• Sashimi

3:a på 70 kvm + barn?

Jag har funderat över den här saken. Vi bor i en 3:a på 70 kvm och planerar att skaffa barn (försöker bli med barn). Jag studerar så vi har inte råd att skaffa större bostad så därför undrar jag om det går att bo i en 70 kvadratare med ett barn? Hur länge funkar det, tills barnet är 3 år eller äldre? Hur går det med sexlivet, är det svårare att ha sex utan att barnet hör (vi har vanligt sexliv)? Blir barnet lättare understimulerat att bo i en liten lägenhet?

Jag förstår att en 3:a på 70 kvm inte är så litet och det kanske finns folk som bor i mindre lägenheter med barn, men alla våra vänner har köpt hus på 150-200 kvm inför att deras första barn kom - inte konstigt att jag undrar!

Min fråga är hur det funkar, och om det funkar, och hur länge det funkar att ha ett litet barn i en liten lägenhet?

• Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?
  • Finesse

Ehh ja.. som du redan verkar förstått så finns det folk som bor i mkt mindre lgh

Vi har en 3:a på 85 kvm och det funkar jättebra.. men vi har stora rum.. hennes rum är på säkert 15-20 kvm.. just nu är hon bara 15 månader men hon har inte blivit understimulerad av att bo i lgh.. hon har ju inte bott i villa så hon vet ju inte skillnaden

• lillängeln

Tror inte att det är några som helst problem! Barn anpassar sig väldigt lätt, och det beror mycket på vad man gör det till. I en 3:a på 70 kvm skulle man kunna bo med två barn ett tag. Barnen kan faktiskt dela rum.
    Vi bor också i en 3:a på strax över 70 kvm, och vi blir nog kvar här ett tag. Jag har fast jobb, men min man studerar och då är det svårt att få ett huslån. Att hyra en större (och dyrare) lägenhet tycker vi inte är någon bra idé, då känns det bättre att spara de pengarna till en handpenning för framtiden.

2 days left, but who's counting...?
  • Ezder

Vi bor i en trea på 58 kvadrat med en 9-månaders. Han sover hos oss, har tillgång till hela lägenheten för lek och vi har börjat inreda hans framtida egna vrå i klädkammaren. Rummen är ganska små och kök och vardagsrum integrerade, så det rummet som är gästrum (loftsäng), arbetsrum (jag pluggar hemifrån), syrum, kattrum, förvaring för extra kyl och frys mm kan han helt enkelt inte få.

Visst saknar man stora ytor ibland, men det går ju att gå ut på gräsmattan, eller i skogen. Tanken är att detta ska funka i ca 5-6 år till, lite beroende på hur det går med studier, doktorerande, jobb, syskon, ja... Hur som helst, jag tror nog det ska gå bra.

• Peztis

Men visst går det bra!
    Vad jag vet så bodde mina föräldrar i en liten etta med min storebror innan jag kom.
    Har man inte råd att ha större - eller vill, för den delen - så ska man vara nöjd med det man har! Ni har ju i alla fall ett rum som skulle kunna vara barnrum (om det inte används för annat, vill säga).

Det går att ha sex med barnet i samma rum också...

• Sashimi

Angående frågan om sex var för att jag läste nyss en annan tråd där trådstartaren ansåg sig ha fått men efter att ha sovit i samma rum när föräldrarna hade sex, hon var då knappt ett år gammal. Det var en tanke som dök upp att det kanske är lättare att ha sex om man bor större och risken minskar att barnet vaknar/hör föräldrarnas aktivitet. Naturligtvis kan man vara tyst och diskret.. Men som sagt.. Det var ytterligare en tanke som dök upp angående att bo i en lite mindre lägenhet med barn. Jag kanske tänker för mycket!

Känns skönt att få höra era erfarenheter i vilket fall som helst!

• Linn och Robin

Första året med sonen så bodde vi i en tvåa på 60 kvm, andra året i en trea på 80 kvm och nu väntar vi andra barnet och bor i en trea på 85 kvm.
    Har precis flyttat in så har inga planer på att flytta till större, vi trivs och det känns alldeles lagomt!

Gabriel 061217 och lillasyster 090508
  • sushi81

Förlåt men det verkar fanemig ha gått inflation i att bo stort ! Inget illa mot dig, men som du skrev, att dina vänner flyttat till villa när de väntar smått är väl lite hysteriskt ?

Själv bor jag med sambo,fem ungar och hundskrälle i en 3:a på 83kvm och ingen har dött hittills ;)

Det funkar alldeles utmärkt att bo i lgh med barn, allt hänger ju på hur samarbetsvillig man är, och om man pallar att stå emot trycket från eventuella vänner och släktingar som har fallit för hajpen med villa ;) :p

Vi har maaaassor med bekanta som tycker att vi MÅSTE flytta för det är trångt här. Mitt svar blir allt som oftast 'trångt för vem? Dig eller? Vi trivs ju'

Jag tror och tycker att det går alldeles ypperligt bra att bo i lägenhet med barn ! =)

• annbom

Bäst skrivet hittills!

sushi81 skrev 2009-04-12 18:27:39 följande:
    Förlåt men det verkar fanemig ha gått inflation i att bo stort ! Inget illa mot dig, men som du skrev, att dina vänner flyttat till villa när de väntar smått är väl lite hysteriskt ? Själv bor jag med sambo,fem ungar och hundskrälle i en 3:a på 83kvm och ingen har dött hittills ;)Det funkar alldeles utmärkt att bo i lgh med barn, allt hänger ju på hur samarbetsvillig man är, och om man pallar att stå emot trycket från eventuella vänner och släktingar som har fallit för hajpen med villa ;) :pVi har maaaassor med bekanta som tycker att vi MÅSTE flytta för det är trångt här. Mitt svar blir allt som oftast 'trångt för vem? Dig eller? Vi trivs ju'Jag tror och tycker att det går alldeles ypperligt bra att bo i lägenhet med barn ! =)
  • KMJ

Har bott i en etta med barn, tills barnet var 3 år funkade faktist bra.

En 3:a på 70kmv kan man ju bo i tills barnet flyttar hem i från. Vad är problemet. Barnet får eget rum ni har eget sovrum.

Man ska ju inte rätta sig efter andra, bara efter vad som funkar för en själv.

Svar på tråden 3:a på 70 kvm + barn?