• Anonym (blir knäpp snart)

kommer på mig själv maed att hålla andan flera ggr om dan !

hej som rubriken lyder.. det är skit jobbigt eller så tänker jag på andingen och då blir det jobbigt att andas.. jag orkar inte mer.... det här tar knäcken på mig.. vad har ni gjort emot det här??

• Svar på tråden kommer på mig själv maed att hålla andan flera ggr om dan !
  • Anonym

Man slutar aldrig andas, håller man andan börjar man alltid andas förr eller senare ändå reflexmässigt!

men man kan väl svimma??

• Anonym

Anonym (blir knäpp snart) skrev 2009-04-12 21:50:22 följande:

men man kan väl svimma??
    svimmar du så lär du andas medans du är avsvimmad, så :P
  • Anonym (kramar dig)

Det där är ju ett klassiskt paniksyndrom, att överfokusera på andningen. Det är nog ett symtom (bland övriga kanske?) på att du inte mår bra. Försök få proffesionell hjälp med din depression. Lycka till gumman, styrkekram!!!!!!!!!!

• smis

det är nog ganska vanligt att man gör så som du när man inte mår bra. delvis lite för att man kan kontrollera andningen till viss del. Tycker det låter väldigt konstigt om du skulle hålla andan så att du svimma kroppen skulle reagera innan dess som när man håller andan under vatten det går bra ett tag men sen säger kroppen till att den vill ha luft..
    När du kommer på dig själv att hålla andan så lägg en hand på magen och djupandas det hjälper dig att slappna av i musklerna runt bröstkorgen och ta tillbaka kontrollen på andningen..

• Anonym

men man kan väl svimma??
    OM man svimmar slutar man inte andas.
  • Mandarina

Anledningen till att du upptäckt att du håller andan beror på spänningar i kroppen och pga att det autonoma nervsystemet (en del av hjärnan) är i obalans. När det autonoma nervsystemet hamnar i obalans så får man ångest , deppression mm. Det autonoma nervsystemet är det systemet i hjärnan som sköter alla dina inre organ och som ger svar på dina reaktioner och som ej går att styra med viljan.
    Man kan komma åt det antingen genom mediciner (SSRI-preparat) eller genom att gå i terapi. Medicinerna kommer aldrig att bota ångestsen o deppression utan kommer att hålla symtpomen i schak, terapi däremot hjälper dig att komma åt det som orsakar det som gör att nervsystemet sätts i obalans.

Det finns dock en genväg att komma åt det autonoma nervsystemet och det är genom din andning. Genom att ex göra asvlappningsövningar, yoga eller meditation eller genom att djupandas( ta ca 10 djupa långsamma andetag i följd) så kan du genom andningen lura kroppen o lugna systemet som alltså påverkar ditt psyke.

Om jag vore dig och vill komma åt problemet relativt snabbt o se resutlat så skulle jag avsätta tid VARJE DAG ca 20 minuter alt 2 x 10 min till att göra avslappnig och djupandas - jag lovar, det ger resultat snabbt. Likaså så fort du upplever att du inte kan andas eller att pulsen stiger så sätt igång o djupandas låååångsamt.....det ger resultat. Själv håller jag på med mindfulness och det är en typ av meditation/avslappnig och funkar oerhört bra

Sen skulle jag nog söka prof. hjälp.

Lycka till

• Mandarina
    Anonym skrev 2009-04-12 21:57:50 följande:
    OM man svimmar slutar man inte andas.
    Nopp! Ditt autonoma nervsystemet sköter detta helt automatiskt - det e därför man inte kan sluta få panikångest fast att man tänker rationellt. Kroppen tar över kommandot!

gulletroll: vadå kan man sluta andas??

• Mandarina

Anonym (blir knäpp snart) skrev 2009-04-12 22:24:45 följande:

gulletroll: vadå kan man sluta andas??
    Nej, kroppen tar över det automatiskt så du kan INTE sluta andas. Försök att lugna dig själv och djupandas långsamt.
Svar på tråden kommer på mig själv maed att hålla andan flera ggr om dan !