• mandelblomma

förbannade bortskämda unge!!!

jag måste vara den mest förskräckliga mamman på jorden som tvingar min snart
    16 åring att fira påsk i fjällen med familjen...det är strålande sol och hon får själv bestämma vad hon ska göra, sova eller åka skidor, sola, gå på spaa...men hon är så förbannat tjurig nu att jag är färdig att bryta resan och åka hem...sover hela dagarna och är sur för att jag inte låter henne vara ute och prata i telefon med sina kompisar...så att jag tror ungen väckte halva stugbyn när hon gjort så två nätter nu.
    Ångrar mig djupt nu att jag inte lät henne stanna hemma hos sin farmor eller någon, förbaskade bortskämda unge!!!

• Svar på tråden förbannade bortskämda unge!!!
  • ims67

Hon är en i mängden,helt normal.Du har inte gjort något fel men jag förstår att det känns jobbigt.

• Girlinthecity

Bortskämmd? Hon är 16, fullkommligt normalt beteende. Jag hade inte heller velat åkt på familjesemster i den åldern. Ha det så kul ändå.

• vittra

Fick själv stanna hemma i den åldern minns jag, om resten av familjen åkte iväg på nåt. Alla familjer gör ju givetvis som dem vill, men tycker att hon kanske kan få chansen att ta lite eget ansvar hemma om hon ändå inte vill följa med? Någon gång ganska snart ska hon ju ändå klara av att helt och hållet ta hand om sig själv? Är väl ett perfekt tillfälle då att låta henne försöka i några dagar medan övriga åker iväg?

I övrigt håller jag med ovan, det är ju ett fullkomligt normalt beteende och inte alls särskilt bortskämt, men sen beror det väl givetvis på hur hon är i övrigt också. Tänk på att det är normalt i den åldern att vilja bryta sig ut från familjen lite liksom...

• Rix

Hon är helt normal MEN... Man har inte ens som tonåring rätt att bete sig hur som helst och hon har absolut ingen rätt att förpesta sin familjs tillvaro/semester.

Det kan vara mysigt och skönt att umgås med familjen ibland med...

• mandelblomma

jag vet att det är normalt, men jag kan ändå tycka att man inte beter sig riktigt hur illa som helst och förstör för familjen och pestar tillvaron med detta enorma lidande det måste vara att fira påskveckan i en lyxig stuga mitt i fjällen --som dessutom morfar bjuder på och är med och övrig släkt.
    Det är oförskämt och ouppfostrat.
    Vi har haft ett samtal där jag sagt exakt vad jag förväntar mig att hon gör och hur hon uppför sig och det är verklige inte mycket...typ att visa sig på middagen varje kväll som vi äter tillsammans...sen kan hon fortsätta tjura på rummet, titta på TV eller surfa. Och faktum är att det nog vänt i alla fall lite, i går kom hon ut några timmar och fikade på ett mysigt ställe.
    I dag säger hon att hon ska åka skidor och sen äta lunch med oss, vi får väl se *s*

Att vara hemma själv är inte ett alternativ en hel vecka, hon har fått vara själv typ en natt förut, men det har alltid hänt något...inga fester eller så, men lite saker och efter det här sista året med en del testande av att ex röka så känns det som att utmana ödet om vi lät henne vara själv hemma nu.

• Emmsan

åhh förstår hur du känner.. va likadan som din 16 åring när jag va i den åldern resa med familjen va ju pest!! ;) det är en hemsk ålder att vara i  får hoppas att hon kanske inser att ni ska vara där ett tag o blir "fogligare" tycker ändå du verkar va en go mamma som låter henne va på rummet o "tjura" om hon nu vill det det vinner du massor på :) kram o lycka till

• Rosagul

Skulle aldrig lämna en 16 årig ensam hemma en vecka medan jag är miltals därifrån !I så fall skulle hon fått bo hos släkting.
    MEN jag anser också att det är oförskämt beteende och otacksamt.
    Faktiskt.
    Förstår att du är ledsen på henne - hade jag med varit!

KRAM{#lang_emotions_heart}

• BlommyNess12
    Rosagul skrev 2009-04-10 21:18:42 följande:
    Skulle aldrig lämna en 16 årig ensam hemma en vecka medan jag är miltals därifrån !I så fall skulle hon fått bo hos släkting.MEN jag anser också att det är oförskämt beteende och otacksamt.Faktiskt.Förstår att du är ledsen på henne - hade jag med varit! KRAM
    :-O Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år.. Tycker gott man ska kunna lämna en 16 åring ensam hemma i 1 vecka.
  • mandelblomma
    BlommyNess12 skrev 2009-04-10 21:21:14 följande:
    :-O Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år.. Tycker gott man ska kunna lämna en 16 åring ensam hemma i 1 vecka.
    Helt olika för olika 16 åringar skulle jag vilja säga, min 16 åring får inte vara sjäv hemma. :)
  • BlommyNess12
    mandelblomma skrev 2009-04-10 21:22:38 följande:
    Helt olika för olika 16 åringar skulle jag vilja säga, min 16 åring får inte vara sjäv hemma. :)
    Nej, men jag är av den åsikten att är man gammal nog för att själv bestämma om man ska flytta hemifrån eller inte, så ska man vara gammal nog att kunna vara ensam i 1 vecka.

Men det är ju bara min åsikt.
Svar på tråden förbannade bortskämda unge!!!