• vivvan

avskedad!

Hej!
    Jag är just nu mammaledig men har en anställning på en vårdcentral på 30%
    som lokalvårdare. jag har varit anställd i ett år nu.
    Jag fick ett samtal från jobbet idag och hon som ringde sa att dom nu letade en firma som skulle ta över mitt jobb pga att vårdcentralen själva måste fixa vikarier när jag är sjuk vilket är svårt för dom.
    det har ju gjort att jag nästan fått gått och jobbat sjuk för att jag tycker ju också att det känns jobbigt är jag vet att det inte blir riktigt städat (egentligen inte mina problem).
    Och dom ville egentligen haft en firma från början vilket jag inte heller kan rå för...
    i alla fall undrade hon om jag ville komma och jobba dom 3 månader som uppsägningstiden är men jag tackade nej eftersom jag hellre är hemma med min lilla dotter, och vi klarar oss ekonomiskt ändå.
    Jag fick min lilla tjej den 10 mars och har bara varit hemma en månad men hade tänkt börja i maj igen.
    Hon skulle fixa alla papper som jag skulle komma och skriva på nu någon dag.
    När min sambo fick höra detta blev han vansinnig och bad att få ringa upp och prata med hon som ringt mig, vilket han fick.
    han menar på att det har gått helt fel till och jag absolut inte ska skriva på nått.
    Eftersom jag har en fast anställning kan dom inte bara sparka mig när jag inte misskött mig och att dom borde betala mig lön i minst dom tre månaderna uppsägningstiden är...
    jag är inte så bra på hur det fungerar men det låter ju rimligt att dom borde kompensera mig på något sätt.
    min sambo menar på att det dom gör är lagbrott!
    vad ska jag göra?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Max 031124 Felix 050616 Fanny 090310 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden avskedad!
  • Kristin24

lyssna på din sambo, han verkar vara insatt.

Go och glad Kexchoklad
  • BettanB

Uppsägningstiden börjar löpa den dag du kommer tillbaks från föräldraledigheten, så mycket vet jag i vart fall.

Nosce Te Ipsum
  • J W

Har du 3 månaders uppsägning så ska du ju jobba (få betalt) för de 3 månaderna...
    TA kontakt med facket också, så du vet att allt går rätt till

• Karisma

Jag blev uppsagt under min föräldraledighet, uppsägningstiden börjar det datumet som jag har sagt att jag ska komma tillbaka på jobbet. Jag har sökt fl tom 31/1-10, så min uppsägning påbörjas 1/2-10.

/K

• Mammut och Papput

Jag tycker att det låter bisarrt att de avskedar folk för att de vill byta till en städfirma istället. Oavsett om personen är mammaledig/sjukskriven. De får väl hyra in någon städfirma tills du kommer tillbaka. Alla har ju rätt att vara föräldralediga.

Ring facket!

• Astarte

Kolla så att det är tre månader, det är inte säkert, vi har bara en månad.

• vivvan

jo det är tre månader men min sambo menar på att bara för att dom vill ha en städfirma så är det inte skäl nog att avskeda någon.
    jag fattar ju att dom tycker att det är jobbigt om jag är sjuk eller så men det är ju som sagt inte mina problem egentligen...
    detta har inget med min mammaledighet att göra utan hur var innan då jag varit borta några dagar, och hur det blir framöver om jag är sjuk. för då har dom inga vikarier att sätta in.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Max 031124 Felix 050616 Fanny 090310 ♥¸.?°´¯) ♥
  • BettanB

Jag är inte helt övertygad om att din sambo har rätt där; det är mycket möjligt att de får säga upp dig för att ta in ett städföretag. Däremot så börjar, som sagt, uppsägningstiden att löpa när du kommer tillbaks till jobbet. Mao har du absolut rätt att få fullt betalt under uppsägningstiden (om du jobbar förstås).

Nosce Te Ipsum
  • Mammut och Papput

Det kan ju faktiskt hända att det blir billigare för dem att ta in en städfirma. Just nu drar ju vården åt remmarna ganska hårt och många får lida. Men detta låter faktiskt nästan konstigt. Typ: En chef avskedar en sjuksköterska och anställer en yngre eftersom att det blir billigare.

På vilka grunder har du egentligen blivit 'avskedad'/uppsagd? Det framgår inte så tydligt. Är det bara det att du varit sjuk en del? Det låter som om du kan ha blivit lite lurad. Att chefen lindat in detta och det mer eller mindre blivit så att ni kommit överens om en uppsägning...?

Svar på tråden avskedad!