Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

avskedad!

Håller med smurfans och Bolaget. Ett företag gör inget fel som säger upp en person pga arbetsbrist och löser frågan på annat sätt. Uppsägning pga arbetsbrist är alltid helt upp till företaget att bestämma om, och om ekonomiska skäl finns (som är sakligt grundade) så är det svårt att säga något om det. Men som några har skrivit, kolla uppsägningstid etc. med facket om du är med i facket. Annars är jag rätt övertygad om att det finns ett kollektivavtal att gå efter, jag kan inte tänka mig att en vårdcentral INTE har kollektivavtal för sin personal.

• Gladskit

Men alltså, det finns inga regler som säger att man automatiskt är arbetsbefriad bara för att man blivit uppsagd. Uppsägningar behöver inte vara fula eller ogrundade från företagets sida. Det är väl mest normalt att man jobbar uppsägningstiden ut, gör ett bra jobb och avslutar sin tid på arbetsplatsen på ett bra sätt.

Sen är det SJÄLVKLART att man kanske inte alltid är motiverad, inte vill, etc. Men det är en helt annan sak. Och ibland kan facket gå in och kräva arbetsfrihet för den anställde av en eller annan orsak. Men det är inget som sker automatiskt.

• Gladskit

Precis. Det tänkte jag också på. Avskedade är det inte många som blir utan det som förekommer är ju uppsagd av personliga skäl eller uppsagd pga arbetsbrist.

Svar på tråden avskedad!