• elegi

Tråden för oss som har barn med bla. ADHD

ADHD tråden...nr. 9 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt barn med särskilda besvär.
    +på- Barn med särskilda besvär blir så lätt "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär - skilda.
    - Isär - skilda barn får så lätt särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -bara STÖRRE
    -STÖRRE BEHOV har väl även du......ibland.
    Av; Berit Schaub

*ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42350850.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42645053.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php

Andra nyttiga trådar
    *Vi fortsätter städa med sällskap*
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m42868572.html
    *Kramtråden*
    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m41375887.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-09 00:31
    Presentationstråden hade gått ut så ajg fixade en ny

www.familjeliv.se/Forum-11-309/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-09 00:34
    Hmmm saknades lite på länken
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-09 00:45
    Blev en ny länk och tipstråd oxå

www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html

• Svar på tråden Tråden för oss som har barn med bla. ADHD
  • Unicorn73

ja det är jobbigt. Jag har oxå en skåpråtta här hemma....blir tokig. Han gömmer ju kakor/kex/knäckebröd/godis inne på sitt rum. Jag får låsa in kakor & godis i ett skåp för annars tar han det & äter efter läggdags & tandborstning.
    Sonen brukar oxå komma en stund innan det är mat & säga att han är hungrig & då får han en frukt som max. Kanske hade det funkat på din dotter....att få en frukt innan maten är klar???

Linda 23 skrev 2009-04-14 18:43:35 följande:

Trots att jag fick sovmorgon har denna dag varit helt kaotisk. Jag pallar verkligen inte mer. Jag har ingen energi och jag blir bara arg. Nu måste jag hitta ett lås till dörren i köket alt lås till alla skåp och kylskåp för jag blir tokig på att Tindra rotar i skåpen för något att äta precis hela tiden. Jag förstår att hon är mer hungrig än normalaktiva barn. Men alltså jag blir tokig! Hon förstår inte när jag säger att vi ska äta om tex 10 minuter.
  • Linda 23

Men om hon får mellis vid halv 3 och maten står på bordet vid 5 så tycker inte jag att det behövs men samtidigt vill jag ju inte att hon går hungrig. Om hon bara frågar så hade det nog varit bättre men hon rotar och tar det hon får tag i sedan gömmer hon sig i rummet.

♥Tindra -03 Elias -06 Emma -07♥
  • Unicorn73

Förstår ditt dilemma & hur du tänker.
    Annars har jag inget bra tips faktiskt. Kanske någon annan här inne har något bra??
    Det är ju svårt när de liksom rotar & tar vad de kommer över & sen försvinner in på rummet.
    Hoppas du kommer på något bra sätt som funkar.

Linda 23 skrev 2009-04-14 18:56:46 följande:

Men om hon får mellis vid halv 3 och maten står på bordet vid 5 så tycker inte jag att det behövs men samtidigt vill jag ju inte att hon går hungrig. Om hon bara frågar så hade det nog varit bättre men hon rotar och tar det hon får tag i sedan gömmer hon sig i rummet.
  • pcalma
    Linda 23 skrev 2009-04-14 18:56:46 följande:
    Vi sätter bilder på barnens scheman med mat på. Vi äter alltid samma tider. Fika har vi på fredagar etc. Frukt är det med bild på, o när den är tagen så är bilden borta o frukten förbrukad.
    Jag sätter timstocken så att de vet när vi ska äta. Har du inte det kanske du kan ställa äggklockan o säga att ni ska äta när den ringer? Kanske skulle det underlätta?
    Det är ju inte bra för tänderna heller med småätande.
    jag tror att det är en slags "självmedicinering" detta med maten. Ett ständigt sug på något!

Jag har lås på alla skåp. Lås till kylen o frysen är på G från HAB. Vi har extra lås på ytterdörrar o altandörrar också, annars rymmer de två små barnen.
    Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

Hur gammal är dottern? kanske gillar hon att få duka bordet under tiden hon väntar? Oftast är det väntan som är jobbig för dom. Hjälpa till o hacka gurka etc?

Mamma till Orkidé-barn
  • pcalma

Kims mamma: Läste om din sons dag i skolan idag..usch! Bra att han får en lugn dag imorgon på Kålmodern då!
    Kramar till er..

Mamma till Orkidé-barn
  • Mirakel händer
    pcalma skrev 2009-04-14 19:17:06 följande:
    Kims mamma: Läste om din sons dag i skolan idag..usch! Bra att han får en lugn dag imorgon på Kålmodern då! Kramar till er..
    Det gäller att stå på sig... har ringt och pratat med rekorn igen angående morgondagen. Så då bestämdes det att killen som bråkar får vara hemma.

Kim vilar nu han är helt slut. Ska försöka hålla honom vaken en stund till. Men det är inte lätt. Han lär nog somna vid 20-tiden. Han blir alltid helt slut efter såna här dagar.
    kimmensmamma.blogspot.com ♥Kim 950313♥
  • Linda 23

Ja vi behöver också ha ett extralås på dörren för hon öppnar och lilltjejen kan då komma ut och ramla ner för trappen. Balkongen har vi redan lås på. Kedjor på alla fönster osv.

Tindra är 5 år. Vi har provat dukning och vara med och göra mat osv. Men det funkar inte. Hon blir bara arg när det inte går som hon vill.
    Jag ska testa med en äggklocka.

Nu står hon och springer runt runt med makens datorstol. 10 min till sedan blir det sängen.

• Linda 23

Det där med tänder och småätande har redan gjort sig synlig. Tindra har jättekorta tänder för de har slitits ner. Dock är det bara mjölktänder men ändå. Och då försöker jag att inte ge "godsaker" Men det verkar inte spela någon roll.
    Längtar tills den 28e nu då vi ska till bup igen.

• yrrol2

Linda 23 skrev 2009-04-14 19:23:28 följande:

Det där med tänder och småätande har redan gjort sig synlig. Tindra har jättekorta tänder för de har slitits ner. Dock är det bara mjölktänder men ändå. Och då försöker jag att inte ge "godsaker" Men det verkar inte spela någon roll.Längtar tills den 28e nu då vi ska till bup igen.
    hej det är inte så att hon gnisslar tänder? för det sliter ner enormt mycket, min pojk gnisslar mkt så han gnisslade in till pulpan på 2 tänder som tur var det mjölktänder,jag hoppas han slutar gnissla tänder snart för man är ju rädd att dom nya ska slitas ner oxå fast enligt tandläkaren så brukar barn sluta när dom fått dom flesta nya tänder
Svar på tråden Tråden för oss som har barn med bla. ADHD