Inlägg från: Schnooglewookiemush |Visa alla inlägg
  • Schnooglewookiemush

Varför unisex kläder?

Jag struntar fullständigt i om färgen är en "killfärg" eller "tjejfärg".
    Jag klär min son i rosa, om det är ett fint plagg. Skulle klä en dotter i blått, om det var ett fint plagg.

• Schnooglewookiemush
    bigmomma skrev 2009-04-11 10:36:30 följande:
    Ja, det är ju det som är bra med unisex kläder. Man kan hitta olika kläder i olika färger utan fåniga tryck.
    Jag skulle aldrig klä en dotter i en knallrosa tröja med en barbiedocka på. Det tycker jag är ytterst smaklöst.
    Generellt tycker jag att pojkkläderna är så mycket mer fina än tjejkläderna. Jag tycker inte alls att det är fint med volanger eller rosetter över hela klädesplagget.
    Då är det mycket finare med en blå tröja med t.ex. en lastbil på, oavsett om barnet är en flicka eller en pojke.
  • Schnooglewookiemush
    bigmomma skrev 2009-04-11 10:48:42 följande:
    Nu har pojkläder, tack och lov, blivit finare. För bara några år sedan kunde man ju knappt hitta ett plagg som det var färg på (annat än blå, svart, grå) som det inte var antingen volanger, fjärilar, blommor eller glitter på *ryser*. Jag älskar polarn och pyrets kläder, dom är fina och färgglada.
    Vi har haft lite tur, för vi fick jättemycket kläder av min sons farmor. Det var kläder som sonens pappa hade haft när han var liten. Det var jättemånga stickade plagg i fina färger, som farmorns mamma stickat en gång i tiden.
  • Schnooglewookiemush
    bigmomma skrev 2009-04-11 11:02:51 följande:
    Det är bra! Min mamma är en riktig stick-tant så hon har stickat mycket. Då har man ju kunnat styrt färgvalet och fått fina tröjor, mössor, tjockstrumpor och vantar i alla möjliga fina färger.
    Och det är ju så fint med stickat.
    Det är inte ofta man hittar ett riktigt fint stickat plagg till ett bra pris.
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:06:18 följande:
    Självklart sitter könsrollerna i kläderna. Också.
    Jag är faktiskt för könsroller - Men allt ska vara jämnställt.
    Jag kommer att låta min son leka maskerad och klä sig i klänning om han vill det, men jag tänker inte låta honom gå till dagis i klänning.
  • Schnooglewookiemush
    Aiwendil skrev 2009-04-11 11:09:14 följande:
    Jag älskar villervallas kläder för dom är färgglada. Brukar ofta ha rött på min son, men även blått. turkost och gult. Får jag en flicka nångång kommer jag klä henne i rosa för att JAG älskar rosa. Det är min favoritfärg. Dock kommer hon att få ha blåa kläder också!
    Jag tycker det är stor skillnad på att klä barnet i en färg som man själv älskar (i ditt fall rosa), och att klä barnet i vissa färger på grund av deras kön.
  • Schnooglewookiemush
    Aiwendil skrev 2009-04-11 11:10:09 följande:
    Håller med om detta...
    Vi är ju två olika kön, vi är män och kvinnor. Varför ska vi vara precis likadana?
    Jag tror på att vi kan vara två olika kön utan att det ska vara negativt för någon.
  • Schnooglewookiemush
    Aiwendil skrev 2009-04-11 11:12:17 följande:
    Ja, men visst är det så! Nu har jag inte hittat några fina rosa plagg som sonen kunnat ha, annars hade han nog fått nåt sånt... Såg en skjorta som var lite rosa en gång men det fanns inte i hans storlek... tyvärr!
    Jag brukar leta lite smått efter rosa kläder som fortfarande är rätt neutrala. Tycker egentligen inte om rosa, men ibland hittar man fina kläder. Skulle aldrig klä sonen i rosa byxor och helrosa tröja.
    Härom dagen hittade jag strumpbyxor som var bruna, och hade prickar i olika färger... Rätt många rosa prickar. Han blev kanonfin!
    Tycker det är lite kul att klä sonen i rosa, för hans mormor blir skvatt galen varje gång hon ser honom i rosa.
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:13:39 följande:
    Om vi vänder på resonemanget: Varför ska det bara vara två sorter? Varför kan vi inte få vara (i Sverige) nio miljoner individer istället?
    Jag anser att man kan vara olika individer och personer, men ändå tillhöra en könsgrupp.
    Jag ser ingen anledning till att alla män ska börja gå runt i klänningar bara för att.
  • Schnooglewookiemush
    Mirva skrev 2009-04-11 11:16:52 följande:
    Men då kan ju vuxna kvinnor enbart klä sig i rosa oc h vuxna män enbart i blått
    Nej, varför det?
  • Schnooglewookiemush
    Mirva skrev 2009-04-11 11:32:38 följande:
    Ja, eftersom barn tvingas vara klädda i antingen rosa eller blått beroende på om de är tjej eller kille
    Vem har sagt det?
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:33:49 följande:
    Vad är det för mening att ha begränsningar?
    Varför inte?
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:37:33 följande:
    Jag kan inte hindra dig att tro, men jag måste få påpeka att det där inte är sant. Jag känner hur många människor som helst som upplever sig begränsade av att samhället är uppdelat efter två rätt smala könskategorier. Vissa av dem mår till och med riktigt dåligt över att samhället inte godtar att de uttrycker sin könstillhörighet eller könsfrihet som de själva önskar.
    Det jag menar är att jag som kvinna får självklart klä mig i manliga kläder. En man ska självklart få klä sig i kvinnokläder om han vill det. Men jag ser ingen anledning till att man helt ska slopa könsrollerna, och att alla män ska gå runt i klänningar bara för att visa nån slags ståndpunkt.
  • Schnooglewookiemush
    trettioplus skrev 2009-04-11 11:50:28 följande:
    Man bör inte ha den härt typen av begränsningar för att det gör ens livs möjligheter färre och ens personlighet får inte lika stort utrymme att utvecklas. Till det slår könsrollerna hårt på många av de människor som inte upplever sig trivas i den roll de fövräntas ha, bara beroende på att deras könsorgan ser ut på ett visst sätt. Jag vill absolut inte ha de här begränsningarna lagda på mig. Varför vill du? Om det vore fullständigt fritt fram för alla män att gå i klänning (vilket det ABSOLUT inte är), så skulle det inte vara någon ståndpunkt, utan bara ytterligare ett klädesplagg att ta på sig. Kjol och klänning är dessutom väldigt praktiska plagg för folk med pung. Löst och luftigt :)
    Jag tycker bara helt enkelt att det kan vara bra att ha könsroller, så länge båda könen behandlas lika. Det är så jag tycker och känner.
  • Schnooglewookiemush
    Mirva skrev 2009-04-11 12:00:11 följande:
    Visst, de som vill bevara könsroller kan få göra det och könsroller kommer vi aldrig att slippa. Men varför ska föräldrar tvinga på oskyldiga barn en massa könsroller, genom att klä döttrar i rosa och söner i blått?
    Det har jag väl aldrig sagt nåt om?
    Jag säger ju själv att min son får ha rosa på sig.
Svar på tråden Varför unisex kläder?