• T4NI4

    sambon adoptera dottern

    Min dotter har aldrig haft en bar kontakt med sin pappa, hon tycker om att träffa honom när han väll tar sig tid men det händer kanske max 2ggr om året. Farmorn och den äldre mostern hör av sig lite oftare än så. Sen hon var 9 månader träffade jag min nuvarande sambo. Vi väntar nu vårt första gemensamma barn. "Vår" dotter säger pappa till min sambo vilket faller helt naturligt när han funnits där så länge hon kan minnas. Hans föräldrar är även farmor och farfar. Och för oss är hon vår dotter.

    Nu är det så att vi rent juridiskt vill att min sambo ska adoptera henne. Men hur går man till väga på en bra sätt? Vi vill inte ta ifrån hennes biologiska släkt den lilla roll dom har utan jag vill bara vara säker på att hon hamnar i trygga händer om det skulle hända mig något.

    Hennes biologiska pappa missbrukar, har suttit nu i fängelse för misshandel och jag har papper från hans psykiatri att han inte är kappabel att ta en papparoll pga hans ADHD. Sen träffar han henne dessutom aldrig. senast han äns ringde var i slutet av Januari.

    Jag vill känna mig trygg inför framtiden. Och hur ber man om en underskrift på en adoption på ett snällt sätt?

  • Svar på tråden sambon adoptera dottern
  • Längtande mamma

    Prata med socialtjänsten/familjerätten i er kommun så kan de hjälpa er vidare i om och hur man gör.

  • Cecese

    Det första ni måste göra är att gifta er. För att en adoption öht ska vara möjlig så måste ni vara gifta.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • en glad

    T4NI4 skrev : "Nu är det så att vi rent juridiskt vill att min sambo ska adoptera henne."
    - det går inte om ni inte är gifta!

    "Vi vill inte ta ifrån hennes biologiska släkt den lilla roll dom har utan jag vill bara vara säker på att hon hamnar i trygga händer om det skulle hända mig något."
    - och då kan du skriva ett dokument med din vilja om vad som är barnets bästa i händelse av din död under hennes uppväxt. det står i lagen att man är skyldig att ta hänsyn till det, såvida det inte strider mot barnets bästa! Och så sprider du din vilja så att flera vet och berättar också var papperet förvaras....

  • linjes

    Min man har adopterat min dotter du kan inboxa mig om du vill

Svar på tråden sambon adoptera dottern