Inlägg från: Sashimi |Visa alla inlägg
  • Sashimi

3:a på 70 kvm + barn?

Jag har funderat över den här saken. Vi bor i en 3:a på 70 kvm och planerar att skaffa barn (försöker bli med barn). Jag studerar så vi har inte råd att skaffa större bostad så därför undrar jag om det går att bo i en 70 kvadratare med ett barn? Hur länge funkar det, tills barnet är 3 år eller äldre? Hur går det med sexlivet, är det svårare att ha sex utan att barnet hör (vi har vanligt sexliv)? Blir barnet lättare understimulerat att bo i en liten lägenhet?

Jag förstår att en 3:a på 70 kvm inte är så litet och det kanske finns folk som bor i mindre lägenheter med barn, men alla våra vänner har köpt hus på 150-200 kvm inför att deras första barn kom - inte konstigt att jag undrar!

Min fråga är hur det funkar, och om det funkar, och hur länge det funkar att ha ett litet barn i en liten lägenhet?

• Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?
  • Sashimi

Angående frågan om sex var för att jag läste nyss en annan tråd där trådstartaren ansåg sig ha fått men efter att ha sovit i samma rum när föräldrarna hade sex, hon var då knappt ett år gammal. Det var en tanke som dök upp att det kanske är lättare att ha sex om man bor större och risken minskar att barnet vaknar/hör föräldrarnas aktivitet. Naturligtvis kan man vara tyst och diskret.. Men som sagt.. Det var ytterligare en tanke som dök upp angående att bo i en lite mindre lägenhet med barn. Jag kanske tänker för mycket!

Känns skönt att få höra era erfarenheter i vilket fall som helst!

• Sashimi

Ni fattar inte så skönt det är att få läsa era inlägg! Jag inser mer och mer hur påverkad jag har blivit av våra vänner som springer och köper en villa så fort de väntar första barnet. Iofs så kanske de tänker fylla huset med barn men som sushi81 (fint alias förresten!) skrev så funkar det ju faktiskt med flera barn i en lägenhet också.

• Sashimi

Ah, det är så charmigt med små villor!!

MaijaO skrev 2009-04-12 18:36:47 följande:
    Vi bor för visso i villa men ändå bara en 3:a på 80 kvm med en 5 åring, en 3 åring och två medelstora hundar. Så... ja, det går.
  • Sashimi

Vår lägenhet är barnvagnsvänlig, vi bor på bottenvåningen och dessutom finns det ett barnvagnsrum på samma plan så det är perfekt med tanke på det. Vi har dessutom tvättmaskin och diskmaskin i vår hyreslägenhet. *rena drömmen, det hade vi inte förut*

Det är öppen planlösning mellan hall, kök och vardagsrum och det stjäl kvadratmeter från sovrummet och lilla rummet. Idag har vi dator + vita garderober och en gästsäng i lilla rummet och det är trångt. Vi får väl tänka om hur vi ska rensa, möblera och göra plats för ett litet barn (om vi får ett dvs), men i början så sover ju bebisen ändå inte i ett eget rum så vi har tid på oss.

• Sashimi

Tack för bra tips!
    Det är ju billigare att köpa en bärbar dator som tar mindre plats, än att köpa en villa!

saris2008 skrev 2009-04-12 19:14:21 följande:
    (..)Tex så får man tänka till lite och skaffa bra förvaring, det första vi gjorde var att ta bort den stationära datorn som vi hade i det 3:e rummet och skaffade en bärbar, rensade ut allt som faktiskt inte behövs i en lägenhet utan kan ligga i ett förråd eller kanske till och med på tippen eller säljas eller skänkas bort.
  • Sashimi

Tack alla för era fina svar! Nu kan jag lugnt sätta igång med bebisverkstan utan någon hysteri att vi måste hitta en villa först!

Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?