• Catchie80

Feberkramper

Är det fler här som råkat ut för feberkramper?
    Hur yttrade sig dom?

Min son fick det igår, såpass allvarlig att han slutade andas och fick åka ambulans till sjukhus.

Hur vanligt är det?
    Händer det fler gånger?

Berätta allt ni vet, för jag är livrädd....

• Svar på tråden Feberkramper
  • Catchie80

Jaha okej, nej våran son var mest groggy, kunde inte fästa blicken, svarade inte på frågor osv. Men det gav sig efter nån timme. Koordinationen vet jag inte för han var så sänkt av feber och krampen att han bara sov.

norgesessan skrev 2009-04-16 16:45:11 följande:
    Det var koordinationen han hade problem med, men det var bara den dagen...
  • norgesessan

i sängen piggnade han lite till och ville dricka vatten. Jag höll muggen för honom, men när den närmade sig munnen förde han muggen till hakan (han höll också i den) fast han förde den mot munnen...och såg helt påvärkad ut...

Jonathan var groggy av allt krampställande i flera dagar efteråt...(han var inlagd en vecka pga diverse inflamationer och kräksjuka..han var tvungen att få penicillin intravanöst eftersom han kräkte)

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • HOCHM

Våran äldsta dotter har kramper. Dom vet inte om det är feberkramper eller epilepsi. Men hon krampar enbart när hon är sjuk. EEG har aldrig visat ep heller.Första gången var hon 2 år. Hon krampade nästan alltid vid feber och efter krampen var hon feberfri. Ungefär som om hon krampade ut febern. Dom säger att första gången dom krampar är den värsta vanligtvis. 'Så var det för våran dotter, hon fick först åka ambulans och sedan möttes vi upp av ambulanshelikopter. För våran dotter har dom blivit mildare för varje gång. Hon var nu krampfri från 4 års-åldern tills nu för 2 år sedan. Nu är hon 11 år så hon var krampfri i 5 år. Men den här gången så hade hon först haft magsjuka och sedan scharlakansfeber och det var då hon krampade. Hon var helt enkelt uttorkad och då är det vanligt att man krampar pga obalans i salthalterna. Nu i vintras blev hon magsjuk igen så när jag märkte att hon började bli slö som förra året så åkte jag in med henne. Mycket riktigt, hon var uttorkad men inte speciellt mycket men hon sattes in på dropp och javisst där kom krampen också. Men det var bara en gång. Min dotter fick ett starkare feberdämpande medicin utskrivet när hon var liten. Det var en finsk medicin som vissa sjukhus har fått licens på att skriva ut, undrar om det hette liknande Burana. Jo det hette nog så.

Det är så himla tungt att se sitt barn krampa, man känner sig så himla maktlös.

• knäppisen

Min son har haft EN feberkramp. Det var ett år sen ungefär och det har inte hänt igen tack o lov för det var ingen kul upplevelse. Första krampen varade i kanske 20 minuter, sen kom o gick det regelbundet i fem timmar. Första gångerna han fick feber efter det tillfället så blev jag jätterädd, men det har funkat bra hittills. Vi proppar i honom ipren och alvedon vid minsta lilla feber för att undvika att det händer igen.

• norgesessan

JAg var också jättenervös varenda gång han var sjuk...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • tjejligan

Första gången så var det jättehemskt och jag kollar mina tvillingtjejer jätte ofta.
    Jag var själv hemma när det hände första gången och visste inte vad det var och båda krampade samtidgt. Jag skulle in och väcka dem efter deras middagslur och så låg de där och krampade, jag hade inte hört ngt. Så vet inte hur länge den gången.
    Mina tjejer har endast krampat mellan kl 15-18.
    Nu senast när de hade vattenkoppor då krampade endast ena tjejen men det var nära 2 ggr till dagarna efter. Hon hade 37,7 fick stor dos Ipren (supp) , 30min senare hade hon38,3 fick stor dos panodil (supp) forsatte stiga ut på balkongen i bara blöja och åt handuk på huvudet. En av ggr lyckades vi inte stoppa krampen men de andra ggr gick bra. (Det var ca 15 grader ute man skall inte ut när det är typ-15 grader).
    Den andra tvillingen hade hög feber hela veckan så hon fick ingen kramp. Krampen kommer oftast vid 38 grader och stigande.
    Fick veta i efterhand att vattenkoppor och feberkramp går hand i hand.
    Så jag vet att man kan få flera kramper under samma period.

• Busbellan

Min son hade feberkramper vid varje febertillfälle från att han var 9 mån tills han var ca 4 år

Mamma till Nora, August och Ella
  • Catchie80

Tack alla för svaren!

Det känns skönt på nåt sätt att andra har varit med om liknande. Att man inte är ensam.

Har alla era barn varit uttorkade när dom krampat? Kom att tänka på nu att min son inte drack speciellt mycket den dagen, fick feber som steg från normal temp till över 39 på bara nån timme och alvedonen hjälpte inte. Kanske mycket vätska och en alvedon är det som hjälper?

Hur har ni gjort på förskolan? Har ni lämnat alvedon och kramplösande till dom eller hur löser ni det? Om barnet får feber på dagis är det ju inte säkert man hinner dit med alvedon? Det är min största skräck, att han ska få feber och börja krampa på dagis...

För mig var det här en nära döden upplevelse, även om det förmodligen aldrig var fara för hans liv. Det var så det kändes när det varade, och det är så det känns nu efteråt. Det spelar ingen roll vad läkare osv säger om hur ofarligt det är, för KÄNSLAN var att mitt barn höll på att dö framför mina ögon, och det är KÄNSLAN som är den värsta. Förnuftet vill inte alltid hänga med...

• mb4

Min dotter fick detta som liten och hon blev medvetslös och fick åka ola ambulans.
    Läkaren sa att det är extra vikitgt att ge febernedsättande under minst ett dygn och då varvat med avlvedon och ipren omlott.
    När alvedonen slutar värka då kan febern rusa som det kallas och då kan en feberkramp komma.Därför är det viktigt att hålla ner febern under hela dygnet med dessa båda mediciner.
    Jag vet att det är en otäck upplevelse och jag hoppas att jag slipper få uppleva detta med min andra dotter på nu 3 år.
    Ge alvedon ex kl 9 och ipren kl 12 och alvedon kl 14 osv då hinner aldrig febern rusa.

• Catchie80

Ja, det var det rådet vi fick också faktiskt. Vi har båda medicinerna hemma. Fy fan det är så läskigt...

mb4 skrev 2009-04-17 10:24:00 följande:
    Min dotter fick detta som liten och hon blev medvetslös och fick åka ola ambulans.Läkaren sa att det är extra vikitgt att ge febernedsättande under minst ett dygn och då varvat med avlvedon och ipren omlott.När alvedonen slutar värka då kan febern rusa som det kallas och då kan en feberkramp komma.Därför är det viktigt att hålla ner febern under hela dygnet med dessa båda mediciner.Jag vet att det är en otäck upplevelse och jag hoppas att jag slipper få uppleva detta med min andra dotter på nu 3 år.Ge alvedon ex kl 9 och ipren kl 12 och alvedon kl 14 osv då hinner aldrig febern rusa.
Svar på tråden Feberkramper