatta detta svåra beslut