• Pacgirl

Varför unisex kläder?

Ni som klär era barn i unisex kläder för jämställdhetens skulle (eller vad det nu är?) Inte sitter väl könsrollerna i kläderna utan i uppfostran?
    Uppfostrar ni pojkar och flickor olika där ute, eller försöker ni vara lika eller kanske ni bara inte tänker på det?

• Svar på tråden Varför unisex kläder?
  • bigmomma

Det handlar nog inte om "könsroller" utan om att ha ett genusperspektiv.

• Pacgirl
    bigmomma skrev 2009-04-11 10:21:43 följande:
    Det handlar nog inte om "könsroller" utan om att ha ett genusperspektiv.
    Men sitter det verkligen i kläderna då?
  • bigmomma

Jag tror (hoppas) inte att man klär sina barn i några speciella kläder för jämställdhetens skull. I stället hoppas jag att man får sina barn att känna att det inte spelar någon roll vilka kläder man vill ha, eller tycker om, utan att det är okej för vem som helst att bära vilka kläder som helst men ändå vara "den man är". Oj, det där blev snurrigt

• bigmomma

Alltså, jag tycker det är viktigt att en tjej/kille kan känna sig trygg i sin identitet utan att behöva bära några speciella kläder för att bekräfta sin identitet. Fan, detta var svårt att förklara

• Schnooglewookiemush

Jag struntar fullständigt i om färgen är en "killfärg" eller "tjejfärg".
    Jag klär min son i rosa, om det är ett fint plagg. Skulle klä en dotter i blått, om det var ett fint plagg.

• bigmomma
    AtroCious skrev 2009-04-11 10:29:44 följande:
    Jag struntar fullständigt i om färgen är en "killfärg" eller "tjejfärg". Jag klär min son i rosa, om det är ett fint plagg. Skulle klä en dotter i blått, om det var ett fint plagg.
    Ja, det är ju det som är bra med unisex kläder. Man kan hitta olika kläder i olika färger utan fåniga tryck.
  • Muneca

Personligen är jag sååååå trött att jag kräks på rosa för flickor och blått för pojkar och hela den där stereotyp sången.. tycker det finns så många andra fina färger som man kan ha, varför välja en massa blått bara för att det är en kille?
    Tycker det är ok med måtta men vissa överdriver ju med sina skikiga rosa vagnar, filtar och allt vad de nu kan hitta på.. just det här att det här att det bara ska vara en färg för att barnet har ett visst kön., zzzznark!

• Schnooglewookiemush
    bigmomma skrev 2009-04-11 10:36:30 följande:
    Ja, det är ju det som är bra med unisex kläder. Man kan hitta olika kläder i olika färger utan fåniga tryck.
    Jag skulle aldrig klä en dotter i en knallrosa tröja med en barbiedocka på. Det tycker jag är ytterst smaklöst.
    Generellt tycker jag att pojkkläderna är så mycket mer fina än tjejkläderna. Jag tycker inte alls att det är fint med volanger eller rosetter över hela klädesplagget.
    Då är det mycket finare med en blå tröja med t.ex. en lastbil på, oavsett om barnet är en flicka eller en pojke.
Svar på tråden Varför unisex kläder?