Inlägg från: smurfans |Visa alla inlägg
  • smurfans

avskedad!

Håller med Bolaget. Vill du ha betalt under uppsägningstiden så måste du jobba såvida du inte har arbetsbefriad uppsägningstid (vilket det inte låter som).

• smurfans

Glömde bort att skriva att Vårdcentralen måste förhandla med ditt fack innan du får uppsägningspapperna (om du nu är medlem i ett fack så klart).

• smurfans

Den juridiska orsaken till att du har blivit uppsagd är nog inte för att du är sjuk/ledig ibland utan för att dina uppgifter försvinner iom att de anlitar en städfirma. Outsourcing kallas det. Var rätt vanligt för ett tag sedan. Orsaken till att man "outsourcar" är att man vill slippa lägga ner tid/pengar på sånt som inte ingår i huvudverksamheten. Alltså, vårdcentralen vill inte leta ersättare vid ledighet/sjukdom därför låter dom någon annan (en städfirma) sköta det istället.

• smurfans

Tror inte facket hade kunnat göra så mycket iom att det inte är olagligt så du hade nog inte haft någon nytta av att vara med ändå.

Du kan ju alltid prata med städföretaget som ska städa på vårdcentralen och kolla om du får jobba hos dem. Då kan ju redan jobbet och känner till stället...

• smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 12:03:08 följande:
    även om hon inte jobbar.
    Hur kan hon få lön om hon inte jobbar uppsägningtiden? Såvida hon inte har arbetsbefriad uppsägningtid förståss men det har hon inte skrivit nåt om...
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 12:48:38 följande:
    du svarade ju på det. en arbetsgivare kan inte kräva att man ska jobba under uppsägningstiden.
    Fast arbetsbefriad uppsägningstid är någon arbetsgivaren kan erbjuda, inget man har rätt till.
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 12:55:15 följande:
    du har rätt till att inte behöva arbeta under uppsägningstiden
    Har jag aldrig hört. Skulle gärna vilja läsa mer om detta. Vet du vart det finns info?
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 12:58:36 följande:
    hänvisar till facket.
    Fick ingen sån info när jag blev uppsagd. Dom verkade också tycka det var bra att jag inte hade arbetsbefriad uppsägningtid så jag istället fick jobba. Fackets hemsida ligger nere och alla ombudmän hade gått hem men jag får kolla det senare.
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:10:47 följande:
    att det är bra att jobba under uppsägningstiden?
    Japp
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:13:27 följande:
    är det verkligen det?
    För att få erfarenhet antar jag.
  • smurfans

Har just pratat med en på facket (ej mitt fack) och enligt deras avtal så måste man jobba under uppsägningstiden om man inte har avtalat om annat, annars kallas det arbetsvägran.

Men det kanske också beror på vilket fack man tillhör och vilket avtal de går efter. Vilket fack/avtal går du efter?

• smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:18:15 följande:
    av vad?
    Längre anställningtid = mer erfarenhet
  • smurfans
    Trixi8 skrev 2009-04-09 13:21:09 följande:
    är ju bättre att söka jobb under uppsägningstiden än att jobba på stället man blivit avskeddad/uppsagd från.
    Men kan man göra båda samtidigt är ju det de bästa.
  • smurfans
    vivvan skrev 2009-04-09 13:32:25 följande:
    men hon erbjöd mig att jobba de tre månaderna men jag tackade nej... så jag har inte arbetsvägrat! hade hon sagt att jag var tvungen hade jag såklart jobbat. kan inte söka något nytt jobb nu ändå när min dotter endast är 1 månad. jag jobbade bara kvällstid på vc och det var därför det gick att lösa så jag både kunde jobba och vara mammaledig samtidigt då min sambo var hemma med alla barnen på kvällen.
    Iom att du har kommit överens med arbetsgivaren om att inte jobba så är det såklart inte arbetsvägran. Arbetsvägran blir det bara om du skulle jobba (och få lön) men inte går till jobbet. När jag skrev texten så menade jag inte att du arbetsvägrade utan jag skrev det i en diskussion med Trixi8. Vi snodde tråden lite, ber om ursäkt för det!

Du vill inte starta ett eget städbolag? Eftersom dom känner dig och kan lita på dig (förutsätter jag) så kanske dom kan anlita din firma för städningen. På så sätt vet dom att jobbet blir gjort av en som redan kan det samtidigt som dom slipper fixa med ersättare mm.
Svar på tråden avskedad!