• Anonym

Omskärelse

Jag har funderat på att ta bort min förhud...

Men jag vet inget om hur man ska gå till väga, var man ska vända sig, hur det egentligen går till, vad det kostar...
    Fördelar/nackdelar...

Ja jag undrar om allt helt enkelt.

Väldigt tacksam för svar...

• Svar på tråden Omskärelse
  • Jennaz

I bland är det bra att lagstifta om vissa saker! Omskärelse som inte är medicinsk berättigad, skall inte göras på barn som inte är gamla nog att välja själva! Det är vad jag tycker... Sen spelar det ingen roll om det beror på religion eller nått annat!

• Lovan

Vill bara inflika till Åsa:

Vadå "omskurna män kan ha samlag längre då de inte är lika känsliga, men det kan de väl lära sig ändå om det är det som är problemet"? Det går fort för min sambo, men det är inte bara att lära sig som du uttryckte det. Han läste ditt inlägg (jag hade öppnat upp sidan och gått iväg på toa, han satte sig vid datorn och såg vad du skrivit) och blev verkligen sårad. Fy vad du har förutfattade meningar!

• soraya

Omskärelse görs på nästan alla småkillar i USA, inte bara judiska och muslimska bebbar.
    Där ses det som ett självklart, hygieniskt ingrepp, och man är snarast alternativ om man väljer att inte göra det.
    Min (amerikanske, icke-judiske, icke-muslimske och omskurne) sambo tycker dock inte att det är nödvändigt att göra om vi skulle få en son, och det är jag glad för, eftersom jag inte riktigt ser något behov av det.

F ö kan jag inte säga att jag märkt någon skillnad mellan omskurna och icke-omskurna män vad det gäller uthållighet etc.

Trådstartaren bör lämpligast söka sig till en urolog för att diskutera ingreppet. Alternativt en privat plastikkirurg.

• Åsa

Lovan, eftersom jag inte är kille har jag självklart ingen egen upplevelse av hur lätt eller svårt det är att råda bot på tidig sädesavgång. Troligen är det väldigt individuellt. Men efter vad jag vet finns det bra metoder utarbetade för sådana här problem, vare sig man experimenterar själv eller går till sexolog eller läkare för professionell hjälp. Detta borde - och det var det enda jag menade - vara ett bättre förstahandsalternativ än operation för dem som har det motivet till omskärelse. Naturligtvis menar jag inte att förringa problemet eller den som lider av det.

Åsikten att omskärelse skulle vara till fördel i sexlivet är som jag skrev något man ser uttryckas ibland; om det stämmer är en annan femma, Soraya tyckte ju inte det.

• Jimmy

Hur som helst behöver man nog inte vara räd för att tala med en läkare om saken. Det är vanligare än man tror att omskära sig som man. Vad det kostar är svårt att säga men det borde inte vara särskilt dyrt då det är ett ganska enkelt ingrepp när det görs av fackmän.

• Anonym

Ärligt talat fattar jag inte som så många andra här varför man ska göra det???Och absolut inte på barn,vi är ju födda så,så varför ändra på det?
    Och dessutom tycker jag att det ska vara förbjudet i Sverige eftersom våran kultur inte är sådan.Och om det då är judar eller annat folk som vill omskära sina barn så får väl dom åka hem till sitt land och göra det...Vi svenskar får ju knappt leva som svenskar om vi flyttar till ett sådant land så varför ska vi ändra våran livsstil???

• Anonym

"Åka hem till sitt land och göra det"?
    Jag är svensk och judinna. Detta är mitt land. Vi har religionsfrihet i Sverige än så länge, tack och lov, men snart kanske det blir annorlunda. Då får alla judar och muslimer flytta från Sverige, vilket säkert är bra enligt vissa....

• GladaVirre

Jag tycker det är fint med omskärelser, ta kontakt med nått sjukhus?? lycka till!

• proppen

Förstår inte varför man ska först acceptera hur man är förr för att sedan änddra på det...bara för att jag har ätstörningar ska jag då få fettsugning....trots att jag redan är väldigt smal??
    Acceptera som ni är födda i stället,det handlar om att må bra med sig själv utan operationer!

• GladaVirre

Men du måste ju vara säker på att du vill, du kan inte vela fram å tillbaka, för du kan inte få det ogjort sen. Antingen så gör du det eller inte, självklart finns det en infektions risk, dte gör det alltid. Men fråga dig själv varför du vill gör det, och kommer du ändra dig? Jag tycker som sagt att det är fint och fräscht..kram! Hoppas du blir nöjd med vad du än kommer fram till.

• Anonym

Fick vara med när min kompis och hennes man skulle omskära sin pojke som var då 1år gammal. Han är nu 6 år och fullt frisk. Jag trodde inte mina ögon när jag såg hur mycket smuts och annat skit det var i själva förhuden! Läkaren visade också att det fanns tecken på infektion och sådant går inte alltid att upptäcka. Min kompis sa att de alltid var nogranna med blöjbyte och tvättning men läkaren att det spelar ingen roll. Sen ska man inte själv gå pilla på förhuden på små barn eftersom den inte går tillbaka som det gör på en vuxen.
    Ska bara tillägga att hela operationen gick väldigt bra och pojken har inte fått några som helst komplikationer.

• Anonym

Att kvinnor i länder där manlig omskärelse är vanligt har färre infektioner behöver väl inte betyda att det är omskärelsen det beror på ?? Kanske man helt enkelt har färre sexpartners?? Man har ju kunnat konstatera att med ett ökat antal sexpartners stiger risken för infektioner, cancer och infertilitet.

• Anonym

Anonym 11:32 det låter som en läkare som verkligen vill propagera för omskärelse! Smuts och bakterier finns överallt, speciellt på kroppen och det är naturligt.

Svar på tråden Omskärelse