• J e n n i e

J*vla Destination Gotland!

Helt SJUKT hur dyrt det är att åka till Gotland!! Jag och min man betalar 4600:- i bara båtbiljett den här sommaren.. Visserligen åker vi ner med två bilar men det försvarar ändå inte dessa hutlösa priser! Nu har vi sån "tur" att maken kommer ifrån Gotland och har sin mamma boende på ön så vi slipper iaf betala boendet när vi är nere. Men jag för mitt liv inte förstå hur folk har råd att först betala båtbiljett OCH boende. En stuga under högsommaren kostar från 3500:-/vecka.

Man kan ju få en utlandsresa för dom pengarna!

Så. Nu har jag fått gnälla lite. Känns redan mycket bättre

• Svar på tråden J*vla Destination Gotland!
  • Fredrik Al
    LaFontaine skrev 2009-04-10 10:30:23 följande:
    Med tanke på att flyg för två vuxna går på 1400 tur och retur så är det hemskt mycket pengar...
    Ja skippa den där båten, tråkigare timmar än de man har på Destination Gotlands färjor, får man leta efter. {#lang_emotions_laughing}
  • Mandi74
    LaFontaine skrev 2009-04-10 10:30:23 följande:
    Med tanke på att flyg för två vuxna går på 1400 tur och retur så är det hemskt mycket pengar...
    Men då får du inte med dig två bilar, ett släp och barnet..
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • LaFontaine
    Mandi74 skrev 2009-04-10 16:39:15 följande:
    Men då får du inte med dig två bilar, ett släp och barnet..
    Barnet kan man väl få med på ett flyg vad jag vet. Bil och släp är det ju värre med, men dessa är ju oskäligt dyra hos DG.
  • Peak

Har fått erbjudande att bo gratis på Gotland och tänkte nu kolla hur man tar sig dit billigast, egentligen är vi väl inte beroende av bil för det har de andra som är där.
    vad "brukar" båtbiljetterna resp flygbiljetterna kosta?
    Vi har boende v 27 eller 28 (minns inte nu...)

Vilka dagar är billigare att åka än andra? Vardagar billigare än fr-sö?
    Och vart letar man båt/flygbiljetter? (destination Gotland?)

• ixus

Är två bilar ett 100% måste? Annars kan ni ju få ner kostnaden rejält där. Antar iofs att det ÄR så men ibland tycker man att det är så fast när man tänker till lite så är det inte så Rörigt där men du förstår nog hur jag menar

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • ixus
    Peak skrev 2009-05-13 09:40:01 följande:
    Har fått erbjudande att bo gratis på Gotland och tänkte nu kolla hur man tar sig dit billigast, egentligen är vi väl inte beroende av bil för det har de andra som är där. vad "brukar" båtbiljetterna resp flygbiljetterna kosta? Vi har boende v 27 eller 28 (minns inte nu...) Vilka dagar är billigare att åka än andra? Vardagar billigare än fr-sö? Och vart letar man båt/flygbiljetter? (destination Gotland?)
    www.destinationgotland.se

Har svar på många av dina frågor
    Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
  • HellviHumle

I många år har det pratats om vägpriser över vattnet men det är bara snack. Världens dyraste väg!
    Bolaget har avtal med staten. Ett avtal som inte ens går att få insyn i!
    Att de dessutom har en hemsida som tycks leva ett eget liv, gör knappast saken bättre. Om du bokar på nätet, så kolla att det du betalar för verkligen är det du har tänkt dig!

• sahara

Jag och tre pojkar ska åka till Gotland i sommar.Med bil.Det kostar 1880 tur och retur med avbokningsbar biljett.
    Jag åker 1-2 ggr per år till Gotland och biljetten brukar vara på runt 1800 kr.Jag tycker väl också att det är dyrt men vad gör man.Och bilen måste jag ha med.Hopplöst att vara hänvisad till buss.

• gutegirl

Ju senare man bokar desto dyrare blir det.
    Vi ska åka i Juli och det går på 3500 t o r för tre vuxna, fem barn och en stor bil.
    Det har blivit dyrare.

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Rothmos

Tycker också att det har blivit dyrare med nya bokningsystemet, hur gärna Destination Gotland än vill få det att det inte aaaaaalls har blivit det.

Tricket är att boka väldigt långt i förväg. Jag har bott på Gotland, mina föräldrar är numera sommargotlänningar och jag har många vänner kvar på ön. Men det blir inga spontanbesök längre och vi tar aldrig bilen. I så fall flyger vi hellre för dom pengarna.

Midsommarbiljetterna bokade jag i februari och då kostar de 1600:- ToR för mig och min man(student) utan bil.
    När jag bodde på ön så åkte man två personer ToR med bil för runt 1000-lappen.

• Duckan74

Smakar det så kostar det och Gotland är populärt på sommaren. Man får boka i god tid och de flesta tar ju bara med sig en bil.

• wein

Vi hittade priser för 1100 med bil över och för 2 vuxna och 2 barn...Tyckte vi klara oss bra i pris när man läser lite ovan...=)'

TS kanske är billigare att hyra bil om ni verkligen behöver 2 stycken?? Bara en tanke...=)

• littlemisstrouble

Jag blir så sjukt irriterad på att man måste planera in att åka så lååååååååååååångt i förväg så att inte biljetten kostar en närmare en miljon. Visserligen behöver jag inte boka boende på gotland men det är inte roligt att inte kunna åka över när man vill spontant för då kostar biljetten mer än det smakar. Grrrrrrrr. För dom som bokar tidigt kan man få resan utan bil rätt så billigt men vill jag åka nästa vecka är det bäst jag har nån tusenlapp att kasta iväg på biljetten. HATA!

Planering är a och o......
  • Peak
    wein skrev 2009-05-13 11:17:00 följande:
    Vi hittade priser för 1100 med bil över och för 2 vuxna och 2 barn...Tyckte vi klara oss bra i pris när man läser lite ovan...=)'TS kanske är billigare att hyra bil om ni verkligen behöver 2 stycken?? Bara en tanke...=)
    när åker ni då?
  • wein

Vi åker den 27 juli och hem den 12 augusti....=)

Men vi bokade förra veckan så vi var ute i ganska god tid...=)

• Peak
    wein skrev 2009-05-13 11:46:28 följande:
    Vi åker den 27 juli och hem den 12 augusti....=)Men vi bokade förra veckan så vi var ute i ganska god tid...=)
    oki, vi skulle kunna vara där v28 - riktigt sugen på att flyga, hittade för ca 2400 kr men då ska man ju ändå ta sig till Sthlm (20 mil)

Kan man bara flyga från sthlm till visby? Såg från jönköping tex men då åker man ju ändå till arlanda...
  • wein
    Peak skrev 2009-05-13 11:50:07 följande:
    oki, vi skulle kunna vara där v28 - riktigt sugen på att flyga, hittade för ca 2400 kr men då ska man ju ändå ta sig till Sthlm (20 mil) Kan man bara flyga från sthlm till visby? Såg från jönköping tex men då åker man ju ändå till arlanda...
    Tror det bara är stockholm som gäller....=(
    det blir ju en mellan landning från sthlm men om du tänker
    bensin kostnad till sthlm och flyg biljett ser du vilket du tjänar på....

Vi får ju oxå lägga till bensin kostnad till sthlm
    men med tanke på man fick ner priset för båten så pass
    är det värt det+ vi har stuga på gotland så boende kostnad är
    0 kr..=)
Svar på tråden J*vla Destination Gotland!