Feberkramper
Våran äldsta dotter har kramper. Dom vet inte om det är feberkramper eller epilepsi. Men hon krampar enbart när hon är sjuk. EEG har aldrig visat ep heller.Första gången var hon 2 år. Hon krampade nästan alltid vid feber och efter krampen var hon feberfri. Ungefär som om hon krampade ut febern. Dom säger att första gången dom krampar är den värsta vanligtvis. 'Så var det för våran dotter, hon fick först åka ambulans och sedan möttes vi upp av ambulanshelikopter. För våran dotter har dom blivit mildare för varje gång. Hon var nu krampfri från 4 års-åldern tills nu för 2 år sedan. Nu är hon 11 år så hon var krampfri i 5 år. Men den här gången så hade hon först haft magsjuka och sedan scharlakansfeber och det var då hon krampade. Hon var helt enkelt uttorkad och då är det vanligt att man krampar pga obalans i salthalterna. Nu i vintras blev hon magsjuk igen så när jag märkte att hon började bli slö som förra året så åkte jag in med henne. Mycket riktigt, hon var uttorkad men inte speciellt mycket men hon sattes in på dropp och javisst där kom krampen också. Men det var bara en gång. Min dotter fick ett starkare feberdämpande medicin utskrivet när hon var liten. Det var en finsk medicin som vissa sjukhus har fått licens på att skriva ut, undrar om det hette liknande Burana. Jo det hette nog så.
Det är så himla tungt att se sitt barn krampa, man känner sig så himla maktlös.