• Anonym

Omskärelse

Jag har funderat på att ta bort min förhud...

Men jag vet inget om hur man ska gå till väga, var man ska vända sig, hur det egentligen går till, vad det kostar...
    Fördelar/nackdelar...

Ja jag undrar om allt helt enkelt.

Väldigt tacksam för svar...

• Svar på tråden Omskärelse
  • Anonym

Hejsan, vet inte riktigt vart du kan vända dig. På urologen eller på hud mott på lasarettet kanske.
    Hade en kille som var omskuren som hade gjort det i vuxen ålder( kan tyvärr inte ringa honom nu för vi är inte riktigt sams)han sa att huden på ollonet blev lite hårdare iochmed att det inte fanns någon förhud att skydda det längre, och att det påverkade känseln lite. Men det var mycket renligare tyckte han.

• systernegativ

oj, varför?

jag förstår inte varför man ska ta bort ett stycke välfungerande kropp som fyller en underbar och nödvändig funktion?

men, eftersom du frågar så ska jag ge dig två länkar, en som propagerar FÖR manlig omskärelse och en som propagerar MOT.

för: www.medicirc.com/

mot: www.nocirc.org/

annars rekommenderar jag en allmän sökning på google. söker man på "manlig omskärelse" får man inte mindre än 625 träffar...

• Anonym

***trådstartaren***

Tack för era svar...

systernegativ: Nödvändig funktion? Vilken?

• proppen

Undrar också varför man vill ta bort...förstår INTE vitsen!?

• Ejnie

Förhuden finns för att skydda ollonet, det är förstås inget man inte klarar sig utan men många vittnar om minskad känsel i ollonet eftersom det utsätts mer för nötning utan förhud. Renlighet kan jag bara se som rimligt skäl om man lever i ett land där man inte har tillgång till rent vatten och liknande eftersom de flesta män väl bör klara av att "rensa" och hålla sig rena under normala omständigheterna.

• Anonym

Jag väljer att vara anonym denna gången då detta berör någon annan än mig.
    Jag har varit med om en omskärelse, var med under själva ingreppet oxå på en vuxen man.
    Har även en annan man i bekantskpaskretsen som har gjort en.

Visst förhuden har en bra funktion men de flesta som tar dän den gör det för att den är för trång.
    Det ingreppet jag var med om är nu ett par år sedan och då skar de bort hela fliken.
    Lite okänsligare blev ollonet det är sant men sexet vatt bättre troligtvis pga att det inte blödde efter varje gång.

Den andra jag vet om där tog de laser och skar ett snitt i fliken så att den delades och därmed blev vidare.
    Sex efter det var oxå ok.

Men efter bägge ingreppen gjorde det mycket ont ett par dagar, även om själva ingreppet är litet så är det ju på ett sånt känsligt ställe, så mysbyxor är att föredra en vecka eller två.

Den första fick tabletter som skulle se till att snoppen inte reste sig vilket skulle kunna medföra att stygnen sprack upp, den andre fick inte dessa piller.

• Anonym

min man vill att vi ska omskära vår lilla pojke när han blir större, men jag vill inte alls detta. tycker det verkar enormt onödigt om man nu inte lider av att förhuden är för trång, vill säga! gud skapade oss på ett visst sätt, så varför ändra på det om det inte gäller medecinska skäl??

• Anonym

Måste nog vara anonym för att detta kan vissa tycka vara fel. Min man kommer från ett land där omskärelse av pojkar är nödvändigt eller ett måste. Omskärelsen görs i tidig ålder efter som läkningen är bättre då än vid vuxen ålder. Vi har tagit vår son till en privat läkare som gjorde omskärelsen och detta gjordes pga medicinska skäl. Men jag hade väldigt stora krav på att pojken min inte skulle ha det minsta ont eller obehag av hela operationen. Så blev det också och det gick mycket fint.
    Kostnaden för ett sådant ingrepp är olika beroende på vart man vänder sig. Det är bara att höra sig för.
    Visst finns det för och nackdelar men man måste tänka på varför man vill göra det och om det finns medicinska grunder för ett sådant ingrepp.

• Anonym

Det är SÅ otroligt mycket snyggare med en omskuren snopp!!

• Anonym

Jag blev delvis omskuren i 6-7 årsåldern pga medicinska skäl, förhuden var för trång. Jag tycker varken det gör från eller till, så att operera bort den verkar bara onödigt.

Finns inte dessa medicinska skäl tycker jag man skall låta bli. Alla ingrepp riskerar att gå fel och det är urbota dumt att utsätta sig för detta utan medicinsk anledning.

Svar på tråden Omskärelse