• Anonym

Omskärelse

Jag har funderat på att ta bort min förhud...

Men jag vet inget om hur man ska gå till väga, var man ska vända sig, hur det egentligen går till, vad det kostar...
    Fördelar/nackdelar...

Ja jag undrar om allt helt enkelt.

Väldigt tacksam för svar...

• Svar på tråden Omskärelse
  • Anonym

systernegativ...

Det kanske just är så att det inte är välfungerande!!!

• systernegativ

trådstartaren andades inte om att det skulle vara något fel på hans förhud, men det var väl kanske lite snabba slutsatser av mig. har man problem av något slag är det väl klart att man ska vända sig till kirurgin för att råda bot på det, förhudsförträngning verkar inte alls vara trevligt att ha.

men jag tycker att det pågår en tråkig tendens i samhället med estetisk intimkirurgi. det var det jag menade med att jag inte förstår varför man ska ta bort en välfungerande bit kropp. förhuden har en funktion att fylla, och jag tycker att den ska få fylla den funktionen.

det är en helt annan femma om förhuden ställer till problem för en.

• Anonym

Förstår inte kommentaren om att en omskuren snopp är snyggare? Är man alltid snyggare om man fixar till vad naturen åstadkommit? Ska vi fixa brösten och annat också då? Snoppen har man ju för att kunna använda inte för att titta på hur snygg den är.

• Aaliyah

Min sons pappa ville att vi skulle omskära våran son, eftersom de gör det i hans kultur. Men det gick jag absolut inte med på, det var inte ens nåt att diskutera. Jag bryr mig inte om vuxna män gör det, det är helt upp till dem (även om jag inte förstår varför man gör det om det inte är av medicinska skäl), men omskärelse av barn tycker jag är fel.

• Anonym

Aaliyah:

Och dessutom olagligt i Sverige väl?

• Anonym

Det är inte olagligt med omskärelse i Sverige (än i alla fall). Detta är tur för mig eftersom jag är judinna och om jag får en son ska han omskäras. Om omskärelse förbjuds betyder det ju att judar (och muslimer) inte kan utöva sin religion i Sverige.

• Aaliyah

Det spelar inte så stor roll om det är/blir förbjudet eller inte. Det kommer alltid finnas läkare som gör det ändå... olagligt eller inte Min sons kusiner är alla födda i Sverige, och de är omskurna här allihopa, det var inga som helst problem.

• Åsa

Nej, (manlig) omskärelse är inte olaglig så länge den är fackmannamässigt utförd. Oftast medför det "bara" smärta men det förekommer komplikationer. I vissa länder som USA är det väldigt vanligt av s k hygieniska skäl men jag tycker som ovan att det är väldigt onödigt i länder där det finns tvättmöjligheter.

Något man ser ibland är åsikten att omskurna män kan ha samlag längre då de inte är lika känsliga, men det kan de väl lära sig ändå om det är det som är problemet.

• Anonym

Vill bara inflika med en liten kommentar,många här menar på att vi i väst är renliga och omskärning är helt onödigt men hur kommer det sig då att tex i de länder där omskärelse är vanligt har man sett att färre kvinnor drabbas av underlivsbesvär samt livmoderscancer,så kanske är det så att det faktiskt ÄR ett ingrepp som i alla fall gynnar kvinnorna!

• Åsa

Det är väl sorgligt om männen inte utnyttjar de möjligheter att sköta sin hygien som de har så att de ger sina partners underlivsproblem. Men frågan är om det verkligen är bättre att operera sig än att lära sig tvätta sig? I vilket fall är det väl något som killen själv ska bestämma i vuxen ålder.

Svar på tråden Omskärelse