Inlägg från: bigmomma |Visa alla inlägg
  • bigmomma

Varför unisex kläder?

Det handlar nog inte om "könsroller" utan om att ha ett genusperspektiv.

• bigmomma

Jag tror (hoppas) inte att man klär sina barn i några speciella kläder för jämställdhetens skull. I stället hoppas jag att man får sina barn att känna att det inte spelar någon roll vilka kläder man vill ha, eller tycker om, utan att det är okej för vem som helst att bära vilka kläder som helst men ändå vara "den man är". Oj, det där blev snurrigt

• bigmomma

Alltså, jag tycker det är viktigt att en tjej/kille kan känna sig trygg i sin identitet utan att behöva bära några speciella kläder för att bekräfta sin identitet. Fan, detta var svårt att förklara

• bigmomma
    AtroCious skrev 2009-04-11 10:29:44 följande:
    Jag struntar fullständigt i om färgen är en "killfärg" eller "tjejfärg". Jag klär min son i rosa, om det är ett fint plagg. Skulle klä en dotter i blått, om det var ett fint plagg.
    Ja, det är ju det som är bra med unisex kläder. Man kan hitta olika kläder i olika färger utan fåniga tryck.
  • bigmomma
    AtroCious skrev 2009-04-11 10:42:02 följande:
    Jag skulle aldrig klä en dotter i en knallrosa tröja med en barbiedocka på. Det tycker jag är ytterst smaklöst. Generellt tycker jag att pojkkläderna är så mycket mer fina än tjejkläderna. Jag tycker inte alls att det är fint med volanger eller rosetter över hela klädesplagget.Då är det mycket finare med en blå tröja med t.ex. en lastbil på, oavsett om barnet är en flicka eller en pojke.
    Nu har pojkläder, tack och lov, blivit finare. För bara några år sedan kunde man ju knappt hitta ett plagg som det var färg på (annat än blå, svart, grå) som det inte var antingen volanger, fjärilar, blommor eller glitter på *ryser*. Jag älskar polarn och pyrets kläder, dom är fina och färgglada.
  • bigmomma
    AtroCious skrev 2009-04-11 10:57:28 följande:
    Vi har haft lite tur, för vi fick jättemycket kläder av min sons farmor. Det var kläder som sonens pappa hade haft när han var liten. Det var jättemånga stickade plagg i fina färger, som farmorns mamma stickat en gång i tiden.
    Det är bra! Min mamma är en riktig stick-tant så hon har stickat mycket. Då har man ju kunnat styrt färgvalet och fått fina tröjor, mössor, tjockstrumpor och vantar i alla möjliga fina färger.
  • bigmomma

Jag tror att det är många som blandar ihop könsroller med jämställdhet. Många som tror att man måste tvinga sina barn att ha vissa färger för att banka i dom jämställdhet. Jag förstår inte den tankegången helt enkelt. Det som är viktigt är att alla barn få känna att de får klä sig och leka med vad de vill utan att vara mer eller mindre kille eller tjej.

• bigmomma
    Mirva skrev 2009-04-12 21:20:59 följande:
    Ja, jag är född i början på 60-talet, och på ett foto när jag var sex år så har jag en blårandig jacka och blå byxor, och min mamma var definitivt ingen som gick mot strömmen. Klasskompisarna har alla möjliga färger på sig på fotona, så detta att klä flickor i rosa och pojkar i blått måste vara en relativt ny företeelse.
    Ja men det har jag börjat tänka på också. Vi har en hel del kläder kvar från det att mina storebröder var små (slutet på 60) då var det alla möjliga färger på kläderna ju. Det enda var väl att pojkar i regel inte hade rosa annars tycker jag att det var alla möjliga färger på alla möjliga barn. Men det jag tycker är värst nu är ju inte "färgindelningen", nu finns det ju de mesta kläder i de flesta färger, men det är de jäkla fåniga trycken, blommor och fjärilar för tjejer samt dödskallar och flames för pojkar, så TRÅKIGT!
Svar på tråden Varför unisex kläder?