• Sess87

Hjälp mig fatta detta svåra beslut

Jag vet inte hur jag ska börja skriva detta. Jag har en dobermanntik som jag nu haft i tre år. Det har gått upp och ner och jag vet inte vart det blev fel. Hon är en problemhund och jag vet att jag har gjort mycket mycket fel och blandat för mycket olika regler mm. Hon har blivit ett hopplöst fall.

Hon skäller på en del andra hundar , hon kan inte vara ensam hemma för då skäller hon tilöls grannarna klagar, hon skä'ller på andra hundar när vi åker bil, skäller som en tok i bilen om hon blir lämnad ensam. Hon skäller inomhus så fort hon hör något men samtidigt är hon världens underverk och har satt spår i mattes hjärta. hon är hur snäll som helst mot våran dotter på 5 månader och har accepterat henne otroligt bra som en del av familjen. Hon är den mysigaste hunden med den härligaste personligheten jag har träffat men min sambo jobbar otroligt mycket och då blir jag hemma och ingen vill hälsa på för vår hund får spel, ska hoppa och busa och vara helt överlycklig som om hon aldrig träffat en människa någon gång.

Jag har testat det mesta. Tröttat ut henne tills hon stupat, tränat kontaktövningar sen hon var valp, tränar dagligen när tiden finns, leker med, uppskattar, belönar men hon skiter i mig när inte husse är hemma.

Jag vet inte hur jag ska göra. tankarna på avlivning har funnits då jag är så osäker på om hon skulle få det bra hos någon annan. Hur hon skulle känna om jag lämnade bort henne och aldrig mer kom tillbaka. Sen rädd för att sälja till fel person men inser även att det borde ju finnas en lämplig person som har tid och ork att ta över där jag slutade bry mig för ja, jag har slutat bry mig för jag är så trött, så galet trött så jag gråter mig själv och min dotter till sömns ibland när hon skällt ut grannen och väckt bebis.

Jag känner mig misslyckad som hundförare och är van vid hundar sen barnsben men någonstans gick det snett och jag vet inte hur jag ska reparera detta, jag vet inte ens om det går eller om jag orkar mer...

Hur ska man tänka? Vad ska man göra? hur tänker hunden när man säljer....jag gråter vid tanken men jag vet inte vart jag ska ta vägen snart!

• Svar på tråden Hjälp mig fatta detta svåra beslut
  • fam kaos
    Sess87 skrev 2009-04-07 20:11:23 följande:
    Jag har tittat på både Cesar och Steen men min hund gör inte det óch jag måste fatta trögt för hur jag än gör likadant så händer inte ett skit!
    Samma här.
  • Bevabus

Har jag inte sagt heller. Jag råkar bara ha tråkig erfarenhet av att många här på FL säger att han skadar hundarna vilket är absurt för det gör han ju inte. Jag trodde bara att du var en av de typerna..

Och inte behöver man bara apa efter ett program, jag tror det skulel hjälpa mycket om man beställde hans böcker

linjes skrev 2009-04-07 20:14:10 följande:
    Jag ser inte någonstans att jag har skrivit att han skadar hundarna?O jag har heller ingenting emot honom kollar oxå på programmen men tror mer på att gå hundkurs här i sverige istället för att försöka apa efter ett program
  • Sess87
    Bevabus skrev 2009-04-07 20:15:49 följande:
    Jag förstår att det är jobbigt. Gör du hela jobbet själv? Är hela familjen med och hjälper till och flockledare? För om bara en i familjen försöker och resten gör något annat så kan ju det leda till problem
    Jag gör det mesta själv men min man sköter en del träning han med när han hinner :/
  • Sess87
    Drakfisk skrev 2009-04-07 20:15:29 följande:
    Att titta på tv kommer inte att hjälpa ett piss. Caesar osv är UNDERHÅLLNINGSPROGRAM. Nothing more, nothing less. Har du försökt kontakta uppfödaren och fråga om denna känner någon bra hundtränare som kunde komma hem till er och se dig och hunden "in action"? På så sätt skulle du kanske kunna få tips och goda råd för att förbättra er situation.Om du bestämmer dig för att omplacera din tik, gör det via rasklubben och inte på Blocket. Dobermann är en fantastisk ras, men tyvärr finns risken att "fel" människor blir intresserade av henne. Man vill ju att ens älskling ska komma till någon som kan rasen, är erfaren hundägare osv, inte första bästa medel-Svensson som tycker att det vore häftigt med en dobermann.Avlivning är, åtminstone i min värld, inte ett alternativ om hunden ändå är relativt ung och frisk.
    Tack för bra tips att inte lägga ut på blocket, förstår precis vad du menar och ska försöka kontakta uppfödaren men tror tyvärr inte mycket på det :/
  • Drakfisk
    Sess87 skrev 2009-04-07 20:18:32 följande:
    Tack för bra tips att inte lägga ut på blocket, förstår precis vad du menar och ska försöka kontakta uppfödaren men tror tyvärr inte mycket på det :/
    Tråkigt att höra att du inte kan räkna med hjälp från uppfödaren

Det finns kanske nåt forum för dobermann-ägare, försök fråga där efter kontaktuppgifter till kunniga instruktörer, och ta hjälp av en sådan innan du bestämmer dig för att omplacera hunden.

Jag tror det kan hjälpa att det kommer någon som är riktigt kunnig på rasen, som kan träffa er ett par gånger, ge dig konkreta tips och som du får ställa frågor till. Ett par nya ögon som ser på problemet kan göra susen!
  • Buster78

du har inte funderat på att kontakta närmsta brukshundsklubb??
    Där tror jag du kan få mycket hjälp med att få rättsida på dina problem. Du/ni verkar ju trivas med henne i övrigt så all hjälp man kan få borde ni ju tacksamt ta emot!
    Jag vet att det finns massor med olika övningar för att få en hund till att inte skälla när den är ensam eller när den hör att någon kommer, Ni måste nog bara hitta "rätt" hjälp!

• köttbullelydnad

Enligt många jag pratat med (uppfödare, veterinärer, instruktörer, osv), då jag själv varit intresserad av dobbe, är det många av hundarna som tyvärr är nervöst lagda som följd av dålig avel. De skäller, har nära till bett, har problem med hundilska, etc.
    Hade jag varit i dina kläder hade jag gjort en fullständig veterinärsundersökning för att utesluta fysiska problem, sedan hade jag satt upp hunden på mentaltest för att se vad jag har i kopplet. Samtidigt hade jag kontaktat olika instruktörer och valt den jag känt mig mest bekväm med och börjat träna. Träna, träna, träna. Dobbar är hundar som tänker _enormt_ mycket själva, och blir de uttråkade - då kommer problembeteenden som brev på posten. Lite som pinscher kan man säga, fast i bra mycket större format.
    Jag tycker absolut att du ska sluta göra som männen på TV och istället lägga fokus på att träffa någon som tittar på er som ekipage. Cesar (dvs den censurerade versionen vi i Sverige får se) och Fredrik kör olika metoder, och som alla vet; för många kockar blir dålig soppa. Hunden kan bli förvirrad om du byter mellan olika metoder för mycket och ofta, så håll dig till den metod du tycker ger bäst gensvar hos hunden.

Hur hunden tänker när man säljer den? Tja, typ "Åh, vad är det som luktar därborta?..." De lever i nuet

• Smulan87

endel kan inte hantera doberman, för det krävs ganska så bestämd taktik till att ha en sådant hund..

du skrev även "skäller som en tok i bilen om hon blir lämnad ensam".. man ska ALDRIG (!) lämna en hund i bilen ensam... ALDRIG

BF 11Juni 2009
  • Postis
    Smulan87 skrev 2009-04-07 21:57:33 följande:
    man ska ALDRIG (!) lämna en hund i bilen ensam... ALDRIG
    Hur gör du då när du t ex lägger spår om du inte har spårmark precis runt husknuten?
  • köttbullelydnad
    Smulan87 skrev 2009-04-07 21:57:33 följande:
    man ska ALDRIG (!) lämna en hund i bilen ensam... ALDRIG
    Det där är inte riktigt sant. Vi lämnar alltid våra hundar ensamma i bilarna när vi är på kurs/läger och har genomgång om något - just för att de ska klara detta. De har tillgång till vatten samt att vi ser till att det är skuggad plats och öppen bagagelucka där burarna står.
  • Smulan87

Ja DÅ är de ju en sak :) men folk som stänger in hunden utan att öppna fönster eller ha vatten till dom och stå  i stekande sol >.<
    ILLA.. men oavsett, att ha hunden i bilen en längre tid är ju endå inte de bästa. man kan ju försöka undvika de iaf :P

köttbullelydnad skrev 2009-04-07 22:20:04 följande:
    Det där är inte riktigt sant. Vi lämnar alltid våra hundar ensamma i bilarna när vi är på kurs/läger och har genomgång om något - just för att de ska klara detta. De har tillgång till vatten samt att vi ser till att det är skuggad plats och öppen bagagelucka där burarna står.
    BF 11Juni 2009
  • köttbullelydnad
    Smulan87 skrev 2009-04-07 22:33:24 följande:
    Ja DÅ är de ju en sak :) men folk som stänger in hunden utan att öppna fönster eller ha vatten till dom och stå  i stekande sol >.<ILLA.. men oavsett, att ha hunden i bilen en längre tid är ju endå inte de bästa. man kan ju försöka undvika de iaf :P
    En bra sida jag går efter

www.vovva.se/varmt_i_bil.html
  • Forbiddenrage

Är hunden frisk och fungerar någorlunda bra, utan att ha ont någonstans och inte är en fara för andra hundar eller människor, finns inte avlivning som alternativ i min värld.
    Mycket egoistiskt att avliva en fullt frisk hund för att man känner att det är jobbigt.
    Det kan helt enkelt vara så att det bara är förar-relaterat.

Du skriver att "så länge husse inte är hemma skiter hon i mig", vad gör husse annorlunda jämfört mot det du gör?

Jag har haft problem med min amstaff-tik, sen insåg jag att de metoderna jag körde inte fungerade och började göra tvärtom.
    Då trillade poletten ner!
    Istället för att bråka tillbaka, började jag ignorera hennes dåliga beteenden, belönade gott uppförande med lek/godis, någon gång när hon var extra jobbig band jag fast henne i en stolpe och gick en bit bort och ställde mig med ryggen emot och lugnade ner mig innan jag tog nya tag och det fungerade. Gjorde mig rolig hela tiden och varierade aktiviteterna och övningarna, vilket gjorde att hon som alltid skitit i mig när jag ropat, kom klockrent på inkallning :)
    Var alltså mig och mitt agerande det var fel på, inte henne.

• Sess87

Tack till köttbullelydnad som fick mig att inse en hel del. jag har forskat en del sen igår ang den kenneln hon kom ifrån och hon verkar inte vara ett dugg intresserad så frågan är om hon ens vet något om avel. Bara att se hur hennes hundar uppförde sig hemma hos henne var en katastrof. Hon hade 13 st dobbisar som alla skällde, hoppade och var som tokiga...vet inte om detta spelar någon roll men en tanke iaf!

Jag har enbart tänkt avlivning när tankarna varit riktigt egoistiska men jag skulle aldrig göra handling av detta. Bara så ni vet :)

Jag har turen att kunna lägga spår ganska nära hemmet då vi bor bra till för sådant.

Ang att lämna hunden i bilen så kan jag inte direkt ta med henne in i affären när jag handlar. På sommaren undviker vi att ens åka bil med henne och är så fallet att vi måste lämna henne i bilen så blir det skugga, öppen lucka samt vatten och nervevade rutor. Inte direkt någon som kommer nära bilen då hon beter sig som hon gör. Det är inte direkt så jag tar med henne på storhandlingsdagar efter löning och lämnar henne i timmar. Vi pratar max 15 minuter men man skäms ju ändåså otroligt mycket när en hel skara står och kollar på bilen som verkar innehålla minst 10 hundar...

Jag vet och är väl insatt i att det är jag som förare som gjort fel och att jag använt mig av för många metoder , många hämtade från tv som vi vet är sammanklippta. Visst blir man solskensglad när man tror att ens hund ska börja uppföra sig på en timme precis som i programmen men skitlack när det helt plötsligt inte fungerar på min hund...

Jag har en fråga till er som kan hundar bättre än mig. I somras hade vi en schäfer på foder och då blev hon som förbytt. Den hunden stod högre i rang än vår hund och det tog hon finfint och skötte sig både under promenader och hemma i lägenheten. Nu har min man fått erbjudande om att få en hund till som han ska ha med sig i jobbet. Kan det bli samma sak igen eller gör jag bara fel om vi släpper in en till hund hemma.

Jag gör samma sak i lydnad osv när husse är hemma som när jag är ensam och vi har samma regler mm så att hon inte ska få dubbla budskap men ändå skiter hon i mig när han är borta.

I efterhand vet jag att jag borde pluggat på mer om rasen och satt mig in mer i rasens beteende och hur man ska hantera den men gjort är gjort och nu vill jag bara få ordning på henne för hon är ju trots allt en kär familjemedlem!

• köttbullelydnad

Det enda jag vill fortsätta råda dig/er till är att ta kontakt med en instruktör ni känner förtroende för. Att denne använder sig av metoder som ni är bekväma med och att denne har lagom stora grupper, är engagerad och kan sin sak. Träna där. Den personen kommer se er live, se vart problemet ligger och kunna ge tips och råd för hur ni ska agera i fortsättningen. Under denna tiden hade jag inte tagit hem fler hundar. Ni kommer behöva lägga all tid och energi på den ni redan har och få det att funka utan "backup" av en annan hund. Ett träningspass för en fullvuxen dobbe kan gott och väl vara 1½ timme långt och med ganska höga krav (beroende på vad den kan från början vill säga), just för att det är en tänkande ras.
    En tanke som slår mig är att husse verkar ha bättre ledarskap på hunden, om det nu funkar bättre när han är med. Med andra ord är det _matte_ som ska träna med vovve. Husse kan stå och se på och peppa er när det går bra Och hur jobbigt ni än upplever att det är med er hund, sluta aldrig vara det roligaste i er hunds liv - frustrerande (jag vet) men ack så effektivt i slutänden

• köttbullelydnad
    Sess87 skrev 2009-04-08 17:01:12 följande:
    I efterhand vet jag att jag borde pluggat på mer om rasen och satt mig in mer i rasens beteende och hur man ska hantera den men gjort är gjort och nu vill jag bara få ordning på henne för hon är ju trots allt en kär familjemedlem!
    [/citat]

Och där har du din grund att stå på
  • Postis

TS: Vad är det för uppfödare? Du får gärna inboxa mig om du inte vill hänga ut någon öppet.

Tänk på att alltid jobba med kontakten (jag såg att du skrev att du gjort det sedan hon var valp, men jag vet inte hur). När du ska ge hunden mat, låta den hoppa i/ur bilen, gå ut/in genom dörren, etc så låt den inte göra det förrän den självmant (dvs utan att du gjort eller sagt något, du bara står och väntar) tittat upp på dig och tagit kontakt. Detta ska du vara 100% konsekvent med. Likadant om du kan ha hunden lös och ska koppla loss den -den får inte springa iväg och leka innan den tittat på dig och fått ett startkommando. Samma när ni ska börja gå på er promenad. Hunden ska titta på dig innan ni startar.

När hon skäller inomhus så kalla lugnt på henne, och beröm om hon kommer. Om hon inte kommer så gå och hämta henne. Gör så varje gång hon skäller. Jag tycker det kan vara okej med ETT skall från mina hundar om det kommer någon och går förbi utanför eller kör in hos oss med bil, men sedan räcker det.

I övrigt har du fått bra råd av köttbullelydnad tycker jag.

• hundpuss

Om uppfödaren inte ger dig ngn större respons, kan du inte vända dig till rasklubben? De arbetar ju också med omplaceringar.

Det är ju bra mkt mer seriöst än tex blocket iaf!

Svar på tråden Hjälp mig fatta detta svåra beslut